1 708 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vattenpumpen kärvar
Vår vattenpump har börjat kärva allt oftare så att motorskyddet löser ut. Nu är det flera gånger om dagen.
Jag vet inte om det är pumphuset eller motorn som kärvar.
Ska man köpa ny pump eller kan det vara värt att reparera den? Den har förmodligen stått där sedan huset byggdes -82.
Om jag ska köpa nytt, vad ska jag satsa på då? Vill inte gärna köpa något helt nytt paket för 20000kr då det är skralt med pengar.


Jag vet inte om det är pumphuset eller motorn som kärvar.
Ska man köpa ny pump eller kan det vara värt att reparera den? Den har förmodligen stått där sedan huset byggdes -82.
Om jag ska köpa nytt, vad ska jag satsa på då? Vill inte gärna köpa något helt nytt paket för 20000kr då det är skralt med pengar.
Är du säker på att något kärvar öht? Det behöver inte vara kärvning som löser motorskyddet.C connyake skrev:
Det vanligaste är glapp nånstans, även lite/ingen luft i hydroforen löser till slut motorskyddet pga återkommande start-stopp.
Se till att alla faser finns med någorlunda jämn spänning. Har du möjlighet så mät strömmen på faserna.
Jag är säker på att den kärvar. Om jag försöker slå på den direkt efter att motorskyddet har löst ut så brummar den bara. Dvs den står still. Sedan löser motorskyddet ut igen efter några sekunder. Jag måste låta den svalna först.Fotografen skrev:
Är du säker på att något kärvar öht? Det behöver inte vara kärvning som löser motorskyddet.
Det vanligaste är glapp nånstans, även lite/ingen luft i hydroforen löser till slut motorskyddet pga återkommande start-stopp.
Se till att alla faser finns med någorlunda jämn spänning. Har du möjlighet så mät strömmen på faserna.
När jag slår på den efter den har svalnat så går den som vanligt. Den slår på vid ca 2,8bar och av vid 4,2bar. Är det rimliga värden? Hur vet jag om det är tillräckligt med luft i expansionskärlet?
Det kan likagärna vara symptom på saknad fas, avbrott i lindning eller kortis. För att veta om den kärvar eller inte måste du ta runt den för hand och känna efter.
Jag har ingen strömtång så jag har bara mätt resistansen mellan faserna.Fotografen skrev:
Kan det vara kontaktorn som är sliten och bråkar? Den har förmodligen också suttit där sedan -82.
Klicka här för att svara