Hej
Har en IVT Greeline HTPlus C9 Bergvärme 9 år gammal
Upptäckte just vatten på golvet under pumpen.
Öppnade sidoplåten, lättade på isoleringen kring vvberedaren.
Verkar vara ett litet rosthål i beredaren som läcker. Vattnet rinner ner utan skada andra delar.
Kan det vara något man kan fixa med själv ? Typ: tömma tanken, slipa rent, kladda på med plastic padding eller dyl.
En fråga: till vänster om skadan syns ett märke. Efter en punksvets ??. Kan det tyda på att sitter nägot på insidan av tanken som ev. kan vara ett problem ?
Fler förslag mottages tacksamt
Har en IVT Greeline HTPlus C9 Bergvärme 9 år gammal
Upptäckte just vatten på golvet under pumpen.
Öppnade sidoplåten, lättade på isoleringen kring vvberedaren.
Verkar vara ett litet rosthål i beredaren som läcker. Vattnet rinner ner utan skada andra delar.
Kan det vara något man kan fixa med själv ? Typ: tömma tanken, slipa rent, kladda på med plastic padding eller dyl.
En fråga: till vänster om skadan syns ett märke. Efter en punksvets ??. Kan det tyda på att sitter nägot på insidan av tanken som ev. kan vara ett problem ?
Fler förslag mottages tacksamt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, då borde det iaf inte vara surt. Ja, hårdlöda går bra - är det bara en spricka så behöver du ingen "lapp" heller. Men det är som sagt överhängande risk att godset är tunnt i hela beredaren så fler läckor är att vänta.
Som jag skrev tidigare har jag en IVT Greeline HTPlus C9 Bergvärmepump med läckande beredare.
Fråga( som jag inte hittat svar på själv ) Är denna beredare av typ "dubbelmantlad" och om den är det:
Är det så att i den yttre behållaren( den som läcker ) är endast innehåller radiatorvatten ??
Om det är så, så är ju trycket i behållaren endast typ 1/2 Kp/cm2. Det vill säga: det borde vara möjligt
att "laga" läckan med typ PlasticPadding el. dyl.
Rätta mig om jag har fel !
Jag ringde ett par servicefirmor. Det enda dom kunde tänka sig var att byta tanken på mella 25000-40000 Kr.
Förslaget att tex hårdlöda för att täta läckan ställde dom sig helt avvisande till.
Fråga( som jag inte hittat svar på själv ) Är denna beredare av typ "dubbelmantlad" och om den är det:
Är det så att i den yttre behållaren( den som läcker ) är endast innehåller radiatorvatten ??
Om det är så, så är ju trycket i behållaren endast typ 1/2 Kp/cm2. Det vill säga: det borde vara möjligt
att "laga" läckan med typ PlasticPadding el. dyl.
Rätta mig om jag har fel !
Jag ringde ett par servicefirmor. Det enda dom kunde tänka sig var att byta tanken på mella 25000-40000 Kr.
Förslaget att tex hårdlöda för att täta läckan ställde dom sig helt avvisande till.
Ja, det är dubbelmantel på dem. Konstigt att du inte hittade det om du googlat?
Men frågan du måste ställa dig är varför det läcker, i den yttre manteln finns bara syrefattigt vatten vilket normalt inte ska orsaka korrision.
Att laga den är sannolikt bara konstgjord andning där plastic paddig är som att bara göra en enda inblåsning vid hjärt-lung-räddning. Löder du så har du i allafall återupplivat den.
Du går också in i en värmesäsong nu, risken är överhängande att du ställs inför ett totalhaveri mitt i smällkalla vintern och får byta i panik i stället för som nu i lugn och ro. Det bör du också ha med i din värdering av vilken åtgärd som är lämpligast.
Får du bytt tanken för 25 papp är det en nobrainer skulle jag säga. Men utred orsaken till skadan.
Men frågan du måste ställa dig är varför det läcker, i den yttre manteln finns bara syrefattigt vatten vilket normalt inte ska orsaka korrision.
Att laga den är sannolikt bara konstgjord andning där plastic paddig är som att bara göra en enda inblåsning vid hjärt-lung-räddning. Löder du så har du i allafall återupplivat den.
Du går också in i en värmesäsong nu, risken är överhängande att du ställs inför ett totalhaveri mitt i smällkalla vintern och får byta i panik i stället för som nu i lugn och ro. Det bör du också ha med i din värdering av vilken åtgärd som är lämpligast.
Får du bytt tanken för 25 papp är det en nobrainer skulle jag säga. Men utred orsaken till skadan.
Varför den läcker: min hypotes är en defekt i plåten, jag ser ingen skarv eller annan tänkbar orsak.mexitegel skrev:
Ja, det är dubbelmantel på dem. Konstigt att du inte hittade det om du googlat?
Måhända, några cm från läckan har jag ett märke som ser ut som efter en punktsvets, kan det ha vara något( se bild )
sådant som orsakat försvagningen i plåten ?
Definitivt svar kan nog endast en obduktion ge.
Fn: har jag lagt "tryckförband" på läckan, så just nu är det torrt. Enplans m. källare så trycket är lågt.
Jag antar att det är inget rostskydd på insidan som skulle ta skada av att man hårdlöder ?? eller va ??
Jag har 80-åriga radiatorer i huset som alldrig har läckt så fel på vattnt är det knappast.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Har du fyllt på radiatorvatten ofta?
Klicka här för att svara