4 993 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Låg hetgas i IVT Greenline HE14
1. Hetgasens temp är enl. displayen ca 2 grader varmare än värmebärare ut.R Real-House skrev:Saker som du kan kolla enkelt utan manometer ställ:
1. När kompressorn går ska hetgasen vara betydligt varmare än värmebärare ut.
2. Om ovanstående inte stämmer behöver du känna på kompressorns nedre halva och sugledningen. Dessa bör vara väldigt kalla. Har du tur fungerar kompressorn men något behöver göras med expansionsventilen. Ett första steg är att strypa den.
3. Om kompressorns sugledning inte är kall men kompressorn fortsätter att köra saknas nog kompression. Räkna med hela kompressorn är väldigt varm. Byt kompressor/kylmodul.
Jag kan även lägga handen på hetgasröret utan att det känns som att jag "bränner" mig.
Ska mäta med termometer för att säkerställa temp i helgen
2. Nedre halvan av kompressorn känns varm. Kraftig strypning av expansionsventil höjer hetgasen marginellt (1 grad ca.)
3. Sugledningen är kall, men inte iskall, vilket får mig att dra slutsatsen att kompressorn är sliten och inte bygger upp tillräcklig komp. Utgående brine ligger även bara någon tiondels grad under inkommande, (0,4 resp. 0,2 grader) vilket får mig att tro att växlingen av energi från brinesidan och kompressorns kalla sida inte är "optimal", då beroende av dålig kompressor.
Det får bli till att köra luft/vattenpumpen och pellets resterande vinter, och byta ut maskinen mot den begagnade jordvärmepumpen jag köpte i sommras.
Hetgasen brukar bli varmare än tänkta arbetspunkt när kompressorn pumpar ineffektivt eller suger mot väldigt lågt tryck som en hårt strypt exansionsventil och det är riktigt kallt i evaporatorn, tar man in kondensat i botten för att expansionsventilen är vidöppen så blir hetgasen inte speciellt varm - sedan har man fallet att kompressorn pumpar nästan inte alls och typ bara cirkulerar gasen lite slött och då borde du se av kompressorns effektförbrukning att den är låg, annars hade det blivit väldigt hett då värmeenergin måste ta vägen någonstans, normalt med hetgasen ut...
om kompressorn pumpar mot full vakum för att det är helstopp i expansionsventilen så behöver det inte ge så het hetgas ut för att den lilla gasmängden som pumpas kyls inne i kompressorn och nått kompressortemperatur innan utloppet och där är det den låga effektförbrukningen som indikerar att något inte står rätt till då kompressor som suger mot full vakum går inte speciellt tungt.
Det är vanskligt att mäta med tångamperemeter för att se om kompressorn är hårt lastad eller inte eftersom motorn drar mycket ström även vid tomgång - men om dess effektfaktor är 0.7 vid märklast och fasströmmen är säg 5 ampere vid märklast enligt kompressorns datablad så är tomgångssgtrömmen ungefär 0.7 gånger 5 ampere = 3.5 ampere vid tomgångskörning, kanske något mer. - så det är inte så lätt att se i hur motorn egentligen är belastad baserad på strömmätning och säkrare mätning görs med en energimätare/Wattmeter.
kylmaskinkompressorer med bra kylning av gasen kan ha cos(fi)=0.8 och kanske tom 0.85 vid märklast på kompressorn och då blir strömminskningen något mer när kompressorn går i tomgång/låglastat.
om kompressorn pumpar mot full vakum för att det är helstopp i expansionsventilen så behöver det inte ge så het hetgas ut för att den lilla gasmängden som pumpas kyls inne i kompressorn och nått kompressortemperatur innan utloppet och där är det den låga effektförbrukningen som indikerar att något inte står rätt till då kompressor som suger mot full vakum går inte speciellt tungt.
Det är vanskligt att mäta med tångamperemeter för att se om kompressorn är hårt lastad eller inte eftersom motorn drar mycket ström även vid tomgång - men om dess effektfaktor är 0.7 vid märklast och fasströmmen är säg 5 ampere vid märklast enligt kompressorns datablad så är tomgångssgtrömmen ungefär 0.7 gånger 5 ampere = 3.5 ampere vid tomgångskörning, kanske något mer. - så det är inte så lätt att se i hur motorn egentligen är belastad baserad på strömmätning och säkrare mätning görs med en energimätare/Wattmeter.
kylmaskinkompressorer med bra kylning av gasen kan ha cos(fi)=0.8 och kanske tom 0.85 vid märklast på kompressorn och då blir strömminskningen något mer när kompressorn går i tomgång/låglastat.
Klicka här för att svara