D
Har kalk i vattnet, enligt vattenanalysen är hårdheten 6,6.

Det blir fläckar på tvätt och i duschen. Vattenkokaren är full i kalk efter ett års användning.

Bör jag göra något eller är det normalt?

D
Bild på hur det ser ut inne i vattenkokaren.

• Interiör av en vattenkokare med kalkavlagringar och en synlig värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har idag lagt in en tråd om kalkavhärdning - utan svar ännu. Det låter inte som om du har så hårt vatten i jämförelse mitt som ligger över 18. Vattenkokaren behöver, trots avkalkningsanläggning, med jämna intervaller skötas. Antingen med handelns avkalkningsmedel eller billigare: ett par matskedar ättika.
Är det verkligen kalk som ger tvätten fläckar? Om jag inte sätter in refillen i tid till min avhärdare blir tvätten ändå inte fläckad även om vattnet är väldigt kalkrikt. Dätemot blir glas, kranar, handfat väldigt fula.

D
yonna yonna skrev:
Jag har idag lagt in en tråd om kalkavhärdning - utan svar ännu. Det låter inte som om du har så hårt vatten i jämförelse mitt som ligger över 18. Vattenkokaren behöver, trots avkalkningsanläggning, med jämna intervaller skötas. Antingen med handelns avkalkningsmedel eller billigare: ett par matskedar ättika.
Är det verkligen kalk som ger tvätten fläckar? Om jag inte sätter in refillen i tid till min avhärdare blir tvätten ändå inte fläckad även om vattnet är väldigt kalkrikt. Dätemot blir glas, kranar, handfat väldigt fula.
Det är mycket möjligt att fläckarna på tvätten orsakas av annat. Men i handfat och dusch antar jag det är kalk liksom vattenkokaren.

Vad får du för fläckar? Vi har ungefär samma hårdhet som dig på vattnet och ibland får vi märkliga fläckar på framförallt frotéhanddukar

D
G ekaa88 skrev:
Vad får du för fläckar? Vi har ungefär samma hårdhet som dig på vattnet och ibland får vi märkliga fläckar på framförallt frotéhanddukar
Där jag upptäckt det är på svarta skjortor och tshirts. Vita fläckar, jag antog att det är kalk men högst oklart.

• Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.