ska ta och börja byta ut lite avloppsstammar i huset, och börjar med det enklaste, ett rakt rör ner från köket till källar golvet. Tanken är att pilla bort blyinfattningen och linet och använda befintlig muff (pil nr 2) kommer ju då behöva en gumminippel som passar i gjutjärnsmuffen. Utvändigt mått på avloppsröret som går ner i muffen (mellan pilar nr1) är 67mm, ska jag ta det som att jeg behöver en gumminippel för 67mm gjutjärnsmuff? Eller är det invändiga måttet på muffen större än röret? Vilken gumminippel behöver jag?

Sedan tänkte jag köra med 50mm avloppsrör, för det är väl dumt att köra med 75mm som stryps ner till dessa 67mm gjutjärnsrör ner mot källargolvet.

Hur långt ska avloppsröret sticka upp ovan köksgolvet? Ska man avsluta högst upp med en muff, eller en avkapad slätände på plastavloppet?

Tack på förhand!

IMG_20151006_211722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapa röret under rensluckan och skarva slätände mot slätände med ett utanpåliggande förband typ JET koppling. Det är både enklare och bättre.
Mvh /M

Ok, men vart hittar jag 67mm jetkoppling som omvandlar till 50mm?

Krilleman
Precis som MagHam skriver. Kapa under rensluckan. Pilla upp bly+lin är oftast omöjligt.

50 skulle jag säga är OK i detta fallet. Även fast 75 är att föredra, men ditt avlopp är kanske i minsta laget för det (67 gjutjärn) i ett kök med allt fett som fastnar. Så 50 är nog rätt väg att gå.

Köp övergångskoppling av typ fernco. JET finns inte i denna dimnesion. Tvinga över den som heter rak 50-65. 70-88 kan antagligen bli för stor. Sök på RSK 3109654 så hittar du internetbutiker som saluför!

Minst tre klammer på vägen upp på väggen. Avsluta med muff som sticker upp ca 3cm i ditt köksskåp. Anslut vattenlåset.

Tack för utförligt svar Krilleman. Med 3 klammer upp efter väggan, menar du nå slags väggfästen då som håller avloppsröret stabilt?

Håller med Krilleman i allt. Var för snabb och läste inte dimensionerna i TS text.
En sak till. Nergången i golvet kan vara mot keramiskt rör. Ta det lite piano när du kapar.
/M

Tack magham och krilleman för tips, nu är helgen räddad!

Gammal tråd men vore intressant att veta om du lyckades tvinga på Fernco 50-65 över 67 mm gjutjärnröret och om avloppet fungerade bra efteråt. Står nämligen inför samma problem.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.