5 875 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Påfyllnad oljepanna?
Köpte nyligen ett hus med en gammal oljepanna, Exonom från sjuttiotalet nångång. Den verkar fungera bra men igår upptäckte jag ett problem. Pannan har ett relativt nytt expansionskärl bredvid sig och nu har trycket i barmätaren fallit från 1 till 0. Det måste gått ganska snabbt, föll från 0,2 till 0 på bara ett par timmar. Varmvattnet fungerar fortfarande som det ska, men vad kan detta få för effekter?
Har fått lite olika råd; fyll på luft eller fyll på vatten. Men var fyller man på vatten? Den enda kran jag kan hitta är den för avtappning, kan det vara samma kran? Hur mycket ska jag fylla på?
Har fått lite olika råd; fyll på luft eller fyll på vatten. Men var fyller man på vatten? Den enda kran jag kan hitta är den för avtappning, kan det vara samma kran? Hur mycket ska jag fylla på?
sjunker trycket så snabbt så låter det mer som ett läckage i ditt elementsystem?
expansionskärlet är för elementystemet bara, därför ditt varmvatten funkar fint
du borde ha en kran för påfyllning av elementsystemet, leta reda på inkommande kallvatten, sen följer du det hela vägen fram till expansionskärlet så bör du hitta påfyllningen...
expansionskärlet är för elementystemet bara, därför ditt varmvatten funkar fint
du borde ha en kran för påfyllning av elementsystemet, leta reda på inkommande kallvatten, sen följer du det hela vägen fram till expansionskärlet så bör du hitta påfyllningen...
Om trycker sjunker hela tiden och man efter påfyllning inte får upp det kan det bero på att expansionskärlet är trasigt. Mitt tips är att du beställer brännarservice på din panna. De kommer då ut o går igenom pannan o byter ev. trasiga delar o ställer in optimal verknignsgrad för just din panna. Dessutom får du då en genomgång hur pannan fungerar o var alla kranar o.dyl. sitter. Vi har brännarservice en ågng per år, kostar för oss ca 700:-.
Klicka här för att svara