Har fått en ny ho (Franke) med vattenlås installerat och märkte för några dagar sedan att vattnet rann undan väldigt, väldigt långsamt och sen när jag stängde av vattnet så ”kluckade” det till som att något var i vägen nere i avloppen.

Har aldrig haft problem med avloppet innan, utan detta dök upp nu när nya hon installerades. Vet inte om det är en rörmokare som har gjort det (var inte hemma just då), men troligtvis inte.

• Nyinstallerat vattenlås och avloppsrör under en köksho, indikationer på potentiellt avloppsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
daniel19920909
  • Laddar…
Ser bra ut. Förutom tätningen runt röret i botten av skåpet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ser bra ut. Förutom tätningen runt röret i botten av skåpet.
Vad är det som är konstigt där? Kan det vara det som gör att vattnet rinner undan väldigt långsamt/att det ser ut som att det är stopp?

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Vad är det som är konstigt där? Kan det vara det som gör att vattnet rinner undan väldigt långsamt/att det ser ut som att det är stopp?
Nej det är ju ingen tätning runt röret.

Claes Sörmland
Jag ser två möjligheter:

1. Det sitter något i det nya avloppet och då måste det vara efter att de två grenarna går ihop om det rinner dåligt i båda hoarna.

2. Du har nästan stopp längre ned i avloppsstammen (fettpropp från kök!) men det gamla vattenlåset släppte upp luft från röret p g a att det läckte eller liknande. Av det skälet märker ni först med ett tätt vattenlås detta gamla problem.

Jag sätter en slant på variant 2. Mycket vanligt problem som ständigt dyker upp på detta forum.

J
Hos min farmor så blev det problem med avloppet från ena diskhon, det visade sig att röret från den hon var för långt inskjutet, efter att jag dragit ut det någon cm så löste det sig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jnse skrev:
Hos min farmor så blev det problem med avloppet från ena diskhon, det visade sig att röret från den hon var för långt inskjutet, efter att jag dragit ut det någon cm så löste det sig.
Så kan det mycket väl vara eller så är röret som går ner i botten på skåpet för djupt nertryckt, om det är en böj i golvet.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Nej det är ju ingen tätning runt röret.
Hade en rörmokare lämnat det sådär? För byggaren påstår att en rörmokare gjort det där.

Finns nog många bra sätt att göra avloppet under diskhon.

Här är som min rörmokare fixade till rätt nyligen i vår nya tvättstuga, enbart en ho i detta fall och anslutningen via slangen är till en av tvättmaskinerna. Tycker det är nästan som ett konstverk, väldigt elegant utförande och fungerar naturligtvis helt perfekt. Kan tillägga att avloppet ansluter till en golvbrunn så behov av mer avancerade vattenlås finns inte. Nästan så man skulle haft glasdörrar till skåpet :-)

Installation av avlopp under diskho med anslutning till tvättmaskin, snyggt rörmokeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
dangra och 5 till
  • Laddar…
Förresten kluckandet som nämndes, vår rörmokare menade att detta är en indikation på att det är stopp längre ner i avloppet och förebådar problem med tvärstopp. Vi hade ett sådant stopp för en tid sedan orsakat av köket i våningen ovanför, fettpropp i röret. Precis som han beskrev så var det en hel del kluckande innan det blev tvärstopp där nere i källaren. Vi valde att kalla in en spolbil som körde igenom alla ledningar med hetvatten. Sedan installerade rörmokaren en backventil i köksavloppet på våningen ovanför för att få mer skjuts i avlopp från tex diskmaskin.

Jag ser inte att någon sådan ventil installerats i OP:s bild men det kanske döljer sig något bakom kröken som man inte kan se.

Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Finns nog många bra sätt att göra avloppet under diskhon.

Här är som min rörmokare fixade till rätt nyligen i vår nya tvättstuga, enbart en ho i detta fall och anslutningen via slangen är till en av tvättmaskinerna. Tycker det är nästan som ett konstverk, väldigt elegant utförande och fungerar naturligtvis helt perfekt. Kan tillägga att avloppet ansluter till en golvbrunn så behov av mer avancerade vattenlås finns inte. Nästan så man skulle haft glasdörrar till skåpet :)

[bild]

Konstverk var min första tanke också. Riktigt fint!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser två möjligheter:

1. Det sitter något i det nya avloppet och då måste det vara efter att de två grenarna går ihop om det rinner dåligt i båda hoarna.

2. Du har nästan stopp längre ned i avloppsstammen (fettpropp från kök!) men det gamla vattenlåset släppte upp luft från röret p g a att det läckte eller liknande. Av det skälet märker ni först med ett tätt vattenlås detta gamla problem.

Jag sätter en slant på variant 2. Mycket vanligt problem som ständigt dyker upp på detta forum.

Någon fettpropp som jag orsakat tvivlar jag på. Har bott i bostaden i snart 9 år och aldrig någonsin sköljt av varken matfett eller matrester ner i avloppet. Det har hushållspappret fått sluka :) Det har funkat felfritt tills de installerade den nya diskhon. Innan det hade jag en vanlig diskbänk som jag installerade 2018, så vattenlåset där var bra och nytt och installerades av en rörmokare.

Jag tror att den som knåpade ihop vattenlåset har gjort något konstigt. Kanske tryckt ner något rör för hårt eller att det är något annat märkligt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fett från tex diskmaskin lagras upp under många år, det stelnar till i rören när det kyls av. I jakten på mer energisnåla lösningar så diskar man ofta i lägre temperaturer vilket kan bidra till att skapa fettproppar i avloppsrören.

R RoBo skrev:
Så kan det mycket väl vara eller så är röret som går ner i botten på skåpet för djupt nertryckt, om det är en böj i golvet.
R RoBo skrev:
Det är väl i stort sett en omöjlighet att trycka ner ett avloppsrör förbi muffen.
Det är väl ändå helt vanliga avloppsrörsdelar som sticker upp genom skåpet.
Vattenlåset ansluta till avloppet med den flexibla slangen som avslutas med en kort del som sticks ner i muffen på avloppet.
Det är onekligen ett typexempel på begynnande ”tätt i avloppet” med att det rinner undan dåligt och kluckar.
Troligen i horisontell del några meter lång sträcka innan köksavloppet, som vanligen är 75mm, ansluter till övrigt avloppssystem (110mm) i huset.

H Harald Blåtumme skrev:
Fett från tex diskmaskin lagras upp under många år, det stelnar till i rören när det kyls av. I jakten på mer energisnåla lösningar så diskar man ofta i lägre temperaturer vilket kan bidra till att skapa fettproppar i avloppsrören.
Kör diskmaskinen 1 gång i veckan och alltid på 70 grader :surprised:

Kan det vara så att det är något vajsing med korgventilen? Jag famlar i mörkret här känner jag :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.