Jag fattar ingenting men hoppas att ni kan hjälpa mig. Problemet är: Vi har ett gammalt hus som ska byggas ut. Fn värmer vi med god ekonomi (ja god och god vi bränner ca 16000 kvh/år) med direktverkande el men i samband med utbygganden kommer vår elförbrukning ju att stiga så vi vill vidta åtgärder. Vi kan elda i kakelugnar o järnspis men vi har ej tillgång till billig ved och huset måste ju hållas varmt även när vi inte är hemma så...Först funderade vi på att installera vattenburet system med bergvärme men kan det verkligen gå att räkna ned en investering på 250-300' på tio tjugo år om huset inte är större än 150 kvm? Nu har vi träffat på en försäljare för Tranmosse värmepumpar luft/luft som hävdar att vi kan minska vår energiförbrukning med deras värmepump. Jag trodde att luft/luft pumpar inte gick att använda i äldre hus utan mekaniskt ventilationssystem men vår försäljare menar att det går bra och att det tom är flest äldre hus man säljer denna typ av pump till. Stämmer det? Och jag räds dessutom draget från en värmepump blir det sådant? Finns det någon med erfarenhet från just denna typ av värmepump? Hur vet man vilket märke man ska välja? Lönar investeringen sig (15-20 tkr)?

Tack BAS kanonlänk precis den jag letat efter!

Jag är också nybörjare när det gäller värmepumpar och har ett par funderingar.
Till hur låga temperaturer fungerar egentligen en luft/luft värmepump?
Är de högljudda? Dvs kan man ha dessa i ett vardagsrum exempelvis utan att störas?

Hej Grunt
Kolla tråden angående panasonic e9 det är tydligen en tyst värmepump.

Läste nyss i nån av Villatidningarna att man ska passa sig för de billigaste luftvärmepumparna kring 7-10'000kr.
Annonserna lovar 5kw och att den drar kanske 1kw men det beror väl lite på hur huset och planlösningen är. Bör väl vara ganska öppen ?
I och för sig kan man sätta in flera...

Hur är det med damm, har hört att det inte är bra för allergiker med damm som virvlar runt i luften med hjälp av pumpen. Även om det sitter filter så virvlar ju damm ändå

Det funkar bra ifall du har ett enda rum du ska värma upp, dräemot är lösningen inte bra när du behöver sproda värmen till flera rum.

Då får du sätta upp stora golvmonterade fläktar som leder värmen åt alla håll. Å då kommer du leva i en orkan...

co skrev:
Först funderade vi på att installera vattenburet system med bergvärme men kan det verkligen gå att räkna ned en investering på 250-300' på tio tjugo år om huset inte är större än 150 kvm?
Vad har ni fått för pris egentligen? Har inte själv bergvärme men kompisarnas räkning har hamnat på runt 120-150 färdiginstallerat.

gluecifer skrev:
Hur är det med damm, har hört att det inte är bra för allergiker med damm som virvlar runt i luften med hjälp av pumpen. Även om det sitter filter så virvlar ju damm ändå
Det virvlar damm och pollen kommer utifrån. Trots hyfsat effektiva filter som man måste byta/rengöra ofta. Dammet kan man minimera om man har centraldammsugare med utlopp utomhus. Blir inte så mycket kvar inne då för luftvärmepumpen att virvla upp. Men visst, man blir aldrig av med dammet helt, det kommer ju nytt hela tiden. Öppen planlösning med centralt placerad luftvärmepump är väl det optimala.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.