Vi har ett uranfilter till vår borrade brunn som laddas med salttabletter eftersom uranhalten i vattnet innan filtret är ca 130 µg/l. Problemet med filtret är att det har gett höga kloridhalter i vattnet och vår 2,5 år gamla Nibe-panna frättes sönder både i kopparmanteln och järnmanteln. Nibe tar ej garanti pga kloridhalten så det fick bli en försäkringshistoria och en ny panna med emaljerad varmvattenberedare är installerad.
Vi har tagit vattenprov före filtret och där är kloridhalten 8,2mg/l medan det efter filtret är ca 150mg/l. Uranfiltret är inställt efter användaranvisningarna och är nu på rimliga nivåer. Vattnet smakar inte salt utan min oro är att den högre kloridhalten kommer att påverka kopparledningarna negativt i huset så vad göra?
Ska vi frångå rekommenderade inställningar och riskera en högre uranhalt samtidigt som kloridhalten sjunker?
Någon som har tips?