3 399 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Mest effektivt på hösten, LLVP eller BVP?
Har en fundering som jag hoppas någon kan ha erfarenhet av.
Vi har ett 2planshus med golvvärme och bergvärme vilket funkar bra. Men vi har i somras installerat en LLVP på övervåning mest för kylans skull.
Jag funderar då på om det finns någon poäng att köra primärt LLVP så här på hösten när utetemperaturen är 5-15 grader för att värma övervåning? Med så låg tempdiff mellan ute och inne borde man komma upp i rätt bra verkningsgrad känns det som. Eller tänker jag fel? Och så kan BVP gå ner lite och spara på borrhålet till vintern. Tänkte mest att eftersom vi har en LLVP varför inte använda den. Något som blir galet med att köra dem tillsammans?
Vi har ett 2planshus med golvvärme och bergvärme vilket funkar bra. Men vi har i somras installerat en LLVP på övervåning mest för kylans skull.
Jag funderar då på om det finns någon poäng att köra primärt LLVP så här på hösten när utetemperaturen är 5-15 grader för att värma övervåning? Med så låg tempdiff mellan ute och inne borde man komma upp i rätt bra verkningsgrad känns det som. Eller tänker jag fel? Och så kan BVP gå ner lite och spara på borrhålet till vintern. Tänkte mest att eftersom vi har en LLVP varför inte använda den. Något som blir galet med att köra dem tillsammans?
Ja så bör det vara att LLVP är lite grann mer effektiv än BVP under vår och höst innan det blivit vinterkallt. Men mycket av värmen i huset kommer från undervåningen eftersom värme stiger uppåt så även om man sätter ner termostaterna på övervåningen så kommer inte LLVP att få göra halva värmen i huset utan klart mindre.
De bästa är väll att testa. Om det ska vara liknande väder ett par dygn kan du väll prova att bara köra bv ena dygnet och strypa den nästa dygn och hjälpa till med ll/vp.
Sen är det ju bara att jämföra vad du hade för förbrukning respektive dygn om du kollar avläsningen hos din elleverantör?
Inte helt korrekt kanske men man kan ju få en fingervisning.
Sen är det ju bara att jämföra vad du hade för förbrukning respektive dygn om du kollar avläsningen hos din elleverantör?
Inte helt korrekt kanske men man kan ju få en fingervisning.
Klicka här för att svara