6 615 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Dyr drift på bergvärmepumpen
Det här var ju riktigt kul ;DEmilsson skrev:
Men, kilowatt per timme = kilowatt/timme = kwh.
kwh är ju samma sak som effekt per timme, så det borde väl även vara okej att skriva att något förbrukar 600 kw per timme (kw/timme) (kwh), även om det låter lite konstigt. Eller ???
Vi har sökt firman och de vill helst bara glömma oss. Firman har skickat hit en elektriker som mätt hur mycket pumpen drar. (5-7kW i timmen). Sen ringde vi igen och påpekade kb-vätskans ständigt sjunkande nivå och ville diskutera resultatet av mätningen. Då hade kontakten på firman ingen aning om detta resultat och ville prata med elekrikern. Sen skulle han hör av sig...
Vi ringer imorgon igen, men jag laddar egentligen för en mer samlad sakframställan där de kan få några dagar på sig att sätta sig in i situationen och vad de kan göra åt den.
Återkommer om den. Vi har verkligen fått hjälp av er, här på Byggahus!
Det känns bra också att få veta att det finns nån som faktiskt har en rimlig förbrukning med inomhuspool.
Just nu vill jag flytta till lägenhet - flykt!
Vi ringer imorgon igen, men jag laddar egentligen för en mer samlad sakframställan där de kan få några dagar på sig att sätta sig in i situationen och vad de kan göra åt den.
Återkommer om den. Vi har verkligen fått hjälp av er, här på Byggahus!
Det känns bra också att få veta att det finns nån som faktiskt har en rimlig förbrukning med inomhuspool.
Just nu vill jag flytta till lägenhet - flykt!
Hej.
En värmepump som avger mer än ca 3 kW drift av en tre-fas motor.
Det är 50% chans att den roterar åt fel håll då den kopplas in. En erfaren installatör hör direkt att den går åt fel håll men en oerfaren missar det.
Resultatet blir att motorn (som är integrerad i kompressorn) blir het och normalt utlöser motorskyddet.
Vi har haft installatörer som kopplat fel och maskinen har gått upp till en vecka utan att lösa ut motorskyddet.
Ett annat resultat av fel rotationsriktning är att kompressorn inte fungerar.
Det kan vara så att din installatör har kopplat fel så att du nu bara får värme från el-patron. I så fall är det lätt fixat. Två faser ska byta plats i elmatningen. Överlåt det till en som kan, det är ett arbete som i värsta fall kan döda och i näst värsta fall orsaka en brand.
Bor du i Stockholmsområdet kan jag ev. komma förbi och kika (jag tar inget extra för det) när jag ändå är ute och åker.
Skicka mig i så fall ett meddelande.
En värmepump som avger mer än ca 3 kW drift av en tre-fas motor.
Det är 50% chans att den roterar åt fel håll då den kopplas in. En erfaren installatör hör direkt att den går åt fel håll men en oerfaren missar det.
Resultatet blir att motorn (som är integrerad i kompressorn) blir het och normalt utlöser motorskyddet.
Vi har haft installatörer som kopplat fel och maskinen har gått upp till en vecka utan att lösa ut motorskyddet.
Ett annat resultat av fel rotationsriktning är att kompressorn inte fungerar.
Det kan vara så att din installatör har kopplat fel så att du nu bara får värme från el-patron. I så fall är det lätt fixat. Två faser ska byta plats i elmatningen. Överlåt det till en som kan, det är ett arbete som i värsta fall kan döda och i näst värsta fall orsaka en brand.
Bor du i Stockholmsområdet kan jag ev. komma förbi och kika (jag tar inget extra för det) när jag ändå är ute och åker.
Skicka mig i så fall ett meddelande.
Imorgon, fredag ska en kille komma och gräva upp runt energibrunnen och titta. Jag återkommer om resultatet av det.
BAS:
Kan elpatronen vara inkopplad trots att vi på displayen kopplat ur den?
Jag skickar ett direktmeddelande till dig.
BAS:
Kan elpatronen vara inkopplad trots att vi på displayen kopplat ur den?
Jag skickar ett direktmeddelande till dig.
Klicka här för att svara