Någon som har åsikter om vilket system som är att föredra av Avanti och Geotec när man som vi behöver borra efter eget vatten?

Hemmakatten
Vi har nyligen upphandlat brunnsborrning. Jag har ägnat ett antal timmar för att lära mig.

Det finns inga olika "system" för att borra efter vatten. Alla brunnsborrare är nog duktiga. MEN, det är viktigt att man väljer en som kan/vet den mark/bergstyp där man själv bor. Dvs. en lokal borrare som vet hur djupt man brukar borra. Avanti och Geotec är bara två olika "branch"-organisationer, där Geotec fordrar flerårig, dokumenterad, brunnsborrakompetens och där Avanti är en sammanslutning av brunnsborrare med dokumenterade, icke-konkursade, företag. Dvs. skillnaden som jag ser det är att till Avanti kan vem som helst anluta sig som borrar, medans Geotec kräver flerårig erfarenhet.

Både det ena och det andra kan vara bra. Desutom finns det säkert en hel del lokala borrare som inte är med i någondera förenignen.
Det viktigaste är att man själv läst på om brunnsborrning och sina egna markförhållanden (ev. även gjort geologisk undersökning) så att man rätt kan värdera de offerter man tar in.

Bor du i Stockholmsområdet?
I så fall kan jag ge dig en lista på BRA borrare.
Det finns även en liten lista på DÅLIGA=VARNING borrare.
Jag har använt mig av båda sorterna. Pris och kvalitet hänger INTE ihop.

Hemmakatten
Vore ju intressant att få din lista på BRA o DÅLIGA borrare, BAS. Har ju precis gått igenom en runda med upphandling och slutligen skrivit kontrakt med en. Tyckte jag var mycket noggrann vid upphandlingen, men om du vill messa din lista till mig vore jag oerhört tacksam. :)

Vi har tomt utanför Alingsås. Någon som har tips på bra/dåliga borrare i området?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.