Ska byta ut våran gamla panna mot någonting bättre.
Tidigare ägare hade inkopplat bergvärme men körde sönder den för c.a 10 år sedan (fråga mig inte hur).

Sitter och försöker samla så mycket information från detta forum när det gäller ny bergvärme och hur man ska gå tillväga.

En säljare sa att luft/luft var billigaste och bästa allternativet men jag litar ej på honom, för vi ha tre våningar och det ska mycket till om det kan bli bra värme i dem, om man har lite halvstängt pg.a av att man har barn som sover där.

våran årsförbr. ca 35000 kw

Sen till dem som jag hittade på Nibes hemsida:

Vidare kan FIGHTER 2010 dockas till en speciellt anpassad inomhusmodul, VVM 240 och består av vattenvärmare och tillsatsvärme i form av elpanna. FIGHTER 2010 tillsammans med VVM 240 utgör en komplett värmeanläggning

Kostar i runda slängor 77-85 000 kr.

Någon som vet om denna variant är bättre/sämre än bergvärme.

Tacksam för alla svar jag kan få.

Skronken

Du bör undersöka varför bergsvärmepumpen gick sönder (om det går) En 10 år gammal VP ska gå att reparera, dock inte troligt att det är ekonomiskt försvarbart. Livslängden på en VP ligger mellan 10-15 år.

Men jag ser det så här:

Det finns redan en trasig bergsvärmepump. Det innebär att det redan finns borrhål borrat och inkopplat, vattenradiatorer installerade osv. Så i princip är det "bara" att köpa och installera en ny bergsvärmepump.

Att byta från detta till tex luft/luft, speciellt i ett hus så stort som ert kommer bara bli trassligt. Den varma luften måste ha möjlighet att förflytta sig överallt, vilket kräver en mycket öppen planlösning.

Vet du vilken effekt befintlig VP har och hur djupt borrhålet är. Utifrån det kan vi lätt avgöra ifall det är dimensionerat mot förbrukningen.

Så mitt råd är att gå ut med anbud till flera olika leverantörer och installatörer på att ersätta trasig VP med en ny (med motsvarande effekt)

Alternativt, om det behövs, komplettera med ytterligare ett borrhål, för att få ut mer gratisvärme och välja en något kraftigare VP.

Det kan dessutom löna sig att installera en separat varmvattenberedare som du kopplar in mellan VP och radiatorsystemet.

Den gick sönder för tio år sen men är installerad redan 1986.
Borrhålen är 2st x 43 meter effekten är 3,2 3,9 el. 4,6 (står inte i kryssat på Vp:n vad det är..?? ej heller i det papper som finns kvar ) el patronen är 9 kw.
Grannen rakt över gjorde om sitt helt och hållet
(hade också exakt samma vp -86.)
Han hade kollat upp med det gamla hålen och fått svar att dem är sandfyllda med freon i.

Varmvattenberedare finns men från samma år. (byt ut den med va..?)

Finns Vp med inbyggd varmvattenberedare (har så trångt i samband med tvättstuga).

Skronken

mammut skrev:
Finns Vp med inbyggd varmvattenberedare (har så trångt i samband med tvättstuga).

Skronken
Jodå, flertalet VP har inbyggda VV-beredare. Ett exempel är IVT 495, men det finns flera andra alternativ. Varför inte ringa en VP-installatör och be vederbörande räkna på ett par olika alternativ? Har du redan ett borrhål låter det som att gå över ån efter vatten att ta en luft-vatten VP.

Kan gå bra med en NIBE Fighter 1215 ..
en bergvärmare med vv beredare.. finns i lite olika storlekar från 4kw till 10kw.. bara o ersätta den pumpen du har idag om hålen är ok..
kommer du nog undan under 50' sträcket

hittade en helt ny vp luft-vatten från SANYO i tidningen
vi i villa nr 1 februari.den drivs tydligen med co2 gas
tel till generalagenten 0200-120020

Hålet kan nog ej nyttjas eftersom det är ett freon-hål! Alltså sandfyllt och förmodligen inte samma dimensioner som dagens hål skall vara för att följa energibrunn- 97 etc.....

Det bästa är nog att alternera priserna mot varandra. Luft/vatten (komplett system) mot ny korrekt dimensionerad bv + hål. Jämför investeringar, utrymmesmöjligheter, besparingar och gå en medelväg. Det lönar sig!

en bergvärme anläggning idag har gassystemet inne i pumpen du har i huset. sen värms gasen med en värmeväxlare som tar varmt vatten från berget.
på den anlägningen du har går gasen direkt ned i borrhålet för att värmas.

detta system andvänder en gas som ej är tillåten längre, så vid en läcka så är det bara att kasta anläggningen.

med tanke på din elförbrukning så bör det inte vara några problem att räkna hem en ny bergvärme anläggning.
om du har mycke tomt så kan du förlägga ytjordvärme istället, det är mycket billigare män kräver stor yta.

i ditt fall snacke vi om 400-500m slang som skall grävas ned på en metersdjup.

slangen får en ligga närmare än 2m från huset & minime avståndet mellan slingorna på slangen är 1 m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.