Svante skrev:
I Göteborg klarar du dig med 140 meter och en pump på runt 7 Kwh lätt med +200kvm.
Jag håller +21 året om och ligger runt 190 kvm med källare...kostar runt 10 papp i värmen. Kunde varit lägre....men jag envisas med att värma ett oisolerat uterum ovan frostfritt också....växter...nån hobby ska man ju ha.
Prestandan mellan de kända är nog ganska lika...jag har en IVT som fungerar klockrent.
Välj en installatör som är certifierad och kan ge dig en spec på vad som behövs hela vägen.
Tips: Haka på en konvektor på ingående så har du kylmöjlighet under värmeböljor...det är värt guld och återladdar hålet....så tappvarmatten under sommaren är gratis mer eller mindre.

hur djupt hål man sk ha beror på hur mycke energi ett hus drar & det varierar även om husena är lika stora till ytan + att olika bergarter kan leverera olika mycke energi + att man ska lägga på dom metrar man har till grundvattnet så att säga en exakt djup för en ort är fel!
pumpstorleken varierar också beroende på husets energi åtgång & radiatorsystemets strolekk m.m.
 
CarMan skrev:
[quote author=Svante link=1140466480/0#14 date=1141843551]I Göteborg klarar du dig med 140 meter och en pump på runt 7 Kwh lätt med +200kvm.
Jag håller +21 året om och ligger runt 190 kvm med källare...kostar runt 10 papp i värmen. Kunde varit lägre....men jag envisas med att värma ett oisolerat uterum ovan frostfritt också....växter...nån hobby ska man ju ha.
Prestandan mellan de kända är nog ganska lika...jag har en IVT som fungerar klockrent.
Välj en installatör som är certifierad och kan ge dig en spec på vad som behövs hela vägen.
Tips: Haka på en konvektor på ingående så har du kylmöjlighet under värmeböljor...det är värt guld och återladdar hålet....så tappvarmatten under sommaren är gratis mer eller mindre.

hur djupt hål man sk ha beror på hur mycke energi ett hus drar & det varierar även om husena är lika stora till ytan + att olika bergarter kan leverera olika mycke energi + att man ska lägga på dom metrar man har till grundvattnet så att säga en exakt djup för en ort är fel!
pumpstorleken varierar också beroende på husets energi åtgång & radiatorsystemets strolekk m.m.[/quote]
Givetvis, du har helt rätt. men jag tror nog att installationsfirman nog landar i det närområdet. Vilket var syftet med svaret....även om det inte framgick...varken ditt eller mitt ord är allenarådande.
Hur mycket grundvattennivå hålet levererar kan ingen borrare eller rörklåpare veta i förhand. Så de rent geologiska förutsättningarna är att borra efter en mall-Helt enkelt vart i landet du bor.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.