OK då använde dom inte den luckan i golvet då, jag hade lika hos mig, med renslucka i golvet och bara underjorden i botten. Drog om lite rör och satte en rens på annat ställe. Rensade ur gropen och primade 4 ggr på alla väggar. Sen tog jag lite finbetong och lite primer i den , smörjde väggarna, ( då biter det tätt bättre ) när jag fyllde upp hela gropen med finbetong. Jag hade markradon som sjönk betydligt i tvättstugan.
Nu är det bra efter att jag även gjorde hål på två ställen i golvet, satte rör ned och en liten fläkt som gör att det skapar ett undertryck under plattan. Så gjorde jag och det finns nog fler åtgärder som fungerar, men avsevärt dyrare.
Nu är det bra efter att jag även gjorde hål på två ställen i golvet, satte rör ned och en liten fläkt som gör att det skapar ett undertryck under plattan. Så gjorde jag och det finns nog fler åtgärder som fungerar, men avsevärt dyrare.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Radon-teknikern som var här avrådde mig från att använda silikon fog , betonade att fogen måste vara gastät . Sika har en del läsbart om Radon tätning på hemsidan , jag använde Sikaflex 11FC till sprickor i golvet o Butyl fog till rörgenomförningar .I Ironside skrev:
tec7 vet ej , det får du kolla
Det låter som det är Sikaflex-11FC jag ska ha här, det är ett lim ser jag och jag ska ju bara limma och försegla locket. Sen kanske jag måste lägga lite runt kanten på insatsen med, såg att den rostat lite och därmed släppt från betongen en aning i ena hörnet.
Men först ska jag dra av skyddsplasten jag har över luckan och ventilera rummet så att jag får ner radon värdet på rimlig nivå innan jag börjar rengöra och limma.
Men först ska jag dra av skyddsplasten jag har över luckan och ventilera rummet så att jag får ner radon värdet på rimlig nivå innan jag börjar rengöra och limma.
Köpte en Sikaflex-11FC och hörde med Sundströms vilket skydd som krävs. Det visar sig vara ett ganska otrevligt tätningsmedel med Isocyanater. Man föreslår helmask med P3 och ABEC1 filter vilket jag förvisso har men jag vill inte hålla på med starka kemikalier även om det bara är lite man ska sätta.
Blir till att lämna tillbaka och leta annat som inte innehåller Isocyanater. Kanske får ta en ny sväng med Tec7 och se om det räcker. Egentligen har jag ju radon Eye sensor så man kan alltid testa och se om det är tillräckligt.
Edit : Enligt företaget som säljer Tec7 så ska det fungera utmärkt att täta mot Radon : https://www.tec7.se/Admin/Public/DW...vatech101/Brukerveiledninger/Radontetting.pdf
Blir till att lämna tillbaka och leta annat som inte innehåller Isocyanater. Kanske får ta en ny sväng med Tec7 och se om det räcker. Egentligen har jag ju radon Eye sensor så man kan alltid testa och se om det är tillräckligt.
Edit : Enligt företaget som säljer Tec7 så ska det fungera utmärkt att täta mot Radon : https://www.tec7.se/Admin/Public/DW...vatech101/Brukerveiledninger/Radontetting.pdf
Redigerat:
Valde att använda den Tec7 jag hade liggande hemma, får hoppas det inte är allt för svårt att bryta upp när det väl behövs i framtiden.
Återstår att se om det håller tätt, än så länge ser det iallafall bra ut. Läcker det så är det så fall mellan betong och insats och då får man hacka upp lite där och lägga fogmassa även där.
I detta fallet låg inte platten helt jämnt i insatsen så när man gick på det så vippade den lite, så av den anledningen ville jag tro att det behövdes något starkare.
Återstår att se om det håller tätt, än så länge ser det iallafall bra ut. Läcker det så är det så fall mellan betong och insats och då får man hacka upp lite där och lägga fogmassa även där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I detta fallet låg inte platten helt jämnt i insatsen så när man gick på det så vippade den lite, så av den anledningen ville jag tro att det behövdes något starkare.
Redigerat:
Vad satte du för brunnen mednär du testade? Är det byggplast?I Ironside skrev:Jo, troligen räcker det att bara täta luckan. Men då tror jag det är bäst att köpa en ny platta från plåtslagaren i rätt storlek, kanske rostfri om inte den blir allt för dyr, slipa bort rosten på insatsen och sen sätta dit locket med silikon.
För att avgöra om tätning var tillräcklig så satte jag plast över på följande vis:
[bild]
Det ihop med en uppsågad ventil i väggen tog radonen från 1000 ner till under 100. Det räckte inte endast med hålet i väggen, den stora skillnaden kom när man satte för brunnen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden