2 687 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
VP en dålig investering?
Sida 1 av 2
Läste en notis i Göteborgs Posten att man tyckte att Bergv är en dålig investering:
"Många gör misstaget att köpa Vp och satsa på bergvärme, i framtiden så kostar elen så mycket att den spräcker vilken vp kalkyl som helst".
"Vp finns bara i Sverige för att elen är så billig".
"när det kostar 1 Kwh att driva en vp för att få ut 3kwh värme blir det en orimlig kostnad när elpriset höjs"
En ventilationsvärmeväxlare i kombination med kamin (pellets, ved) är lösningen enligt skribenten...
Jag går i starka VP funderingar, att byta ut bef elvärmepanna mot en bergv. anl. Så klart att man ska läsa såna här notiser som rör om lite i grytan...
Ja det e klart om jag idag byter till en VP så behövs "bara" elpriset höjas 3 dubbelt så ligger man på samma kostnadsnivå som idag (skickar in 1kwh idag och får ut 3).
Å andra sidan tror jag att om elpriset höjs 3 dubbelt så kommer knappas pellets priset att vara på samma kostnadsnivåer som idag, även det kommer att höjas (med elpriset) för naturligtvis så vill man ju tjäna pengar i den branschen också, man lägger sig en liten bit under
elpriset så att man kan säga att det är en billigare värmekälla.
Kan jag göra något mer för att "framtidssäkra"? Kanske att i den kommande bergv. anläggningen förbereda
för solvärmeslinga?
"Många gör misstaget att köpa Vp och satsa på bergvärme, i framtiden så kostar elen så mycket att den spräcker vilken vp kalkyl som helst".
"Vp finns bara i Sverige för att elen är så billig".
"när det kostar 1 Kwh att driva en vp för att få ut 3kwh värme blir det en orimlig kostnad när elpriset höjs"
En ventilationsvärmeväxlare i kombination med kamin (pellets, ved) är lösningen enligt skribenten...
Jag går i starka VP funderingar, att byta ut bef elvärmepanna mot en bergv. anl. Så klart att man ska läsa såna här notiser som rör om lite i grytan...
Ja det e klart om jag idag byter till en VP så behövs "bara" elpriset höjas 3 dubbelt så ligger man på samma kostnadsnivå som idag (skickar in 1kwh idag och får ut 3).
Å andra sidan tror jag att om elpriset höjs 3 dubbelt så kommer knappas pellets priset att vara på samma kostnadsnivåer som idag, även det kommer att höjas (med elpriset) för naturligtvis så vill man ju tjäna pengar i den branschen också, man lägger sig en liten bit under
elpriset så att man kan säga att det är en billigare värmekälla.
Kan jag göra något mer för att "framtidssäkra"? Kanske att i den kommande bergv. anläggningen förbereda
för solvärmeslinga?
Visst är solvärme ett bra komplement och tillskott till uppvärmning och framförallt varmvattenproduktion men se det också just som det. Det är en ypperlig kombination med biobränsleeldning för att slippa denna under 3-6 månader / år. I komb med v-pump ser jag inte riktigt poängen.
Nej, jag tror inte att vi får se en 3 dubbling av pelletspriset på länge. Det har varit statiskt el något fallande de senaste 2 åren. Det är en inhemsk produkt och skog är något som vi har mkt av i detta land. Det som givetvis kan hända är en beskattning av pellets, vilket dock strider mot de mål regering och riksdag har satt upp. Det har i o f s inte hindrat dem från korkade beslut tidigare.
Nej, jag tror inte att vi får se en 3 dubbling av pelletspriset på länge. Det har varit statiskt el något fallande de senaste 2 åren. Det är en inhemsk produkt och skog är något som vi har mkt av i detta land. Det som givetvis kan hända är en beskattning av pellets, vilket dock strider mot de mål regering och riksdag har satt upp. Det har i o f s inte hindrat dem från korkade beslut tidigare.
Jag ser det så här: Den energi du inte förbrukar behöver du inte betala för, och den som du betalar för skall du se till att använda så effektivt som möjligt...
M.a.o innan du ens funderar på ev. värmepump så se till att minimera förluster så långt det bara är möjligt. Isolera, isolera, isolera, ta vara på värmen i ventilationsluften på nåt sätt, installera snålspolare m.m Är det fortfarande efter det möjligt att räkna hem en bv-anläggning inom överskådlig tid, så kör på det då. För mig fanns det inte en chans, där jag bor i Göteborg, att det skulle löna sig. Självdragshus från 60-talet har genom isolerad vind, FTX ventilation, braskassett och luft/luftvärmepump minskat elenergianvändandet från 37'kWh till under 20'kWh. (Två vuxna, två barn och ca300m2 uppvärmd yta) det som återstår är varmvattnet som jag planerar solfångare för... Allt till ungefär halva kostnaden av en bv-installation...
M.a.o innan du ens funderar på ev. värmepump så se till att minimera förluster så långt det bara är möjligt. Isolera, isolera, isolera, ta vara på värmen i ventilationsluften på nåt sätt, installera snålspolare m.m Är det fortfarande efter det möjligt att räkna hem en bv-anläggning inom överskådlig tid, så kör på det då. För mig fanns det inte en chans, där jag bor i Göteborg, att det skulle löna sig. Självdragshus från 60-talet har genom isolerad vind, FTX ventilation, braskassett och luft/luftvärmepump minskat elenergianvändandet från 37'kWh till under 20'kWh. (Två vuxna, två barn och ca300m2 uppvärmd yta) det som återstår är varmvattnet som jag planerar solfångare för... Allt till ungefär halva kostnaden av en bv-installation...
??? Fattar nada. Antar att det blir en ännu mer orilmlig höjning om man inte har konverterat från exempelvis el till bergvärme. Det är DÅ man verkligen har tjänat in investeringen.Engan23 skrev:
Angående att spara in investeringen. I mitt fall tar det sju år (tre år kvar just nu) innan anläggningen är betald. Hade tidigare olja och betalar idag lika mycket för drift, amortering och ränta som oljeförbrukningen kostade 2001. För mig har det inte blivit någon merkostnad, och jag tror att de flesta skulle kunna amortera av investeringen på 8-10 år med samma driftskostnad som innan inkl ränta/amortering.
Angående elpriset så ska jag precis teckna nytt treårsavtal. Priset har på tre år stiget TRE ÖRE per kwh. Till detta tillkommer de skattehöjningar som varit, så totalt rör det sig som en 50-lapp extra i månaden i mitt fall (förbrukar 7800 kwh på värmepumpen).
Naturligtvis kommer priset på pellets att följa utvecklingen på elen. Inget snack om den saken. Att tro något annat är bara att lura sig själv.
" Naturligtvis kommer priset på pellets att följa utvecklingen på elen. Inget snack om den saken. Att tro något annat är bara att lura sig själv."
njae inte så enkelt - visst ökar påslagen när utrymme skapas, men skogsindustrin är en tung prispressare.
Massapriset har visst sänkts med 100 kr efter stormen. Det kommer att gå upp igen men nog kommer skogsbolagen att streta emot så länge det går. En bristsituation uppstår kanske om 2 år som får priset att stiga brantare.
och så var vi utanför strängen igen
men en krystad ansatats till återknytning skulle vara:
om nu ved- och pelletspriset är onormalt lågt under säg en tvåårsperiod så har det en gynsam effekt på kalkylerna vad gäller biobränsleanläggningar. För den som nyinvesterar nu i biopannor så är den positiva effekten xtra gynsam ty de första åren är jobbigast/"dyrast"
njae inte så enkelt - visst ökar påslagen när utrymme skapas, men skogsindustrin är en tung prispressare.
Massapriset har visst sänkts med 100 kr efter stormen. Det kommer att gå upp igen men nog kommer skogsbolagen att streta emot så länge det går. En bristsituation uppstår kanske om 2 år som får priset att stiga brantare.
och så var vi utanför strängen igen
men en krystad ansatats till återknytning skulle vara:
om nu ved- och pelletspriset är onormalt lågt under säg en tvåårsperiod så har det en gynsam effekt på kalkylerna vad gäller biobränsleanläggningar. För den som nyinvesterar nu i biopannor så är den positiva effekten xtra gynsam ty de första åren är jobbigast/"dyrast"
Mitt hus byggdes ut och tilläggsisolerades (väggar & tak) -81. Souterränghus på berg där halva huset står på platta och halva har torpargrund. Elvärmepanna, vattenburna element, värmeåtervinnings aggregat. Bor i mellansverige, 175kvm, gör av med ca 36000kwh/år tot, 2 vuxna, 2 barn.NWEN skrev:Jag ser det så här: Den energi du inte förbrukar behöver du inte betala för, och den som du betalar för skall du se till att använda så effektivt som möjligt...
Min statistik över elförbrukning säger att uppvärming av vatten står för mellan 60 och 70% av totala elförbr.
Kanske man ska satsa på en energibesiktning innan en ev vp-installation? jag kan då inte komma på några stora förändringar att göra för att isolera mera i den gamla delen av huset (som troligen läcker mest).
ja statistiken säger att elvärmepannan som förser huset med varmvatten för uppvärming och kran/dusch står för 60-70% av totala el-åtgången.Yondalar skrev:
Ok. Vad händer med de övriga 11000-14000 kWh kanske värt att ta reda på. Totalen förefaller hög. Varför skulle jag ta reda på innan öh något nytt uppvärmningssystem diskuteras.
Det finns strängar här på forumet där du kan göra jämförelser på din förbrukning.
Finns det FTX?
Kostnader för att spara ytterligare skulle jag också kolla på.
En bra energibesiktare som ger objektiva råd kan löna sig, om man inte orkar/kan själv.
Det finns strängar här på forumet där du kan göra jämförelser på din förbrukning.
Finns det FTX?
Kostnader för att spara ytterligare skulle jag också kolla på.
En bra energibesiktare som ger objektiva råd kan löna sig, om man inte orkar/kan själv.
vet inte om jag har så grymt stor förbrukning av hushållsel?
2004
Aug: 561Kwh
Sep: 739Kwh
Okt: 869Kwh
Nov: 889Kwh
Dec: 1107kwh
Detta e väl rätt normala värden för en 4 pers familj? 2 vuxna, 2 barn, ca 8 maskiner tvätt i veckan, 1 bad varje dag + ett par duschningar. 1 frysbox, 1 "vanlig" frys, kyl. 8 utelampor (lågenergi) som går på tidur & skymningsrelä, den mörkaste tiden på året så är dessa påslagna mellan 15 & 23 varje dag. Har värmeåtervinning och de kallaste dagarna (som är få) så går en värmeslinga in och värmer upp inluften.
E detta onormala värden?
2004
Aug: 561Kwh
Sep: 739Kwh
Okt: 869Kwh
Nov: 889Kwh
Dec: 1107kwh
Detta e väl rätt normala värden för en 4 pers familj? 2 vuxna, 2 barn, ca 8 maskiner tvätt i veckan, 1 bad varje dag + ett par duschningar. 1 frysbox, 1 "vanlig" frys, kyl. 8 utelampor (lågenergi) som går på tidur & skymningsrelä, den mörkaste tiden på året så är dessa påslagna mellan 15 & 23 varje dag. Har värmeåtervinning och de kallaste dagarna (som är få) så går en värmeslinga in och värmer upp inluften.
E detta onormala värden?
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
tog upp det här med energibesiktning då jag blir lite kall, jag gör av med 37000kwh/år inkl hushållsel, vi är 2 vuxna och 2 barn i hushållet. Uppskattar att vi gör av med ca 10000kwh/år i hushållsel. Det innebär att 27000kwh tuggar elvärmepannan i sig/år.
Ber jag tex Nibe att räkna på en bergvärmeinstallation så räknar dom på mina 27000kwh och får fram att jag behöver en 8.5Kw pump (ett exempel).
Börjar i andra änden: jag tar in en energibesiktigare som konstaterar att om jag byter reglerrcentral till elpannan till en med innegivare samt tilläggsisolerar vinden då kommer jag ner till 21000kwh i förbr för elvärmepannan (också ett exempel) OK.
Nu till mitt dilemma:
Alt 1. Att dimensionera och installera en bergvärmeanl. för nuvarande förbrukning (ca 27000kwh) och gilla läget att en del värme försvinner ut på vinden tills vi tar tag i vår tänkta renovering. Efter renoveringen så är kanske värmebehovet mindre och en mindre VP hade räckt? Ska man ta den kosten nu ändå?
eller 2: tuffa på med min elvärmepanna från -97, genomföra en energibesiktning, åtgärda de brister man hittar. Lär få vänta minst ett år på att få ett nytt årsförbrukningsvärde och då ev byta till en VP?
Ja detta blev tyvärr en roman...
troligen så e det bättre att dimensionera och köpa en pump för nuvarande elförbr även om denna minskar i framtiden då vi t ex tilläggsisolerar? Större kost med större VP men det lär väl inte vara någon annan nackdel?
Ber jag tex Nibe att räkna på en bergvärmeinstallation så räknar dom på mina 27000kwh och får fram att jag behöver en 8.5Kw pump (ett exempel).
Börjar i andra änden: jag tar in en energibesiktigare som konstaterar att om jag byter reglerrcentral till elpannan till en med innegivare samt tilläggsisolerar vinden då kommer jag ner till 21000kwh i förbr för elvärmepannan (också ett exempel) OK.
Nu till mitt dilemma:
Alt 1. Att dimensionera och installera en bergvärmeanl. för nuvarande förbrukning (ca 27000kwh) och gilla läget att en del värme försvinner ut på vinden tills vi tar tag i vår tänkta renovering. Efter renoveringen så är kanske värmebehovet mindre och en mindre VP hade räckt? Ska man ta den kosten nu ändå?
eller 2: tuffa på med min elvärmepanna från -97, genomföra en energibesiktning, åtgärda de brister man hittar. Lär få vänta minst ett år på att få ett nytt årsförbrukningsvärde och då ev byta till en VP?
Ja detta blev tyvärr en roman...
troligen så e det bättre att dimensionera och köpa en pump för nuvarande elförbr även om denna minskar i framtiden då vi t ex tilläggsisolerar? Större kost med större VP men det lär väl inte vara någon annan nackdel?
Personligen så skulle jag försöka göra en bedömning av hm jag gör av med om 1-2 år. Dimensionera efter den lägre nivån och låta elpatronen ta resten. Bygger endast på det enkla antagandet att det borde vara bäst att ha en optimal installation och drift under 90 % av anläggningens livslängd.
Risken är överhängande att om du investerar i pump nu och tilläggsisolerar etc, etc... sen är att pumpen då helt plötsligt kan vara 50 % för stor!!!
Betyder att du får en oekonomisk kalkyl eftersom pumpen inte behöver jobba mot de förutsättningar den dimensionerades för. Du får helt enkelt ett slitage på kompressorn som i så många år varit den största boven för reklamerade pumpar! Alldeles för kort gångtider och för många start och stopp.
Satsa du på energibesiktning och andra åtgärder först! Det tjänar du på i längden.
Betyder att du får en oekonomisk kalkyl eftersom pumpen inte behöver jobba mot de förutsättningar den dimensionerades för. Du får helt enkelt ett slitage på kompressorn som i så många år varit den största boven för reklamerade pumpar! Alldeles för kort gångtider och för många start och stopp.
Satsa du på energibesiktning och andra åtgärder först! Det tjänar du på i längden.
...det svåra i beräkningen är att inom ett par år så kommer vi troligen att bygga ut huset med ca 120 uppvärmda kvm, då kommer också den gamla delen av huset att få en upplyftning, golven isoleras då om och golvvärme installeras, vinden får nog lite mer isolering i samband samt de gamla fönstren byts ut. Då kommer man att dels få energisnålare i gamla delen på huset men samtidigt blir det större ytor att värma upp, lite svårt att beräkna vid byte till VP?
E villig att hålla med dig men den kalkylen e ju rätt omöjlig? vad jag förstår så om man delar el-åtgången för elvärmepannan med uppvärmda kvm så får man kwh/kvm, vad jag hört så ligger ett nyproducerat hus på typ 90-100kwh/kvm, mitt hus ligger på 155kwh/kvm...Yondalar skrev:
Någon som vet om det finns några sådana riktvärden för gamla hus? Kanske att man ev kan komma ner till 120kwh/kvm genom isoleringsåtgärder? Då kan man vända på steken: 120 x175kvm=21000Kwh, och vips så har jag en framtida årsförbrukning att dimensionera VP efter?