Jag har en liten fråga angående Älvsbyhus Höner. Vi ska inreda övervåningen direkt och vet inte riktigt om vi ska ta direktel eller dra upp den vattenburna värmen. Därför är vi tacksamma för uppgifter ang kostnad för de båda alternativen. Och vilket som är att föredra både kostnadsmässigt och praktiskt.

Tack på förhand=) ;D

Jag har ett Älvsbyhus Mimer, det är exakt samma panlösning upptill.

Det finns fördragna rör upp till övervåningen från värmepannan. Man får komplettera med 2 st koppar rör eller prisolrör, anslutningnen mot befintligt värmesystem
är förberett med kranar och allt !

Vattenburet är ju naturligvis det bästa. El enklare att installera. Men vem installerar elvärme idag ?

Jag gör hela jobbet själv. Har köpt 3st Vattenradiatorer + 65meter 15mm kopparrör + vinklar + massa annat från Rinkabyrör. totalt ca. 9500 för allt. anlitar man VVS firma får man nog räkna med 25-30'

kranvatten till ev. toalett finns det också fördraget kanalisation . Överlag är jag rätt imponerad över hur genomtänkta Älvsbyhusen är. Jag har grannar med andra nybyggda hus ( 64st nybyggda hus på 3 år i mitt område) och det är långt ifrån lika väl förberett bland andra märken.

Oj, 25-30 tusen låter ganska mycket ändå. Frågan är om man verkligen tjänar in pengarna på att dra upp elen på övervåningen. Det lär ju inte dra så mycket el däruppe eftersom värmen nerifrån går uppåt. Kanske är det inte helt fel trots allt att sätta upp element, typ oljefyllda. Någon annan som har någon erfarenhet? Någon som har satt upp vanliga element?

I sammanhanget är det kanske inte så mkt pengar ändå. Jag tror att risken finns att man ångrar sig om några år. Med vattenburen värme kan du alltid välja din värmekälla. Med direkt el -element är du låst till just el. Visst kan man byta i efterhand men det blir snyggast att göra det på en gång.

Evangeline skrev:
Oj, 25-30 tusen låter ganska mycket ändå. Frågan är om man verkligen tjänar in pengarna på att dra upp elen på övervåningen. Det lär ju inte dra så mycket el däruppe eftersom värmen nerifrån går uppåt. Kanske är det inte helt fel trots allt att sätta upp element, typ oljefyllda. Någon annan som har någon erfarenhet? Någon som har satt upp vanliga element?

Min övervåning är färdigisolerad nu och jag håller på med el. värme, vatten och innerväggar osv. Temperaturen däruppe sjunker rätt snabbt till cirka 15grader över yttertempen. Är det -5 ute så blir det ca +10 osv. Det är alltså med helt öppet nerifrån i trappan. (värsta kallraset blir det också)

Istället under tiden står det mitt på govet ett fristådende 1Kw oljefyllt el-element. Kör jag det på fulleffekt så får det upp tempen till ca +16 vilket är ok att jobba i.
Det kanske ger en fingervisning om energibehovet.

Min vattenradiatorer lämnar ca 800 W i värme vid 30graders differans, så för motsvarade med el så du lär behöva ca 2.5Kw kontinuerligt, blir dyrt i längden. Som att ha på 5st motorvärmare hela tiden.

Det kostar ju cirka 70-150 tusen i material att bygga övervåningen. Värmen är alltså en mindre del. Och det är inte kul att göra om i efterhand, riva väggar osv :-(

Om du dessutom har en NIBE värmare så sitter det förmodligen en frånluftsvärmepump på den.

Den gör stor skillnad hos mig, jag sparar ca 30% i uppvärming på den. Men den värmer som endast vatten...

Jag lägger vattenburen golvvärme på övervåningen i vårt Älvbyhus... kanske lite overkill, men det blir inte så fasligt mycket dyrare faktiskt.

Tänkte kapa upp golvspånet för att ta bort de "färdigdragna" järnrören för värme och sticka ner en PEX RIR slang istället.... slipper en massa dolda skarvar då..

Lycka till

/H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.