Är det någon som vet om det finns någon form av fläkt till Roslagsspisen? :-/
Kanske någon har gjort en egen konstrution?

Hur får man bort sotet från rutan. Sitter som f*n. ???

Hej
Fläkt vet jag ingenting om.
Däremot kan jag tipsa dig om att blöta hushålls- eller tidningspapper och doppa i askan för att sen putsa bort sotet på glaset med. Funkade kanonbra för mig!

Lycka till!
Vänligen / Nina

En får tacke. 8)

Vi har precis köpt några lösa täljstenar (på ett ställe som säljer kakelugnar och spisinsatser) och lagt ovanpå vår Roslagsspis då den i ursprungligt skick inte var utrustad med detta. Värmen dröjer då sig kvar lite längre. När vi ändå höll på kastade vi in några i ugnen på vår vedspis. Nu vet jag att det inte var det du frågade om men ändå ett tips för alla Roslagsspis ägare utan inbyggda täljstenar. Fg ägare av vårt hus hade en stor takfläkt i taket (modell bordell ::) ) i vardagsrummet. Vi tyckte den var urful och tog genast bort den men sedan har vi fattat varför de hade den där - precis under taket blir ju luften urvarm när man eldar men den sprider ju sig inte nedåt till där vi är så en stor takfläkt bör göra en hel del för värmekomforten i huset.

En takfläkt har jag redan inhandlat på EKO:- i Länna.
En fyrbladad utan lampor. De gjorde en otrolig skillnad.
Fläkten är inte ursnygg men med tanke på effiktiviteten så bli den ganska snygg ändå. 8)

Tack Nina33 för tipset att göra rent glaset i kaminen.
De funkade helt otrolig bra. Imponerad. ;D ;D 8)

Vassego!
Jag var väldigt skeptisk när jag hörde talas om det första gången (göra rent med aska o sot ???) men tydligen fungerar askan som ett naturligt slipmedel och funkar gör det ju! :)
Kul att jag kunde hjälpa!

MVH/Nina

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.