Jag köper inte mångas argument för att en vp investering på sikt skulle bli olönsam. De hävdar att elpriset kommer att gå upp så mycket att det blir svårt att räkna hem osv.

Men, om man idag betalar 1 spänn för 3 kWh energi med en vp blir det ju ändå dyrare att inte ha något energisparsystem alls. Har man 15 000 kWh i uppvärmning av vatten och värme per år får man idag med elpanna betala ca 15 000 spänn!! Med vp ca 5 000 spänn!!
Många spår att elpriset kommer att stiga till 3 spänn inom några år. Om vi förutsätter att så blir fallet om 10 år skulle det med en vp innebära att man hade samma kostnad då som nu. Fast om man fortfarande har elpanna skulle man få pröjsa 45 000 :-!!!!!!!

Alltså ju mer elpriset stiger ju mer pengar tjänar man på en vp.

Okej, visst finns det en mängd andra alternativ som biobränsle (pellets, ved etc) men det passar långt ifrån alla hus och individer. Självklart kommer priset på sådan energiart också att stiga kraftigt om elpriset sticker i taket som så många tycker.

Så nej, jag köper definitivt inte resonemanget om olönsamma vp investeringar! Det är ju snarare tvärtom ;D

Det finns många olika sätt att räkna på.

Men att försäljarargumentet "ju dyrare el destå bättre" går hem hos somliga finner jag som en gåta.

Jag tycker faktiskt tvärtom och det skulle jag ha gjort även om jag hade vp.

Men, om man idag betalar 1 spänn för 3 kWh energi med en vp blir det ju ändå dyrare att inte ha något energisparsystem alls.
Det är väl snarare det som är problemet tyvärr, att alltför många ser en VP som en energisparlösning, det är det ju knappast, en elenergisparlösning förvisso, men huset drar ju inte mindre energi för att man installerar en VP... Missförstå mig inte nu, jag har själv en luft-vp och är jättenöjd, den kommer att ha betalat sig själv på mycket kort tid, men den är inget alternativ till att sänka sin energiförbrukning (inte elförbrukning!) genom ett resurssnålt boende (och leverne 8)). Och däri tror jag nyckeln till framtida lönsamhet ligger, förbruka mindre energi!

NWEN

Jag tänker inte försöka hälla vatten på en gås och tro att den blir blöt. ;)

Javisst - ibland är VP mer lönsam än andra alternativ, men ofta (st?) inte så lönsam som annonserna ger vid handen. Det finns faktiskt en hel del fall när en VPinstallation tom inte är mer lönsam än att behålla elpannan/elementen.

Ett vedträ kostar och kommer "alltid" att kosta mindre än 1/3 kWh el. (har viss relation till elframställning med ved som bränsle)
Med ditt resoneman så skulle då vedeldning "alltid" vara billigare än VP.
och tilläggsisolering skulle då i konsekvensens namn vara outstanding

En riktig dimensionering av olika alternativ med tillhörande kalkyler, som inkluderar optimal energibesparing, ger den mest lönsamma alternativet i det enskilda/specifika fallet.
Sen kanske man utesluter vissa alternativ pga "icke ekonomiska faktorer" tex inte vill hålla på med ved, men det är en annan sak.

men att handla det ena eller andra bra för att grannen är jättenöjd med sin anläggning kan lätt resultera i olönsamma investeringar.

förresten finns det redan en hel del strängar i ämnet

För plånboken är det givetvis bra att använda 1 kwh i stället för 3 kwh. Kan man sedan låta bli att använda spetsel så är ju allt ok.

Det är väl snarare det som är problemet tyvärr, att alltför många ser en VP som en energisparlösning, det är det ju knappast, en elenergisparlösning förvisso, men huset drar ju inte mindre energi för att man installerar en VP...
Det är riktigt att huset inte drar mindre energi vid uppvärmning med värmepump. Utan det åtgår 25% av energi i form av el och 75% i form av solenergi för att värma huset. De 75% som kommer från solen har väldigt liten miljöpåverkan och är väldigt billigt ::).

Ett vedträ kostar och kommer "alltid" att kosta mindre än 1/3 kWh el. (har viss relation till elframställning med ved som bränsle)
Med ditt resoneman så skulle då vedeldning "alltid" vara billigare än VP.
och tilläggsisolering skulle då i konsekvensens namn vara outstanding
Jag förstår inte riktigt vad du menar. ??? El kostar ca. 25öre/Kwh utan skatter. Menar du att ved då kostar ca 8öre/Kwh med 80% verkningsgrad ca 80 kr M3.
Priset på ved är ca 250-300 kr m3 själpt mått d.v.s. med en ny vedpanna med acc. m.m. 85% årsmedelverkningsgrad ca 30-35öre/Kwh.

Det finns hur många argument som helst när det gäller VP, både för och emot. Jag tvivlar inte på att dom är effektiva och ett väldigt bekvämt sätt att värma huset. Men jag som bor i Blekinge kommer ALDRIG, hur jag än vrider och vänder på det, kunna räkna hem en sådan installation. Jag kan tänka mig att installera en den dagen min pelletsanläggning rasar. Men då installerar jag inte den för att spara pengar utan för att vara bekväm. Samtidigt tror jag mer och mer på alternativa värmekällor som pellets, solvärme osv. Mer jobb, men ack så billigt ;) Pellets kommer nog i framtiden också prishöjas, men förhoppningsvis inte i närheten av el och olja.

Menade just det du kom fram till att 3 ggr 0,30-0,35 blir en krona.
"viss relation till" går jag inte in på här

idag kostar massaved vadå?
kanske 150 kr/fm3
hörde någonstans att stormen sänkte priset med 100 kr
annars ligger det i tätorter som du säger på drygt 300, har jag sett

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.