Av guckan i röret så gissar jag på 2-värdig järnhydroxid (relativt ofärgad grådaskig fällning med kanske inslag av svagt grönt, medans 3-värdig oxidhydroxid är det den väldigt bekanta tegelröda fällningen som kallas rost).
för nyfikenheten skull så skulle jag ha tagit lite av guckan i en smula vatten och prova att lösa det med några droppar konc. saltsyra och se om det försvinner. bubblar det så finns det utfälld kalk i massan och blir det rester som är kvar oavsett hur mycket syra man tillsätter så är det troligen gips (kalciumsulfat) som har kristalliserat ut sig
---
Oavsett om det är ferro (II)-hydroxid eller ferri (III)-oxidhydroxid så kan man fundera på varför det växer ut efter rörväggarna såpass mycket att det blivit sugrörssmalt - är beläggningarna först efter pH-höjande steg (filter med typiskt halvvägs bränd kalk som filtermassa) så kan det vara en förklaring av pH höjningen ger en övermättad nivå av löst järn(II)hydroxid, som är något löslig i vatten (0.00053 gr/l vid pH 7) som letar efter redan etablerad oxid/hydroxid att kristallisera sig vidare på, och är det först efter KMnO4 som tillsätts som syresättare och det blir 3-värd järn, så borde det vara brunt rost som fälls ut istället då det är i princip helt olösbar i vatten...