Hej!

Ny på forumet så ev. misstag med att starta en ny tråd (om jag borde fortsatt på en gammal) ber jag om ursäkt för redan nu ;)

Vi ska utöka torpet (timrat, 90 kvm, lågt i tak) med en tillbyggnad om c:a 40-50 kvm. I samband med det byter vi ut vår gamla Norrahammar kökspanna med tillhörande obegripliga rördragningar från 40-talet.

Har funderat på olika slags värmeväxlare eller pelletspanna, men nu blir det fortsatt vedeldning. Jag vill ha ett enkelt, effektivt och billigt system med kvalité. Omöjligt? Tacksam för all hjälp så får jag pruta på kravlistan efter hand :)

Har tittat på budgetalternativet Orlan 25 kW: http://www.polimex.se/default.asp?sub=13. Ser lovande ut med tanke på priset som nämndes i en annan tråd. Men kvalitén? Tror ni effekten räcker?

Till detta en acctank på 1500-1800 liter med dubbla värmslingor för förvärmning och värmning av varmvatten. Slutet expansionskärl. Ev också en slinga för framtida solvärme. Tips på billig/bra acctank? Annat att tänka på (tillbehör, installation etc).

Som sagt - slå mig på fingrarna om jag bryter några forumregler jag inte nsappat upp ännu..

Mvh
Karl

Hej Polimexen har ju diskuterats i en annan tråd, jag har ingen med info än vad som står i den.

Annars om jag fattar det hela rätt, så är det klart att det ska blir ved.

Eftersom du har en kökspanna idag gissar jag att du inte har pannrum?
Då finns ju möjligheten att köpa en ny miljögodkänd kökspanna och elda i köket (kanske lite omständigt men du är säkert van). Eller hade du tänkt dig ett pannrum i den nya delen eller rent av kulvert från en servicebyggnad???

Ja, det finns mycket om detta. Varför jag skriver är för att jag har två kompisar som håller på att byta system. Den ena bygger nytt pannrum med kulvert, den andra kökspanna med acktankar i köket...

Jo det är nog bestämt att det blir ved - det blir relativt sett billigast i inköp/installation för oss finns det egentligen bara en enda nackdelen och det är jobbet med veden. Men det är ingen stor nackdel så länge man orkar hålla på med det (vilket vi borde göra åtminstone 30-35 år till :-) ).

Vi fixar ett litet pannrum i tillbyggnaden. Kan kanske tyckas onödigt att slösa kvm på det i ett ganska litet hus utan källare men å andra sidan ger ju pannrummet i sig också tillskottsenergi. Kökspanna känns inte som ett alternativ (även om vi har funderat på det) eftersom det blir mer vedhantering med tillbyggnaden plus att vi ändå måste skaffa en acctank och placera i till byggnaden (får ej plats i köket). Den stora frågan just nu är nog vilka grejor att skaffa, vägt kostnad-effektivitet-kvalité.

Att bo i ett gammalt hus på landet är varken särskilt ekonomiskt eller praktiskt. Men jag skulle ha svårt för att bo i ett nytt hus med raka vinklar och utan golvdrag och små rötskador lite här och där :-) Vatten/värme vill jag dock ha hyfsat modernt framöver - på vintern är det ofta 13-14 grader nere i köket när man kliver upp på morgonen. Man vaknar i alla fall hyfsat kvickt.

Pannan räcker, det är mest frågan om hur lång tid det får ta att att ladda tankarna och hur många ilägg du ska behöva göra.

Ex: Acktank på 3*500l lagrar ca 3*26 kw, det ger att med panneffekten på 25 kw: 25 kw/h *3,12 h = 26*3 = 78 kw

Styvt 3 h för att ladda 1500 l + den tid det tar att komma upp i laddtemperatur, 0,5 h kanske. Större ved volym = färre ilägg.

Vet inget om den pannan du nämner. Låter vettigt att ha pannan i tillbygget. Rationell vedhantering och spillvärmen i huvudbyggnaden. Kulvertlösningar tilltalar inte mig, att springa ut för att elda... :)

Otroligt vad snabbt svaren kommer på det här forumet...

Polackpannan jag funderar på har en redovisad verkningsgrad på 85%, effektområde 5-31kW och ett magasin på 120 l.

Har fått rådet från en "klurgubbe" att hellre välja en tank på 1500 l än flera små sammankopplade. Har dock inte fattat riktigt varför än - annat än att det förstås är praktiskt, så länge tanken får plats/kommer in. Han menar att det inte har någon betydelse för eldningen på sommaren för varmvatten om slingorna är rätt monterade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.