tompas11 skrev:
Hittills har jag bara använt mig av en kabel/slang på 3m och det har fungerat utan problem.:)
Att få in kameran och slangen/kabeln i röret är ungefär som att skjuta in en tom vattenslang och som sagt, 3m har gått bra. Har man så lång slang/kabel som 25m blir det naturligtvis lite svårare, men helt omöjligt är det nog inte. Detta beror också på hur avloppet ser ut. Är det mycket böjar och krökar så blir det säkert betydligt besvärligare.
Kul konstruktion:) Finns ju en del olika vajrar man kan köpa och fästa ihop med kablarna så får du lite mer styvhet när du ska föra ut den.
Du kan även kona av bakdelen på kameran så har du mindre risk att fastna då du drar tillbaka kameran gå inte ut genom för många eller för kraftiga böjar bara ;)

tompas11 skrev:
Mycket intressant film! Mera sån´t.:)

Någon som vet vad en proffsutrustning kostar?
Beror lite på vilka dimensioner du behöver för, samt kvalitet, längd mm finns kameror för 2000kr men inte speciellt bra bild och man får bara ca 1m kamerakabel till.( bör ioförsig inte gå under proffsutr :rolleyes: )

Har letat lite efter en lämplig kamera som skulle vara motsvarande den som tracker skriver om (20 meter kabel, ir etc).
(Köpa en massa usb-repeatrar till en vanlig web-kamera käns inte lockande...)
Och 400 låter som ett helt ok pris!

Har ni några tips på butiker som säljer? (Clas i sjön har så klart inte kvar den artikeln...)

Har ca 15 meter mellan anslutningar till dagvattnet och jag får inte bort stoppet, nyfiken på vad det är som sitter i vägen (eller om rören är hela).

Leker hellre lite än att ta hit en spolbil med kamera för 2250 plus moms... Ett ok hemmabygge kan man ju som sagt använda till annat också!

Redigerat:
Kjell & Co säljer en "action-camera" artNr 50-728n för 999:- Den spelar in både ljud & bild på ett internt minneskort (Är vattentät dessutom...). Inga skaddar, bara att stoppa in och dra ut för att sedan kolla på TV eller föra över till Dator..(Komplettera med en l.e.d ficklampa i möka utrymmen).

Annars duger väl vilken liten "övervakningskamera" (Tex Kjell 50-607 för 299:-) som helst att experimentera med, då har du inte USB utan RCA-Komposit video ut, separat spänningsmatning, men med en koax & videosignalen slipper du repeatrar....

Tänkte bara flika in att jag också byggde en egen avloppskamera, fast jag tror min var lite mer enkel.. Titta här hur den såg ut:
http://www.daniellind.com/pictures/index.php?show=1&id=461&album=1

tompas11 tompas11 skrev:
Eftersom jag har haft och har problem med mitt avlopp för dagvatten så ville jag undersöka vad som hänt. Därför byggde jag mig en egen utrustning för att kunna kontrollera avloppsrören invändigt. Den består av en billig webbkamera från Biltema, ett plaströr, en plexiglasskiva som skydd för kameran och ett bakstycke av trä med ett rör fastlimmat i centrum. Tre meter vattenslang, en slangkämma och en USB-kabel samt naturligtvis en Laptop. Som belysning använde jag en ledlampa. Utrustningen ser ut som på bilden och kostnaden blev minimal
Det där var jäkligt smart. Bra jobbat. Skulle du kunna tänka dig att visa lite fler bilder från flera vinklar så man begriper hur allt sitter. Hur är det med vattentätheten? Köra ner den kameran på dasset bland avföring...kan det sluta bra? Jag har försökt rensa toan med egen högtryck på 170 Bar men det verkar inte funka. Måste se vad det är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.