29 430 läst ·
51 svar
29k läst
51 svar
Hur riva gammal oljetank?
Tja, det kanske finns någon skrotnicke som har ett projekt på gång och som behöver några kvadratmeter prima stålplåt. Prova. Själv skar jag ner min i lagringsvänliga bitar och sparade. "Kan vara bra att ha" ekade visst i huvudet på mig.
När jag skickade den gamla pannan på skroten (Stena Metall) så kostade det ingenting, fast de hade nog iofs uppskattat en bullpåse. Då hade jag strippat den på alla elprylar, eftersom det var en förutsättning för att det inte skulle kosta massor av pengar per kilo.
När jag skickade den gamla pannan på skroten (Stena Metall) så kostade det ingenting, fast de hade nog iofs uppskattat en bullpåse. Då hade jag strippat den på alla elprylar, eftersom det var en förutsättning för att det inte skulle kosta massor av pengar per kilo.
Bensin kan avge brännbara ångor vid -30, fordonsdiesel och villaolja först vid +60, ungefär. Att varm diesel/villaolja skulle vara mer brandfarligt än bensin har jag svårt att tro. Däremot är det väl nära nog sanning om man säger att diesel värmd till flampunkten är lika brandfarlig som rumsvarm bensin. Och har de väl börjat brinna så är både en bensinbrand och en dieselbrand så besvärliga att skillnaden i all praktisk betydelse är rätt marginell.Ubbe skrev:
Visst finns det en möjlighet att värma delar av tanken över flampunkten genom att såga i den, men det skall nog mycket till innan man lyckas. (slött blad + förstyvning i plåten eller så)
Antagligen blev du utsatt för en pedagogisk fint av kursledaren. "Alla" vet att diesel inte är lika farligt som bensin, men diesel behöver också hanteras med respekt. Enklaste sättet (ur lärarperspektiv) att uppnå detta är att överdriva dieselns farlighet en aning. Överdriven försiktighet är sällan skadlig.
Vad som också kan vara en orsak till försiktighet är att man kanske inte riktigt vet EXAKT vad som är i tanken. Det är inte otänkbart att en gammal anläggning innehåller skvättar av både det ena och det andra, som kanske inte har de egenskaper man förväntar sig.
Mogge, jag gjorde mer eller exakt lika som du. Slit vidare med tigersågen du. Det kan vara bra att ha en medhjälpare som dämpar vibrationer och självsvängningar i plåten. Det går lättare att såga då, men det kan vara lite knepigt att hitta nån som ställer upp på ett sånt skitjobb. 
Jag fick ut min oljetank i tisdags, använde också tigersåg. Det gick en 10-15 blad för mig, kan beror på att det var lite sämre kvalité på endel blad..
Jag sågade av "toppen" innan jag började tömma tanken med hjälp av en skopa och några dunkar, blev också c:a 60 liter "fulolja".
Som sagt, ett helt nytt rum, perfekt!!
Jag sågade av "toppen" innan jag började tömma tanken med hjälp av en skopa och några dunkar, blev också c:a 60 liter "fulolja".
Som sagt, ett helt nytt rum, perfekt!!
Jag körde lågbudget, när jag tömt tanken på olja så hällde jag in lite sågspån genom manluckan, lät det suga upp över natten, och tog sen upp det, och la i en säck. Sprutade sen diskmedel runt kanterna och körde runt lite med vattenslangen. Tog upp det igen med sågsån, och sen luktade det mest citrondoft inne i tanken.
Sprutade sen vatten så att botten på tanken var blöt.
Efter det så var det bara att köra igång med vinkelslipen.
Det enda tråkiga var att slipen pajade efter 2 bortkapade stycken.
Man märker också vilken enorm skillnad det är på billiga och dyra skivor.
Dom dyra Tyrolit Proffessional, räckte 4 ggr så länge som en lågprisdito. Rekommenderas.
Sprutade sen vatten så att botten på tanken var blöt.
Efter det så var det bara att köra igång med vinkelslipen.
Det enda tråkiga var att slipen pajade efter 2 bortkapade stycken.
Man märker också vilken enorm skillnad det är på billiga och dyra skivor.
Dom dyra Tyrolit Proffessional, räckte 4 ggr så länge som en lågprisdito. Rekommenderas.
Klicka här för att svara