4 993 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Låg hetgas i IVT Greenline HE14
Sida 1 av 2
Hej, har installerat en begagnad Greenline HE14 (jordvärme, 2x450m) som ersättare till min gamla EcoAir 109 (luft/vatten).
HE14 kommer värma undre delen av min CTC elpanna, och pellets kommer stå för spetsvärme vid behov, som matas i topp på elpannan.
Själva värmesystemet i sig har fungerat föregående år, men EcoAir-pumpen har slutat fungera, därav bytet.
Problemet jag har är att HE14’s hetgas inte blir tillräckligt hög i min mening.
Jag får följande info från display när kompressorn gått ca. 40 minuter:
*värmebehov*
*vinterdrift*
——————
Värmepump 1 (på)
Tillskott (av)
T2 ute (-8.1)
Varmvattendrift (ekonomi)
T3 varmvatten (46.0)
——————
Krets 1
Värmekurva (29.0/67.9)
T1 framledning (37.0)
T1 framledning börvärde (49.6)
Rum (20.0) <— innegivare ej aktiv
——————-
Värmepump 1
T6 hetgas (45.0)
T8 värmebärare ut (45.2)
T9 värmebärare in (37.9)
T10 köldbärare in (2.6)
T11 köldbärare ut (0.7)
Vid detta tillfälle kopplade jag på manometern på varma sidan, och har ca 26bar, vilket jag tror ska ge ~45 grader för R407c.
Hetgastempen höjs/sänks som sig bör om jag justerar 4-vägsventilen.
Siktglaset för köldmedium är utan bubblor vid uppstart och under drift.
Hetgastempen höjs till över 50 när pumpen slår över till att prioritera varmvatten, och varmvatten på 55 grader är inga problem att skapa.
Jag får inget läckande tryck in i varken köldbärare eller radiatorsidan vad jag har märkt.
Någon som vet vad jag kan ha missat att ställa in/testa?
Just nu står min gissning till ”aningens lite köldmedium” alt. ”dålig kompressor”, men det är som sagt bara gissningar från en lekman
HE14 kommer värma undre delen av min CTC elpanna, och pellets kommer stå för spetsvärme vid behov, som matas i topp på elpannan.
Själva värmesystemet i sig har fungerat föregående år, men EcoAir-pumpen har slutat fungera, därav bytet.
Problemet jag har är att HE14’s hetgas inte blir tillräckligt hög i min mening.
Jag får följande info från display när kompressorn gått ca. 40 minuter:
*värmebehov*
*vinterdrift*
——————
Värmepump 1 (på)
Tillskott (av)
T2 ute (-8.1)
Varmvattendrift (ekonomi)
T3 varmvatten (46.0)
——————
Krets 1
Värmekurva (29.0/67.9)
T1 framledning (37.0)
T1 framledning börvärde (49.6)
Rum (20.0) <— innegivare ej aktiv
——————-
Värmepump 1
T6 hetgas (45.0)
T8 värmebärare ut (45.2)
T9 värmebärare in (37.9)
T10 köldbärare in (2.6)
T11 köldbärare ut (0.7)
Vid detta tillfälle kopplade jag på manometern på varma sidan, och har ca 26bar, vilket jag tror ska ge ~45 grader för R407c.
Hetgastempen höjs/sänks som sig bör om jag justerar 4-vägsventilen.
Siktglaset för köldmedium är utan bubblor vid uppstart och under drift.
Hetgastempen höjs till över 50 när pumpen slår över till att prioritera varmvatten, och varmvatten på 55 grader är inga problem att skapa.
Jag får inget läckande tryck in i varken köldbärare eller radiatorsidan vad jag har märkt.
Någon som vet vad jag kan ha missat att ställa in/testa?
Just nu står min gissning till ”aningens lite köldmedium” alt. ”dålig kompressor”, men det är som sagt bara gissningar från en lekman
Det är nog läge att ringa efter en tekniker, att justera gaskresten utan att veta vad man gör är inte att rekommendera
Att justera på expansionsventilen (det finns ingen 4-vägare i maskinen) utan att kontrollera överhettning är bara dumt.
Ska du nu tvunget fortsätta själv så kopplar du på dig på lågtrycksidan och mäter temperaturen på suggasröret, skillnad mellan förångningstrycket och tempen på suggasröret är överhettning
Att justera på expansionsventilen (det finns ingen 4-vägare i maskinen) utan att kontrollera överhettning är bara dumt.
Ska du nu tvunget fortsätta själv så kopplar du på dig på lågtrycksidan och mäter temperaturen på suggasröret, skillnad mellan förångningstrycket och tempen på suggasröret är överhettning
Tekniker inbokad till onsdag. Hoppas på enkelt fel, men inte så enkelt att man själv kunnat åtgärda det 
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Har du ett faktiskt problem med låg hetgas eller är problemet att givaren visar fel? Mät den faktiska temperaturen på hetgasröret (direkt efter kompressorn) om den verkligen är så låg. Om den är så har du troligtvis problem med expansionsventilen. För att justera den behöver man veta förångningstrycket och sugtemperaturen i kylkretsen. Normalt sätt ska inte expansionsventilen tappa justeringen. Du kan även kolla så att expansionsventiles bulb som är placerad under isoleringen inte har lossnat. Den ska sitta tajt och väl isolerat mot sugledningen efter förångarväxlaren.
Jag kan lägga handen på hetgasröret ut från kompressorn utan problem, men skall mäta upp gradantalet med termometer.
Jag ska kolla bulben, absolut!
Återkommer med info..,
Jag ska kolla bulben, absolut!
Återkommer med info..,
Mätning på kalla/varma sidan av kompressorns inkommande rör visar på 41 resp 10grader, dvs 31 graders skillnad.
Bulben sitter där den ska, tätt mot röret, välisolerat runt om.
Bulben sitter där den ska, tätt mot röret, välisolerat runt om.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Hur pass ny och avancerad är värmepumpen? Tryckgivare så du kan se aktuella tryck i kylkretsen? Om det inte är en väldigt ny värmepump en insprutning för att kyla hetgaser har du problem. Ta gärna en bild på kompressorutrymmet. Om du inte har någon avancerad modell med insprutning bör du enkelt kunna justera expansionsventilen själv så att den går hyffsat, tills du får hjälp av en kyltekniker som kan mäta noggrannare. Som den går nu låter det som att du får tillbaka vätska i kompressorn. Köldmedium är ett bra lösningsmedel så kompressorns roterande delar får inte den smörjning den behöver.C CurreOrrell skrev:
Den är inte så pass ny att det går att plocka ut den info du efterfrågar, vad jag vet iaf.
Däremot kan jag stänga av den och köra enbart på pellets tills teknikern kollat på den.
Däremot kan jag stänga av den och köra enbart på pellets tills teknikern kollat på den.
Ok, väääldigt sen återkoppling, men nu har jag fått lite mer kött på benen;
Tekniker kollade över pumpen och ansåg att hela kopmressorpaketet bör bytas ut, men kunde inte ge någon info om exakt VAD som felade.
Min far (pensionerad kyltekniker) var förbi i sommar och kollade över pumpen och hade inget att anmärka på mer än att han toppade upp lite köldmedium, men det var marginell lite han fyllde på.
Jag har fått ut all luft ur brinesidan och startade värmepumpen, och den går numera upp till ca: 48 grader på värmebärare ut, samt att hetgasen håller någon grad över detta, ca: 49 grader.
Det jag däremot märkte var att elförbrukningen var förhållandevis hög med tanke på den "låga" effekt som den gav på hetgas/värme.
Jag ställde då ner effekten i pumpens meny från 14kW till 6kw, med bibehållen hetgas/värme-produktion på 48 grader. (Se tidigare information om värden i tråden, där hetgasen har blivit marginellt bättre, troligen tack vare toppning av köldmedium)
Den dagliga elförbrukningen sjönk från 16kWh per timme till 9kWh när jag hade ändrat effekten på pumpen.
Min tanke är då att pumpens kompressor inte svarar på inställningen av effekt på ett korrekt sätt, antingen p.g.a. trasig kompressor eller styrning av kompressorn.
Någon som varit med om liknande, eller vet vad som kan göra att detta scenario uppstår?
Jag har köp en likadan pump (begagnad), men beroende på hur stort fel det är kanske jag kan slippa arbetet med att byta ut den nuvarande, därav min fråga.
Tekniker kollade över pumpen och ansåg att hela kopmressorpaketet bör bytas ut, men kunde inte ge någon info om exakt VAD som felade.
Min far (pensionerad kyltekniker) var förbi i sommar och kollade över pumpen och hade inget att anmärka på mer än att han toppade upp lite köldmedium, men det var marginell lite han fyllde på.
Jag har fått ut all luft ur brinesidan och startade värmepumpen, och den går numera upp till ca: 48 grader på värmebärare ut, samt att hetgasen håller någon grad över detta, ca: 49 grader.
Det jag däremot märkte var att elförbrukningen var förhållandevis hög med tanke på den "låga" effekt som den gav på hetgas/värme.
Jag ställde då ner effekten i pumpens meny från 14kW till 6kw, med bibehållen hetgas/värme-produktion på 48 grader. (Se tidigare information om värden i tråden, där hetgasen har blivit marginellt bättre, troligen tack vare toppning av köldmedium)
Den dagliga elförbrukningen sjönk från 16kWh per timme till 9kWh när jag hade ändrat effekten på pumpen.
Min tanke är då att pumpens kompressor inte svarar på inställningen av effekt på ett korrekt sätt, antingen p.g.a. trasig kompressor eller styrning av kompressorn.
Någon som varit med om liknande, eller vet vad som kan göra att detta scenario uppstår?
Jag har köp en likadan pump (begagnad), men beroende på hur stort fel det är kanske jag kan slippa arbetet med att byta ut den nuvarande, därav min fråga.
Som folk skriver förut så måste du kolla överhettningen. Lite galet kan jag tycka av din pappa att fylla på mer gas när hetgasen är låg.
Du mäter trycket på kalla sidan under drift och mäter temp på sugsidan efter förångaren.
Har du inte temp på din tryckmätaren kollar du den med danfossappen Ref tools.
Du ska ha runt 5-6 grader varmare temp på röret än vad trycket visar för gastemperstur.
Du mäter trycket på kalla sidan under drift och mäter temp på sugsidan efter förångaren.
Har du inte temp på din tryckmätaren kollar du den med danfossappen Ref tools.
Du ska ha runt 5-6 grader varmare temp på röret än vad trycket visar för gastemperstur.
Han kollade överhettningen och trycken innan påfyllnad av gas (och det var som sagt ytterst LITE han fyllde på) och konstaterade sedan att allt verkade ok gällande tryck före och efter exp., men det var som sagt i somras.E Emanuel01 skrev:Som folk skriver förut så måste du kolla överhettningen. Lite galet kan jag tycka av din pappa att fylla på mer gas när hetgasen är låg.
Du mäter trycket på kalla sidan under drift och mäter temp på sugsidan efter förångaren.
Har du inte temp på din tryckmätaren kollar du den med danfossappen Ref tools.
Du ska ha runt 5-6 grader varmare temp på röret än vad trycket visar för gastemperstur.
Det konstiga är att pumpen verkar höja hetgasen (ökar från 48 till 55 grader) när varmvattnet skall prioritoeras, vilket får mig att fundera på om det i själva verket är styrningen/elekronken av pumpen som felar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
En Greenline har en on/off-kompressor, så jag är lite osäker på vad det är du begränsat till 6kW, kompressorn kör alltid full effekt nämligen.
Vi hade modellen mindre, en C9 som jag bytte ut i höstas då den drog en bra bit över vad den ska, samt vi hade över 100 grader hetgas när den gjorde varmvatten efter att ha kört värme någon timme.
Vi hade modellen mindre, en C9 som jag bytte ut i höstas då den drog en bra bit över vad den ska, samt vi hade över 100 grader hetgas när den gjorde varmvatten efter att ha kört värme någon timme.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Saker som du kan kolla enkelt utan manometer ställ:
1. När kompressorn går ska hetgasen vara betydligt varmare än värmebärare ut.
2. Om ovanstående inte stämmer behöver du känna på kompressorns nedre halva och sugledningen. Dessa bör vara väldigt kalla. Har du tur fungerar kompressorn men något behöver göras med expansionsventilen. Ett första steg är att strypa den.
3. Om kompressorns sugledning inte är kall men kompressorn fortsätter att köra saknas nog kompression. Räkna med hela kompressorn är väldigt varm. Byt kompressor/kylmodul.
1. När kompressorn går ska hetgasen vara betydligt varmare än värmebärare ut.
2. Om ovanstående inte stämmer behöver du känna på kompressorns nedre halva och sugledningen. Dessa bör vara väldigt kalla. Har du tur fungerar kompressorn men något behöver göras med expansionsventilen. Ett första steg är att strypa den.
3. Om kompressorns sugledning inte är kall men kompressorn fortsätter att köra saknas nog kompression. Räkna med hela kompressorn är väldigt varm. Byt kompressor/kylmodul.