Martin Åberg Martin Åberg skrev:
Tack för all information i denna tråden, jag har exakt samma problem, kontaktar kommunen imorgon
Hej! Undrar hur det har gått för dig?
Vi hade obligatoriskt byte av vattenmätaren i december 2019. Efter det så började det vibrera/surra i vattenledningarna varje gång vi spolar i en kran. Tänkte att det kanske går över så väntade 2 mån innan jag kontaktade kommunen. Fick till svar att backventilen kunde va trasig, så de kom hit o bytte den fastän den inte var trasig. Det blev ingen skillnad, så de kom igen och bytte hela vattenmätaren, men ingen förbättring. Jag har hört av mig igen men inte fått nån återkoppling från kommunen.
Mvh

Madelene85 Madelene85 skrev:
Hej! Undrar hur det har gått för dig?
Vi hade obligatoriskt byte av vattenmätaren i december 2019. Efter det så började det vibrera/surra i vattenledningarna varje gång vi spolar i en kran. Tänkte att det kanske går över så väntade 2 mån innan jag kontaktade kommunen. Fick till svar att backventilen kunde va trasig, så de kom hit o bytte den fastän den inte var trasig. Det blev ingen skillnad, så de kom igen och bytte hela vattenmätaren, men ingen förbättring. Jag har hört av mig igen men inte fått nån återkoppling från kommunen.
Mvh
Hej!
Kommunen var här och skruvade lite på backventilen, tyckte först att det blev bättre men nu är det sämre än innan tyvärr, ingen lösning i sikte.
Läste i någon tråd om tryckslagsdämpare, kan det vara något kanske?

• Skärmdump av en webbforumtråd som diskuterar användning av tryckslagsdämpare med diagram och produktspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag såg att det var lite aktivitet i den här gamla tråden igen, så jag tänkte bara klargöra lite och berätta hur det har gått för oss.
I vårt fall tog de helt bort backventilen (en liten plastgrej som satt i vattenmätaren), och efter det försvann allt surrande. För något år sedan byttes vattenmätaren igen och omedelbart började surrandet på nytt. Vi bad dem ännu en gång ta bort backventilen, vilket de gjorde, och problemet försvann direkt.

B bjove skrev:
Jag såg att det var lite aktivitet i den här gamla tråden igen, så jag tänkte bara klargöra lite och berätta hur det har gått för oss.
I vårt fall tog de helt bort backventilen (en liten plastgrej som satt i vattenmätaren), och efter det försvann allt surrande. För något år sedan byttes vattenmätaren igen och omedelbart började surrandet på nytt. Vi bad dem ännu en gång ta bort backventilen, vilket de gjorde, och problemet försvann direkt.
Tror att jag ska ringa kommunen igen och höra mig för vad de egentligen gjorde, tack för info

B bjove skrev:

Skitbra info!
Har samma problem efter byte av mätare av kommunen..... Trodde huset höll på ramla ihop, rören lever om ORDENTLIGT här... Verkligen; TACK!!

Nu har äntligen felet identifierats, rörmokaren höll på ganska länge för att upptäcka att boven i dramat var den här lilla mojängen som sitter uppe på värmepumpen. Nu är det tyst i huset, äntligen.

• Rörmokararbete med en defekt komponent på en värmepump, orsaken till ljudproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
renover1ng
  • Laddar…
Kom en kille från kommunen hit i fredags, han sa att felet kanske ligger i vår varmvattenberedare för det hade han varit med om förut. Men jag ifrågasatte varför det skulle ha blivit fel med vår varmvattenberedare exakt det tillfället de bytte vattenmätare. Nu bytte han ut vattenmätare till en digital, vips så var oljudet borta!

Martin Åberg Martin Åberg skrev:
Nu har äntligen felet identifierats, rörmokaren höll på ganska länge för att upptäcka att boven i dramat var den här lilla mojängen som sitter uppe på värmepumpen. Nu är det tyst i huset, äntligen.
Hej Martin
Jag tror jag har samma problem som du haft. Får jag fråga vad de ersatte delen med?
Med vänlig hälsning, Andreas

Madelene85 Madelene85 skrev:
Kom en kille från kommunen hit i fredags, han sa att felet kanske ligger i vår varmvattenberedare för det hade han varit med om förut. Men jag ifrågasatte varför det skulle ha blivit fel med vår varmvattenberedare exakt det tillfället de bytte vattenmätare. Nu bytte han ut vattenmätare till en digital, vips så var oljudet borta!
Uppdatering: Tyvärr så kom oljudet tillbaka efter ett par veckor. Kan det vara nåt med varmvattenberedaren ändå?

S standlin skrev:
Hej Martin
Jag tror jag har samma problem som du haft. Får jag fråga vad de ersatte delen med?
Med vänlig hälsning, Andreas
Hej!
De har fortfarande inte bytt ut den men sedan de var här och skruvade på den så har jag inte haft några problem..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.