Är detta okej som ni ser på bilderna?
Jag var tyvärr frånvarande sista timmarna vid installationen och fick se detta.

• Isolerade rör går genom vägg, fyllningsmaterial används runt öppningen, installationsdetaljer synliga, behov av underhåll/upprustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En värmepump utomhus bredvid en byggnad, kablar som kopplar den till huset, småsten och grus mark.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Väldigt slarvigt. Linda på isoleringstejp runt rören och komplettera med lågexpanderande fogskum.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Väldigt slarvigt. Linda på isoleringstejp runt rören och komplettera med lågexpanderande fogskum.
Tack!

Vad tycker du om "smällen" kylflänsarna har fått? Den syns väldigt tydligt även om det kanske inte påverkar pretandan.

Har du något exempel på bra lågexpanderan skum?

En del märken på lamellerna brukar det vara. Påverkar inget om bara lite. Man kan ta en lamellkam och justera om man vill.

Hittar inget lågexp fogskum på liten förpackning tyvärr. Köp minsta burk vanlig fogskum och var väldigt försiktig med doseringen. Finns 250 ml eller 500 ml.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Invändigt kan du lösa rätt fint med armaflextejp.

Att utvändiga dragningen ser ut som, ”kom och hjälp mig”, är väl lite tråkigt dock.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Invändigt kan du lösa rätt fint med armaflextejp.

Att utvändiga dragningen ser ut som, ”kom och hjälp mig”, är väl lite tråkigt dock.
Anmärkte på det också. Jag försöker vara positivt och tänka att det har någon funktion men det ser som du säger inte så bra ut.

Jag skulle vilja säga att jag vill att de drar om men det lär ta en stund med allt vad det innebär...

L Leafbranch skrev:
Anmärkte på det också. Jag försöker vara positivt och tänka att det har någon funktion men det ser som du säger inte så bra ut.

Jag skulle vilja säga att jag vill att de drar om men det lär ta en stund med allt vad det innebär...
Nu sviker mitt minne mig, men måste man inte kunna bryta strömmen till pumpen utvändigt med en egen brytare?

Ser ju ut som att man bara dragit en kabel genom väggen tillsammans med röret? Ser ganska hemmapulat ut.

• Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Nu sviker mitt minne mig, men måste man inte kunna bryta strömmen till pumpen utvändigt med en egen brytare?

Ser ju ut som att man bara dragit en kabel genom väggen tillsammans med röret? Ser ganska hemmapulat ut.
Vet inte riktigt med reglerna men vi har en brytare vid inomhusdelen.

• Panasonic-enhet, kopparledningar, inomhus, verktyg på matta, tapet med blommönster, hemmiljö, installation eller underhåll pågår.
    Skapa konto
F
L Leafbranch skrev:
Du fick iaf isolering i väggenomföringen. Mer än jag fick.

• Väggmonterade rör och kopplingar med läckagespår på väggen.
    Skapa konto
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Några andra bilder som gör att jag ej är nöjd med installationen. .
F Fideliox skrev:
Du fick iaf isolering i väggenomföringen. Mer än jag fick.
Nja, rören går genom ett rum först vid innerdelen , det är väggen genom fasad som jag anser att det är bristfälligt.

Nu kanske jag är petig, men kantstött skärm också, men en ny installation för 100.000+ kanske man vill att det ska vara tipp-topp från början.

Är det rimligt att jag klagar?

• Svart elektronisk enhet med reflekterande skärm, troligen en smartphone, på ett ljust underlag. Spegling av fingrar synlig.
    Skapa konto
  • Vattenrör genom vägg, isolering, flexibla anslutningsslangar, kopparledningar, vägg med mönstrad tapet.
    Skapa konto
  • Industrilook med svarta rör mot ljus vägg, belysta av en lampa, kontrastrik och obestämd funktion.
    Skapa konto
  • Vattenanslutningar på värmepanna; slangar, kopplingar, frostskydd genom vägg. Inomhusmiljö, teknisk utrustning.
    Skapa konto
Pinsamt dåligt utförande. Och det skall vara proffs som gjort detta. Usch.

• Gilla
Tillbyggare 165 och 3 till
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Pinsamt dåligt utförande. Och det skall vara proffs som gjort detta. Usch.
Vad tänker du på?

De har nu varit och åtgärtdat vissa aspekter efter jag klagat, så det gick snabbt i alla fall. Återkommer med bilder på detta senare ikväll.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L Leafbranch skrev:
Vet inte riktigt med reglerna men vi har en brytare vid
L Leafbranch skrev:
Vet inte riktigt med reglerna men vi har en brytare vid inomhusdelen.
Hade varit lämpligt att ha brytaren högre upp än pannan.
Utomhusdelen skall ha egen brytare utomhus!

• Gilla
Opus
  • Laddar…
L Leafbranch skrev:
Snyggt nej, men hur trodde du att det skulle se ut? Inget du sitter och stirrar på varje dag

C Cerb skrev:

Skall sitta en "arbetsbrytare" inom räckhåll från pumpen ELLER en stickpropp i ett uttag är även det godkänt.

• Gilla
Cerb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.