Molly_M skrev:
JVi har golvvärme som är eluppvärmd... alltså inte vattenburen. Går det att forsätta med den, eller måste man byta ut den om man har ett vattennburet system?
Det går givetvis att kombinera olika uppvärmningsmetoder, tex som att vi försöker elda när det är riktigt kallt för att minska på uppvärmningskostnaden (veden är, i alla fall för tillfället, gratis sen vi fällde lite träd på tomten). Den enda nackdelen är förstås att golvvärmen är direktverkande, vilket givetvis kostar en kännbar slant för elen jämfört med en värmepump, men bortsett från kostnaden ska det inte vara några problem.
 
behåll golv värmen så länge ni vill behålla golvet, & byt ut den sen.
du kan ju värma rumet med en vatten buren radiator & ha golv värmen så snålt ställd att den endast håller golvet i den temp ni vill ha för at inte frysa om fötterna (kräver att du monterar givaren för golv värmen i golvet, för att uppnå bra styrning)
 
Tjena angående offerter jag splittade delarna för sig markdragningarna kostade 28:- +moms /meter

Mvh Van the man

Molly_M skrev:
Tack för alla svar och tankar om jordvärme!

Ja vi ska absolut ta in mer än en offert när det gäller detta.
Jag blev fundersam angående det du sa om golvvärme... vi har redan golvvärme i ett rum, måste vi då byta ut den till ett annat??

Och en annan fråga... hur mycket förstör själva grävarbetete i marken? Vi har ingen vacker trädgård, men en gräsmatta där jag tror att vi måste gräva ner rören... Kanske ett av de mindre problemen, men ändå  :-/
 
Van morrisson skrev:
Tjena angående offerter  jag splittade delarna för sig markdragningarna kostade 28:- +moms /meter

Mvh Van the man

[quote author=Molly_M link=1137595080/0#12 date=1137760954]Tack för alla svar och tankar om jordvärme!

Ja vi ska absolut ta in mer än en offert när det gäller detta.
Jag blev fundersam angående det du sa om golvvärme... vi har redan golvvärme i ett rum, måste vi då byta ut den till ett annat??

Och en annan fråga... hur mycket förstör själva grävarbetete i marken? Vi har ingen vacker trädgård, men en gräsmatta där jag tror att vi måste gräva ner rören... Kanske ett av de mindre problemen, men ändå  :-/
[/quote]

Dom flästa här är privatpersoner, så dina 28:- blir 35:-
är det Grävning inklusive kolektorslang & sprit?
 
Jag har släktingar som lade ner jordvärme för ungefär fem år sedan. Hela gräsmattan, utom en liten "utstickande" hörna. Man kan faktiskt se hur gräset växer fortare på den outnyttjade delen, så det är uppenbarligen korrekt att det har varit såhär, med vissa system.
 
apersson850 skrev:
Jag har släktingar som lade ner jordvärme för ungefär fem år sedan. Hela gräsmattan, utom en liten "utstickande" hörna. Man kan faktiskt se hur gräset växer fortare på den outnyttjade delen, så det är uppenbarligen korrekt att det har varit såhär, med vissa system.

tror inte detta beror på slingorna, har nämligen själv bott 20 år på en tomt med ytjordvärme.

troligtvis beror det på jorden, det vart kanske annan jord i det hörnet man inte grävde
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.