I vår villa finns en IVT Optima 600 luft/vatten värmepump som installerades år 2007. Eftersom den nu är 16 år gammal så börjar jag undra när det är tid för utbyte eftersom de säger att genomsnittsåldern är omkring 20 år. År 2015 byttes kompressorn ut till en ny så den är ju inte så gammal. Värmepumpen har fungerat helt perfekt sedan de bytte kompressorn och försäkringen täckte kostnaden till 100 %. Finns här någon som har erfarenhet av denna värmepump som har några synpunkter på när den bör bytas?
 
Man brukar köra tills det blir något riktigt dyrt fel såsom att kompressorn havererar. Men är det så att nuvarande värmepump är mycket underdimensionerad eller att man bor norrut med riktigt kalla vintrar så finns det anledning att fundera på byte till nytt och räkna på vilken extra energibesparing det skulle ge. Det går ju också att komplettera huset med en bra luftluftvärmepump som får värma och kanske kyla en del av huset. Går den ordinarie värmepumpen sönder har man då en viss back-up.
 
  • Gilla
Berghjort
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.