Copland vs Mitsubishi kompressor?

3k läst  5 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som har erfarenhet av Mitsubishi kompressorers ljudnivå?? Funderar på att byta en relativt äldre Copland för att få högre varmvattentemp och hoppas att den ska vara tystare. Har svårt att hitta någon produktinfo om ljudnivå / Db, någon som har tips?
    L

2. B
    Medlem Nivå 9

Re: Copland vs Mitsubishi kompressor?

Det räcker nog inte att byta kompressorn för att få högre temp. Vilket arbetstryck har Mitsubichi jämfört med Copeland?
    Om den jobbar med högre tryck så får du förvisso högre temp men klarar resten av maskineriet av det högre trycket?

PS
    (För er som glömt från skolan P*V=n*R*T)
    DS

3. L
    Medlem Nivå 1

Vet inte arbetstrycket, uppgiften att Mitsubishin ska ge högre temp är från IVT, det gäller en Greenline värmepump från 2001 som har en Copland kompressor som ska bytas. Enligt dem så ska jag få en temp på ca 65 grader i värmesystemet mot dagens ca 49 grader vilket låter väldigt mycket tycker jag, därav min fråga här.

Vad jag inte kan hitta är uppgifter på hur mycket de låter, det är inte bara Db som är det intressanta då det beror mycket på i vilket frekvensområde pumpen arbetar.
    Hur man upplever ljudet från en värmepump är minst sagt MYCKET individuellt har jag märkt, själv tycker jag det låter för mycket och blir "störd" av det dova brummandet. Vill därför inte byta till något ännu värre.
    L

4. I
    Medlem Nivå 9

Råd&Rön uppmätte bullernivån på IVT Greenline HT Plus CX9 till 55dB. Näst värst i klassen enligt denna tabell. Tomgångsförbrukning 815kWh/år. Finns mer att läsa här.

5. J
    Medlem Nivå 5

Japanernas scrollar går i regel mkt tyst, vet ej vilken kompressor IVT har i sin "nya" cx9.

6. L
    Medlem Nivå 1

Nu har vi bytt kompressor! Mitsubishin är faktiskt lite tystare, inte mycket men klart märkbart. Det är när tillskottsvärmen slår på som det uppstår ett dovt, mkt lågt brummande. Vattnet är varmare och så här långt verkar det bara vara fördelar.
    Arbetstrycket ska vara lägre än i Copland pga av annan teknisk lösning enligt vad som sagts mig.
    L

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: