I vår villa finns en IVT Optima 600 luft/vatten värmepump som installerades år 2007. Eftersom den nu är 16 år gammal så börjar jag undra när det är tid för utbyte eftersom de säger att genomsnittsåldern är omkring 20 år. År 2015 byttes kompressorn ut till en ny så den är ju inte så gammal. Värmepumpen har fungerat helt perfekt sedan de bytte kompressorn och försäkringen täckte kostnaden till 100 %. Finns här någon som har erfarenhet av denna värmepump som har några synpunkter på när den bör bytas?