12 175 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Är frånluftsvärmepump dåligt?
Sida 1 av 2
Jag funderar på vad man skall ha för värmelösning i huset. Har med intresse följt trådarna om frånluftsvärmepumpar, t.ex. IVT 490 mfl och det verkar tyvärr som huset i princip går på direktverkande el när det är kallare än 2 plusgrader med sådana lösningar. Det skall ju absolut inte vara meningen med nybyggda välisolerade hus.
Vad finns det annars för lösningar? Jag är så klart ute efter att minimera elpatronanvändandet så mycket det bara går.
Vad finns det annars för lösningar? Jag är så klart ute efter att minimera elpatronanvändandet så mycket det bara går.
Biobränsle! kanske pellets, eller rentav ett accumulatorsystem värmt med vedpanna och solfångare.Postad av: cthulhu Postad den: Idag kl 10:52
Jag funderar på vad man skall ha för värmelösning i huset. Har med intresse följt trådarna om frånluftsvärmepumpar, t.ex. IVT 490 mfl och det verkar tyvärr som huset i princip går på direktverkande el när det är kallare än 2 plusgrader med sådana lösningar. Det skall ju absolut inte vara meningen med nybyggda välisolerade hus.
Elpatronanvändandet blir då ett tänkbart komplement.
Jag är oxå inne på det här med uppvärmnings frågan i ett hus. Ska man ta en frånluftsvärmepump eller finns det något annat som är bättre att sattsa på ??
Hur mycket kan man tjäna på att installera solvärme ??
Och hur funkar det med solpanneler, kan man både få el och värme ???
nån som har installerat solpanneler och kan berätta hur det funkar ??
Hur mycket kan man tjäna på att installera solvärme ??
Och hur funkar det med solpanneler, kan man både få el och värme ???
nån som har installerat solpanneler och kan berätta hur det funkar ??
Fel, fel, fel: Som Magnus sa till brasse, eller ja nästan rätt.FREDRIK_E skrev:
Beroende på vilken frånluftsvärmepump du har så kan du faktiskt få ut mer en ca: 2 Kwh, införskaffar du en Comfortzone så får du ut 5 Kwh som max.
Det är NIbe och IVT som har så dålig verkningsgrad.
//Olof
För att kunna återvinna 5 kw måste man ju på något vis tillföra minst den energi-mängden ( 5 kw) för att få något att återvinna, det enda tillskott en FLV har är elpatron!! Det kan ju inte vara samma energi som snurrar runt hela tiden? eller? Låter inte särskilt bra inte.
Abuquir!!!
Den energin måste tillföras den inkommande luften (med el-patron).
Jag har borrat idag. Kopplat in en 4,5 kW Bonus bergvärmepump som huvudvärmekälla till min Nibe Fighter frånluftare. Frånluftaren får göra varmvattnet, resten sköter bergvärmepumpen (som jag på kul låter sköta varmvattenberedning om inte frånluftaren klarar av det).
Det fungerar inte i ett normalstort hus. 5 kW motsvarar alltså 20 graders sänkning (60 % luftfuktighet) av utluften med över 400 m[sup]3[/sup] utventilerad luft per timme.
Jag har borrat idag. Kopplat in en 4,5 kW Bonus bergvärmepump som huvudvärmekälla till min Nibe Fighter frånluftare. Frånluftaren får göra varmvattnet, resten sköter bergvärmepumpen (som jag på kul låter sköta varmvattenberedning om inte frånluftaren klarar av det).
BAS, vad räknar du med för extra energibesparing på årsbasis med bergsVPn? Prognostiserad pay-offtid vid cirkus 1kr/kWh?
Hoppas att du har lust att berätta; personligen inbillar jag mig just nu att det inte lönar sig med bergsVP + FVLP för nybyggda hus.
Hoppas att du har lust att berätta; personligen inbillar jag mig just nu att det inte lönar sig med bergsVP + FVLP för nybyggda hus.
Det finns flera exempel på att Comfortzone sänkt förbrukningen med 10 000 - 15 000 kWh/år i normala hus. Jag har haft Comfortzone fyra månader och kan redan se att mitt nya hus på 200 m2 förbrukar mycket mindre än mitt gamla på 126 m2 som värmdes med IVT 480. Prognoser är svåra att göra efter så kort tid, men de pekar på en årsförbrukning mellan 12 000 och 15 000 kWh/år inkl hushållsel.
Japp. Hur mycket sparar en värmepump?
Det beror på två faktorer.
nr1)
Antal timmar den går varje år
nr2)
Effekten på maskinen.
Hur många timmar går maskinen då?
Om den är rätt dimensionerad så kommer den ta ca 90 % av årsvärmebehovet. Resten tas med spetsvärmen.
Tyvärr så är det många som inte har tillräckliga mattekunskaper i behåll och ändå åker runt och kränger värmepumpar för fulla muggar. Resultatet blir oftast att konsumenten får alldeles för stora maskiner som mest står stilla (en VP spar ju bara pengar då den går).
Ett exempel från verkligheten.
Fastighet i Sth. Gör av med 20 m3 olja (10 lgh).
En 22 kW värmepump tar ca 80 % av årsenergiförbrukningen. Den går 6300 timmar per år. (Jag räknar med en COP på 3,5 i snitt) Besparingen är alltså ca 2,5/3,5*22*6300=99000 kWh.
Om samma maskin satt i ett hus som drog 50000 kWh (plus hushållsel) skulle maskinen gå endast 2270 timmar. Besparingen skulle bara bli 2,5/3,5*22*2270=35000 kWh.
Anläggningen kostar ca 300000 med acctankar och annat special. Hyresfastigheten har stålarna tillbaka på lite styvt 3 år. Stackaren som blivit lurad (obs fejkat fall) måste köra 8,5 år för att få stålarna tillbaka.
Ett till obs. Ni som förstår ekonomi vet att räkna på ett annat sätt men detta är A-kursen för VP-intressenter.
Fastigheten med 50000 kWh i årsbehov borde ha en maskin på ca 10 kW (plus spetsvärme)
Det beror på två faktorer.
nr1)
Antal timmar den går varje år
nr2)
Effekten på maskinen.
Hur många timmar går maskinen då?
Om den är rätt dimensionerad så kommer den ta ca 90 % av årsvärmebehovet. Resten tas med spetsvärmen.
Tyvärr så är det många som inte har tillräckliga mattekunskaper i behåll och ändå åker runt och kränger värmepumpar för fulla muggar. Resultatet blir oftast att konsumenten får alldeles för stora maskiner som mest står stilla (en VP spar ju bara pengar då den går).
Ett exempel från verkligheten.
Fastighet i Sth. Gör av med 20 m3 olja (10 lgh).
En 22 kW värmepump tar ca 80 % av årsenergiförbrukningen. Den går 6300 timmar per år. (Jag räknar med en COP på 3,5 i snitt) Besparingen är alltså ca 2,5/3,5*22*6300=99000 kWh.
Om samma maskin satt i ett hus som drog 50000 kWh (plus hushållsel) skulle maskinen gå endast 2270 timmar. Besparingen skulle bara bli 2,5/3,5*22*2270=35000 kWh.
Anläggningen kostar ca 300000 med acctankar och annat special. Hyresfastigheten har stålarna tillbaka på lite styvt 3 år. Stackaren som blivit lurad (obs fejkat fall) måste köra 8,5 år för att få stålarna tillbaka.
Ett till obs. Ni som förstår ekonomi vet att räkna på ett annat sätt men detta är A-kursen för VP-intressenter.
Fastigheten med 50000 kWh i årsbehov borde ha en maskin på ca 10 kW (plus spetsvärme)
Jag sa aldrig att det var gratis med FLV, nu var det ju snack om vilken som ær effektivast efter du har værmt upp plattan. IVT och NIbe ger bara som max ca:2 kwh gentimot Comfortzone som ger 5 Kwh. Visst det koster att værma upp plattan, men nær den væl ær uppværmd och du har møjlighet Suga ut værmen ifrån +20 till -15. Jæmført då med IVT och Nibe som kanske suger ut ifrån 20 till +5 grader så har du ju redan en mycket bættre verkningsgrad. Tar du sedan det priset på luftværmepumpen och jæmfør det med att installera en bergværmeanlæggning før 120-150kkr Så får du ganska många timmar med el under årens lopp gentimot bergværme som iofs ær effektivare men kostar desto mer.BAS skrev:Abuquir!!!
Det fungerar inte i ett normalstort hus. 5 kW motsvarar alltså 20 graders sänkning (60 % luftfuktighet) av utluften med över 400 m[sup]3[/sup] utventilerad luft per timme.
Nu værmer vi vårat stora hus med en Comfortzone pump, och har fixat ventilationen också på samma gång, sedan får vi væl se om något år om det var en bra investering eller om vi måste borra iaf om det drar før mycket el, men det ær ett senare problem. Eller det blir nog snarare en øppen spis istællet før borrning.
Så vad gick hela ditt kalas på?
Ventilationen skippar vi eftersom du redan har en FLV som tydligen inte rækte till (drog før mycket el)
Gløm inte att rækna med den i dina siffror, runt 200kkr tror jag att du har hamnat på.
Det får iaf jag mycket el før. Installerade min pump sjælv och pumpen ingick i husleveransen. (fick visserligen lægga på lite extra) Den ær ju inte gratis precis.
//Olof
Kan man installera själv och köper prylarna på Rinkabyrör, så hamnar en jordvärmepumpanläggning på ca. 65-70 tkr inkl. frånluftåtervinning.
Nibe F-1215-5kW: 38500:-
Nibe FLM 30: 8500:- (varmepump.biz)
Grävning 400 m: 10000:- (25:-/m)
jordvärmeslang: 3000:-
Köldbärarsprit: 2500:- (6:-/l för 25 % blandning)
2 exp.kärl: 1000:- (18 liters)
kopplingar,ventiler: 2000:-
rör, isolering: 1500:-
Fyllnadskärl+pump: ? (låna av kompis
)
Totalsumma: 67000kr
Nibe F-1215-5kW: 38500:-
Nibe FLM 30: 8500:- (varmepump.biz)
Grävning 400 m: 10000:- (25:-/m)
jordvärmeslang: 3000:-
Köldbärarsprit: 2500:- (6:-/l för 25 % blandning)
2 exp.kärl: 1000:- (18 liters)
kopplingar,ventiler: 2000:-
rör, isolering: 1500:-
Fyllnadskärl+pump: ? (låna av kompis
Totalsumma: 67000kr
Frånluftvärmepump är smäck enl min mening men det är ett bra sätt för husleverantörerna att få ett enkelt system att installera och som inte kallas elpanna.
På olika sätt så vet jag att leverantörerna/tillverkarna letar förtvivlat efter en bra ersättning eftersom konceptet är på väg att avslöjas. Man vägrar lämna statistik över reklammationer etc till Konsumentverket. Istället laborerar man med diverse förlängda garantier och tilläggsförsäkringar, ett sätt att klara några år till.
Välj andra system.
På olika sätt så vet jag att leverantörerna/tillverkarna letar förtvivlat efter en bra ersättning eftersom konceptet är på väg att avslöjas. Man vägrar lämna statistik över reklammationer etc till Konsumentverket. Istället laborerar man med diverse förlängda garantier och tilläggsförsäkringar, ett sätt att klara några år till.
Välj andra system.