Är det någon som vet nån som gjort detta?
Alltså slutat med olja och använt de/den gamla oljetankarna/oljetanken till ackumulatortank för vedeldning???
Vi diskuterade detta igår på jobbet och nån visste nån som tydligen gjort detta, men sen visste vi inte mer.

Tekniskt skulle det kanske kunna funka - kanske :-/

Är det nån som vet?

Hej
ja det går, men du får klä den bra för att inte förlora värme
Mvh ;)

jag tror inte att den pallar för trycket som skapas när du värmer vattnet ,jag fick rivet min oljetank i sommras ,gods tjockleken var inte katig alls ...

problemet är att du inte kan trycksätta oljetanken så du måste på något sätt använda värmeväxlare. det går dock att lösa men frågan är om det inte är enklare, bättre och billigare att kasta ut oljetanken och köpa några riktiga 500 liters ackumulatortankar. beror naturligtvis på hur händig du är eller vilka kontakter du har.

min far som var rörmokare byggde om vår oljetank till ackumulatortank och det funkade hyggligt. panna och tank var trycklösa, varmvattenberedaren i pannan och en nedsänkt värmeväxlare (ett expansionskärl) i tanken som växlade värme mot radiatorsystemet. med en bättre värmeväxlare hade det nog fungerat riktigt bra

Jepp, har du gjort det själv ::) ?

Jag har 3,5m3 oljetankar som bara står, hade tänkt göra ett ryck med tigersågen, men sedan diskuterade vi detta igår och då börjar man ju fundera ;D

Men snålheten får ju aldrig bedra visheten, så är det ju...

Har själv byggt en, givetvis förstärkt den, trots allt är oljetankar provtryckta alla tankar skall provtryckas,vilket du kan göra själv genom att fylla med vatten , sedan kör du in tryckluft till önskat tryck ;)

SWEDE: hmmmm, en oljetank är väl inte provtryckt för samma höga tryck som en panna....... :P

Kolla, det fanns ju en hel del!

Tack för tipsen allihop!

Husagaren skrev:
SWEDE: hmmmm, en oljetank är väl inte provtryckt för samma höga tryck som en panna....... :P
Var får du det höga trycket i en panna?? du har ett helt öppet exkärl där trycket går ut
En oljetank är provtryckt med högre tryck , då de fyller på olja med kanske 3 tumsrör,avluftning är ca 1 tum
Men man skall förstärka dem innvändigt med tvärbalkar har du inget exkärl så måste du ha en säkerhetsventil som du kan ställa efter önskemål
För att få en 3 kubikstank att koka så att du får tryck i den, går det åt en jäkla massa energi
Jag vet, då vi fick energikrisen på 70 talet var vi flera som provade på olika saker, det fanns även tankegångar att ha så stora cisterner nergrävda i marken att du skulle elda i 2 veckor sedan skulle varmvattnet räcka för hela vinter.
Ok det var många konstiga förslag om energispar och det var inte så många som fungerade, men förhoppningsvis har det fört något gott med sig
MVH ;D

Swede är ute cyklar i flera avseenden.....

.....för övrigt håller jag fullständigt med hansson28

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.