14 094 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
Risk med bergvärme?
varför inte det? tror du går på gammalt skrock bara.MathiasS skrev:
en mordrn pump kan dimensioneras mycke högre än vad man gjorde förr, då reglerdatorn kan ställa om så man får bra värden. men skulle man ta en pump som blir lite väl stor så får man i värsta fall koppla in en volymförstorare = en baggis.
jag kör med en pump som täcker 110% av mitt hus energiuttag.
[/quote]
Än vet vi ju inte hur länge din pump håller carman då du bara kört den i 1,5 år..
Förmodligen får vi aldrig veta heller..
[/quote]
Håller helt med Carman om att "överdimensionering" är betydligt mer kontrollerbart än tidigare. Det ör hej heller bara tekniska aspekter som sätter normen för normal dimensionering utan i större utsträckning ekonomiska aspekter (dvs elpriset). Med stigande elpriser kommer vi fortsätta att se trenden att pumpar dimensioneras för att klara en större andel av värmebehovet.
Här hemma går det inte åt en minut eltillskott, men inte mår pumpen dåligt för det. Låga framledningstemeraturer, långa gångtider säkerställer en behaglig miljö för pumpen.[/quote]
det viktiga är att radiatorsystemet är så kraftigt att det gör av med mer energi än pumpen, så framledningstempraturen inte blir för hög & kompressorn stannar på grund av över temp (det är heller inte bra för kompressorn att arbeta mot för varmt vaten & desutom får man sämrer COP)
men med golvvärme så ska det inte vara någe problem, så länge man inte har termostater, då termostaterna stänger av slingorna så blir vatten mängden för liten & tempen stiger !!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
det ha ju också med hur bra anläggning borraren har. dem med bra gerjor klarar nstan att borra i allt!CarMan skrev:[quote author=Johan Gunverth link=1142452148/0#6 date=1142458389]Det finns en annan risk med borrhålet under borrningen. Om hålet/berget ger väldigt mycket vatten är det inte säkert att borriggen orkar längre än 100 meter ner. Det blir som sirap. Då får man borra två hål istället för ett och den extrakostnaden får alltid uppdragsgivaren (du) stå för.
I mitt fall var det "nära ögat". Efter 125 m kom det så mycket vatten att riggen storknade. Brunnsborraren klarade med nöd och näppe ner till 175m, vilket var målet. Hålet ger 9000 l/h vilket är väldigt bra.
sen ska vi inte blanda ihopp högt vatten flöde med högt vatten tryck, som nästan alltid görs.
borraren kan inte bora(vill inte borra) längre & säger att det ändå är så mycke vatten så du kommer att klara dig.
men så fort man tätar borhålet så slutar ju vattnet att tryckas upp 6 då är det inte säkert att vattnet i borrhålet rörsig. Troligen rör det sig inte eftersom det hadde så högt tryck, fans det nån stans för vattnet att ta vägen skulle det int bli nått tryck.
[/quote]
Du förstå nog fel alt. jag skriver snurrigt.
Hålet gav minst 9000l/h vid utpumpning, inte att det är vattentryck på det. Vattenytan är helt stabil på 7 meters djup
Uppgifterna borrdjup och vattenmassa kommer från ett flertal borrare i Göteborgstrakten. Det är inget skitsnack. Samtliga dessa borrare har fullt moderna riggar.
det ha ju också med hur bra anläggning borraren har. dem med bra gerjor klarar nstan att borra i allt!Johan Gunverth skrev:[quote author=CarMan link=1142452148/0#7 date=1142458654][quote author=Johan Gunverth link=1142452148/0#6 date=1142458389]Det finns en annan risk med borrhålet under borrningen. Om hålet/berget ger väldigt mycket vatten är det inte säkert att borriggen orkar längre än 100 meter ner. Det blir som sirap. Då får man borra två hål istället för ett och den extrakostnaden får alltid uppdragsgivaren (du) stå för.
I mitt fall var det "nära ögat". Efter 125 m kom det så mycket vatten att riggen storknade. Brunnsborraren klarade med nöd och näppe ner till 175m, vilket var målet. Hålet ger 9000 l/h vilket är väldigt bra.
sen ska vi inte blanda ihopp högt vatten flöde med högt vatten tryck, som nästan alltid görs.
borraren kan inte bora(vill inte borra) längre & säger att det ändå är så mycke vatten så du kommer att klara dig.
men så fort man tätar borhålet så slutar ju vattnet att tryckas upp 6 då är det inte säkert att vattnet i borrhålet rörsig. Troligen rör det sig inte eftersom det hadde så högt tryck, fans det nån stans för vattnet att ta vägen skulle det int bli nått tryck.
[/quote]
Du förstå nog fel alt. jag skriver snurrigt.
Hålet gav minst 9000l/h vid utpumpning, inte att det är vattentryck på det. Vattenytan är helt stabil på 7 meters djup
Uppgifterna borrdjup och vattenmassa kommer från ett flertal borrare i Göteborgstrakten. Det är inget skitsnack. Samtliga dessa borrare har fullt moderna riggar.[/quote]
Jag vill bara att man ska vara vaksem så man inte blir "lurad" eller ångrarsig.
lätt att tro att det finns massa vatten om det väller upp ur hålet (derneringsslangen från borriggen)
jag borra 180m & det fanns inte ens vaten så det räckte till att fukta ett frimärke
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Det kan vara lätt att bli lurad om man inte har detaljkunskaper. Det har jag.
Nu när ni hjälper Savoy i detta, kanske ni kan tipsa i följande:
Vad är bra/dåligt om Savoy ev vill kunna ackumelera värme i sitt borrhål ?. Jag tänker här på att det numera är tekniskt möjligt att få komfortkyla på sommaren med värmepumpen, där man då istället trycker ner överskottsvärmen i sitt borrhål för senare användning, är detta något att ta med i beräkningen vid ev inköp av systemet.
Ni har detta uppe på en annan tråd intill som Savoy ev kan ha nytta av, se:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31345
Vad är bra/dåligt om Savoy ev vill kunna ackumelera värme i sitt borrhål ?. Jag tänker här på att det numera är tekniskt möjligt att få komfortkyla på sommaren med värmepumpen, där man då istället trycker ner överskottsvärmen i sitt borrhål för senare användning, är detta något att ta med i beräkningen vid ev inköp av systemet.
Ni har detta uppe på en annan tråd intill som Savoy ev kan ha nytta av, se:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31345
jag tror inte man kan akumelera värme i ett borr hål!TN-Funkis skrev:Nu när ni hjälper Savoy i detta, kanske ni kan tipsa i följande:
Vad är bra/dåligt om Savoy ev vill kunna ackumelera värme i sitt borrhål ?. Jag tänker här på att det numera är tekniskt möjligt att få komfortkyla på sommaren med värmepumpen, där man då istället trycker ner överskottsvärmen i sitt borrhål för senare användning, är detta något att ta med i beräkningen vid ev inköp av systemet.
Ni har detta uppe på en annan tråd intill som Savoy ev kan ha nytta av, se:
[länk]
kan man höja tempen på havet om man häller i varmvatten?
Hoppsan !.
Missförstå mig rätt, alltså lite ackumelering i närområdet runt borrhålet.
Om man sen kör den s.k frikylan heta sommardagar borde luftkylaren då fungera som en "booster" till värmepumen eller..? (mitt tänk är om vattnet från borrhålet håller c:a 6+, går genom lamellpaketet för luftkyla borde då vattentemperaturen gå upp till kanske 12-15+, vilket borde öka effektiviteten på VP och kanske även sänka energiåtgången för varmvattenberedningen.
Missförstå mig rätt, alltså lite ackumelering i närområdet runt borrhålet.
Om man sen kör den s.k frikylan heta sommardagar borde luftkylaren då fungera som en "booster" till värmepumen eller..? (mitt tänk är om vattnet från borrhålet håller c:a 6+, går genom lamellpaketet för luftkyla borde då vattentemperaturen gå upp till kanske 12-15+, vilket borde öka effektiviteten på VP och kanske även sänka energiåtgången för varmvattenberedningen.
har du stillastående vatten kanske du kan få tempraturen att stiga från +6 till +6,5, men vist komer tempraturen att vara högre presis efter start, då vattnet i slangen inte har kylts av nere i berget. efter nån vecka på vintersesången så är du tillbaka på vanliga värden igen.TN-Funkis skrev:Hoppsan !.
Missförstå mig rätt, alltså lite ackumelering i närområdet runt borrhålet.
Om man sen kör den s.k frikylan heta sommardagar borde luftkylaren då fungera som en "booster" till värmepumen eller..? (mitt tänk är om vattnet från borrhålet håller c:a 6+, går genom lamellpaketet för luftkyla borde då vattentemperaturen gå upp till kanske 12-15+, vilket borde öka effektiviteten på VP och kanske även sänka energiåtgången för varmvattenberedningen.
har du rörelse i grundvattnet så komer din tillförda värme att förasbort.
tänk dig bitt berg som en stor sjö, hur mycke energi måste tillföras för att höja sjöns tempratur från +6 till +15 utan at solen hjälper till?
står vattnet still är de lättare att få varmt på den plats du värmer & om vattnet rörsig så måste hela sjön värmas.
-----------------------
men om du har en för klan borra, så kan du ju hjälpa solen att snabbare få til baka normal temp (+6) på din borra.
du kommer säkert att få lite billigare varmvatten på sommaren.
TN-Funkis skrev:
Vist, men det blir inte riktigt så.
Du komer att ha ett eget system för frikylan, då du måste ha en egen cirukulationspump för att kuna få kyla när värmepumpen står still, vilket den gör hala sommaren, förutom när den gör varmvatten.
där sätter man en lite billig cirkpump som inte drar så mycke ström.
du drar också mycke tunnare rör till kylagrigatet än dom som går till värmepumpen, så du kommer att få lägre vatten flöde till kylagrigater än vad värmepumpen ska ha.
somman blir att värmepumpenn tas låt säga 2/3 vatten som kommer direkt från borrhålet & 1/3 som gått igenom frikylan = du får en viss höjning & varmvattnet blir lite billigare att tillverka på sommaren.
det komer också gå ut lite varmare vaten än vad det annars skulle gjort & det gör at borran inte kyls lika mycke på sommaren & solen kan då värma borran mer men jag vet inte om det är mätbart.
när värmepumpen står still kommer värman från returen på frikylan att gå ner i borran & ialla fall värme slangen
Klicka här för att svara