Jag lät installer en Thermia Bergvärmepump Villa 155 - 15,6 kW. Energibrunnen är 2x170 m.
Vi bor i ett 1 ½-planshus med hel källare, sammanlagd uppvärmd yta på 370 kvadratmeter. Dessutom har vi en inomhuspool på 3,5x7 m med ett djup på 2 m, som vi vill värma upp till 30 grader, året om.

Det prospekt vi fick som underlag för att låta firman göra detta jobb anger ett energibehov på 60 000 för uppvärmning av detta. Och att vi behövde köpa 20 000
enheter el för att driva pumpen.

Nu visar det sig att pumpen drar mellan 5 och 7 kilowatt per timme och det blir en förbrukning på ca 50 000 kilowatt/år.

Efter en extrasaftig elräkning (20 000 kr utöver det budgeterade) har vi stängt av värmen till poolen. Vi har helt enkelt inte råd att ha igång pumpen dygnet runt. Nu drar den strax under 3 och vi håller ekonomin i schack. Men har en pump som slår av och på. En investering som kostade 234 000 (med poolvärmeväxlare och anslutningar) känns som årets flopp.
Vi har kontaktat kommunens energirådgivare men inte fått ut något av detta. Garanti kvar.

Vad ska jag göra?

Tar tacksamt emot tips och idéer!

Hur länge har ni haft den installerad? Har ni räknat in sommarmånaderna i dessa 5-7 kwh/timme? Förbrukningen under sommarmånaderna drar ju som bekant ner årsförbrukningen.

Har ingen erfarenhet av att värma upp inomhuspool med bergvärme, men visst måste det kosta en slant att värma upp 50 kubik vatten till 30 grader ???

1. Ta kontakt med firman som gjort installationen och vädra eran oro. Ta det hela lugnt och sansat och be dom verifiera att anläggningen fungerar som det är tänkt. Gör den de, fråga hur dom ser på avvikelserna mot det beräknade - fråga tills du förstår utan att kräva saker av dom. OM och när du är säker på att företaget anser att anläggningen fungerar som den skall och man inte kan förklara avvikelsen på ett rimligt sätt - DÅ är det dags att ta fram stridsyxan och ställa KRAV.

2. Det du speciellt vill att dom tittar på är att elpatronen inte används (alls). Du kan antagligen lätt se detta själv också om du bläddrar lite i manualen (leta efter elpatrontid i menyerna).

3. Firman bör också säkerställa att flödet både på kalla sidan (slangarna mot berget) och den varma sidan (dina element, pool etc) är ok. Speciellt tittar man på temperaturskillnaden mellan in och utgående vatten/sprit på respektive sida. Grovt räknat skall detta vara 3-5 grader på varma sidan, 4-7 på bergsidan gissar jag.

4. Hur mycket förbrukade din pool innan du installerade värmepumpen? Jämför du dessa siffror med *ökningen* när du slår på poolvärmning (kopplar in en värmeväxlare antar jag) så borde ökningen motsvara ungefär en tredjedel av den tidigare föbrukningen om den gjordes med elpatron. Värmdes huset och pool med olja är det lite svårare att jämföra...

5. Hur länge har ni kört anläggningen? Är det riktigt uppfattat att ni redan efter en månad/kvartal/halvår gjort av med planerad årsförbrukning? För vilken period drog pumpen 20kSEK MER än beräknat (det var ju 20k som var planerat årstak).

6. Följ upp förbrukningen nogrant från och med nu. Läs av gångtid för kompressor och elpatron på pumpen åtminstone veckovis. (ett gott underlag är guldvärt i en senare förhandling). Givet gångtid för pumpen kan du räkna ut hur mycket bara pumpen förbrukat - bra om du inte har separat elmätare på pumpen.

Gå lugnt och sansat till väga, även om det rör sig om stora pengar, ge säljaren möjlighet till rättelse. Har man räknat så fel som du antyder i posten uppskattar jag att du har goda möjligheter att kräva rättande åtgärder.

Haft liknande problem.

Jag kontaktade Thermia som ställde upp otroligt bra och fixade ner förbrukningen med (50%) via ett antal inställningar plus en felaktig installation gjord av entreprenören.

Ring Thermia, Kanske skall komplettera poolen med solvärme?

Glömde tillägga att vårt hus är 510 kvm, med 1X180 och 1*150 i borrhål.

Förberett för att värma pool samt smälta snö i backen. Tror pumpen var på 17 Kw plus elpatrol på 9 KW extra.

Men kontakta Thermia. Dom har varit suveränt bra att göra med, till skillnad från VVS företaget....

En liten petitess.kilowatt (kW) är effekt,jämför med hk på bilen.Kwh(kilowattimma)äe energi jämför med liter bensin som den sörplat i sig.Man kan inte säga att bilen har 100 hk i timmen.Däremot kan man säga att den drar 10 liter i timmen (fast man räknar ju per mil).

Föst några förtydliganden:
1.
Vi har haft bervärme sedan 1 juli. Vid avläsning 20/12 kunde vi konstatera att den vi förbrukat 20 000 enheter mer än det beräknade.
2.
Vi har kopplat ur möjligheten för elpatronen att gå in. Vi tänker att vi ska elda i braskaminen om värmen från elementen inte räcker.
3.
Dessutom åker nivån på köldbärarvätskan upp och ner i kärlet. Ena gången är det nästan inget andra gången nästan fullt. Normalt, säger firman. En bekant med bergväme säger att hans nivå ligger helt still.

Tack MathiasS din strategi sitter fint!
Tack OHLA för tipset med Thermia, det känns bra att ha en utväg om det inte funkar med firman.

Angående #3: Det skall inte alls åka upp och ner. Nivån skall ligga helt still. Ni har antagligen stora mängder luft i slingan vilket gör att pumpen stundtals går dåligt - dock lär inte det förklara hela problemet. Se till att firman kommer och fixar detta på studs.

Ett bra tips är att efter genomförd installation och efterföljande luftning av kb-kretsen göra en markering med spritpenna på expansionskärlet för kb-vätskan. Håll koll på denna - sjunker den från att ha varit stabil under en lång tid kan man misstänka en läcka någonstans.

Matthias har troligen rätt. Det är troligen luft i systemet. Nivån rör sig dock lite eftersom slangarna krymper då de blir kallare, alltså får de mindre volym och nivån stiger. Det är dock inga större rörelser efter det att temperaturen gått ner då maskin gått ett tag.

Jag antar att ni har ett öppet kärl, i så fall borde luften förr eller senare komma ur, om kärlet är rätt installerat.

Hur mycket värme ventilerar ni bort? Har ni någon återvinning för ventilationsluften? Inomhuspol brukar innebära en massa ventilation om man inte ska få kondens överallt.

Tack för att ni fortfarande läser denna tråd.

Fler förtydliganden:

1.
Öppet kärl? Vet ej men den plastcylinder som sitter på sidan av VP ser ut att vara "stängd".

2.
Med pooltäcket alltid på utom när vi badar har vi inte problem med kondens. Om vuxna har badat är det bara lite fukt i luften efteråt som snabbt försvinner när man lagt på pooltäcket. Med plaskande barn och tonåringar tar det ett par timmar tills det är torrt. Det finns 4 ventiler med bara luftdrag och en som slutar ute på hustaket med en fläktanording på.

Jag kan förstå att det iaf blir för dyrt med poolen för oss, eftersom beräkningarna inte höll, jag kanske kan värma upp den iallafall den årstiden vi inte samtidigt värmer huset.
Mitt största problem är egentligen att jag nu har en anläggning som jag inte har råd att driva. Att pumpen (och energibrunnen)är dimensionerade för mycket mer än att värma upp mitt hus. Det leder till att pumpen slår av och på hela tiden och dessutom till driftskostnader som ändå är på tok för dyra för att värma huset med bergvärme.
Att räkna hem anläggningen i prospektet var typ 7 år. Nu undrar jag om det ens är billigare än oljan, räknat på vedertaget sätt.

Tungt, tungt men jag laddar för att göra detta till mitt stora intresse och kanske livsinnehåll. Bli en sån galning som folk kan bli när de känner sig lurade. ;)

Det verkar som om det är något som inte stämmer.

Bor i ett hus på västkusten. Boytan är ca 250kvm och vi har en inomhuspool på 40m3.

Installerade bergvärme (konverterade från elvärme) i höstas och har jämfört elförbrukningen månad för månad.

Innan bergvärmen med en poolmedeltemperatur på 25 grader.

Årsförbrukning: 43000kWh.

Med bergvärme och poolen uppvärmd till 29 grader och inomhustemperaturen 1-2 högre än tidigare.

Beräknad årsförbrukning (utgående från jämförda månader): 20000kWh.

Jämförelsen är inte helt exakt pga av att vintern har varit mildare i år jämfört förra året.

Men som en kort jämförelse var elförbrukningen lika hög i december (29 grader i poolen) som i juli (27 grader i poolen innan bergvärmen).

För att på ett enkelt sätt se hur mycket energi poolen behöver för sin uppvärmning kan du göra följande:

1. Värm upp poolen till 30 grader.
2. Stäng av värmen.
3. Läs av temperaturen i poolen dagligen de närmsta tre dagarna.

En grads temperaturskillnad motsvarar ca 1,15kWh/m3 (=4,19MJ=1000kcal)

För min del sjunker pooltemperaturen med 1 grad per dag, motsvarande 46kWh/dag (eller 17000kWh/år).
Med bergvärmen bör elförbrukningen för detta ligga kring 10-15kWh/dag.

Hoppas det är till någon hjälp.

Emilsson skrev:
En liten petitess.kilowatt (kW) är effekt,jämför med hk på bilen.Kwh(kilowattimma)äe energi jämför med liter bensin som den sörplat i sig.Man kan inte säga att bilen har 100 hk i timmen.Däremot kan man säga att den drar 10 liter i timmen (fast man räknar ju per mil).
Man kan skriva att något föbrukar t ex 10 kwh/dygn, då kan man även skriva att något förbrukar 5-7 kwh/timme.

Samtidigt skriver du att man kan säga att bil drar 10 liter i timmen. Eftersom du helt riktigt jämför kwh med liter så borde det väl också vara rätt att säga kwh/timme ???

Pooler är svåra fall och grymma energislukare. Energibehovet varierar dessutom kraftigt beroende på hur poolen används. Detta har att göra med ångbildningsvärmet.

Fattade jag det rätt att ni helt enkelt värdrar ut fukten/imman efter plaskandet? Om så så sätt in åtminstone ett FTX eller en frånluftsVP (kanske ett förhandlingsalternativ: få en FLVP och en mindre bergVP istf dagens).

som sagts väl ovan, ta`t lungt o systematiskt och skaffa dig en helhetsbild av hela uppvärmningssystemet (och det tror jag inte att alla VP-försäljare har)

JLT,någon skrev kilowatt/timme,alltså effekt per timme,som att säga 100 hk/timme.En förbrukare drar naturligtvis en viss energimängd per timme,helt riktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.