Hej.. vi har köpte ett litet hus på 90 kvm ( över o undervåning ) som har en gammal ctc panna från 1961 som vi kör på olja... men vi funderar på att skaffa en elpanna istället.. ( för fjärrvärme har vi inte tillgång än o bergvärme blir för dyrt för detta hus anser vi..

Har ni tips på elpannor? Elpanna borde ha nått med varmvattenberedare för vi har vattenburen el...

Kom gärna med tips o ideé, vi är helt okunniga i detta :)
???

Hejsan. om ni får ev. fjärrvärme senare så skulle jag satsa på en luftvärmepump tillsv. och ha oljepannan som stödvärme. Ny elpanna med installation kostar ju en massa, medans pump är relativt billigt och effektivt.

Nja..

Vad är det för fel på Oljepanna? El priset är lite dyrare änn Oljepriset.. Så ni betalar en massa utan att spara något.. Låter lite galet tycker jag..

Om ni orkar att hålla på kan ni halvera eran förbrukning genom att skaffa en pelletsbrännare i Oljepannan. kostar runt 20 tusen med installation. Beroende på panna, så räkna med skötsel ca 1 gång (aska ur & ev sota) i veckan när det är kallt ute..

Om ni har självdrag (dvs varmskorsten) så fölorar ni eran ventelation om ni får en kall skorsten.. Så ni vet..

Det finns Luft/vatten pump vilket kostar runt 80-tusen. den ska väll också halvera förbrukningen. Dock så ingår ingen ventelation.

Det finns Luft/Luft pump. Då använder ni inte erat vattenburna system utan det blåser varmluft från en fläkt.. Kostar runt 20tusen att installera. Ventelation får ni med denna lösning. Det kräver dock att ni har en öppen lösning i huset. Typ enplansvilla. Med alla dörrar öppna annars blir det lätt kallt där inne. Ni Måste dessutom skaffa en Varmvattenberedare.

EL panna kostar nog runt 20-25tusen att installera. ::) Då ingår ingen ventelation.

Ett alternativ är väll att installera en Pellets/ved kamin och elda i den när det är som kallast ute. tillsammans med EL pannan. Detta är dock heller ingen vidare lösning då ni i stort sätt bara får ventelation när ni eldar i kaminen.

Ett sista alternativ är ju att ni köper en bättre beg olje panna på typ www.blocket.se. Brukar kosta runt 5000:- sen tillkommer installation. vissa utav dom funkar utmärkt med pelletsbrännare och skötsel av pannan/brännaren betydligt mer sällan.

Tror inte Bergvärme är någon lösning för er. med ett sånt litet hus, drar ni nog inte så mycket energi så att det kommer löna sig.. men man vet aldrig.

humm kom på en annan bra grej för er..

tala med en Energirådgivare hos eran kommun. Han kostar gratis att ringa.. dom har en massa brochyrer att få (gratis).

Dock så ska ni veta att dom inte brukar ha någon koll på ventelation.. :-/

Iallafall inte dom 2 som jag har talat med.. Men olika Energi alternativ kan dom räkna upp iallfall.. :D

Köp min gamla elpanna!

Från 91 med inbyggd beredare
2500:- om du hämtar åbäket här i norrköping ;)

Tack för alla inlägg :)
Egentligen är det inget fel på oljepannan, men vi vill får mer utrymme o slippa oljetanken m.m...

Så pellets går bort, tar för stor plats med säckar och allt. :(

Vi stod inför samma val som ni. Vi har en enplansvilla på ca 80 kvm + källare och vi valde bergvärme.

Det är möjligt att det inte är det mest ekonomiska lösningen men det är en snygg installation och det gamla pannrummet är numera en fin tvättstuga. Ytterligare en fördel är att det är nästan helt underhållsfritt.

Ekonomi kan du räkna lite hur du vill men när jag känner att jag, inför mig själv, skall rättfärdiga bergvärmevalet så är ju räntekostnaden på 150 000 mindre än vad jag sparar in i minskad elförbrukning ;)

/Zeb

PS Rummet blev mycket stort och använbart när panna och tank åkte ut

Det finns Luft/Luft pump. Då använder ni inte erat vattenburna system utan det blåser varmluft från en fläkt.. Kostar runt 20tusen att installera. Ventelation får ni med denna lösning.
En luft/luft värmepump är jättebra för uppvärmning, men den ger absolut ingen ventilation. Detta eftersom den tar luft från huset värmer och blåser ut igen.

Hej, hade jag köpt en elpanna så hade jag köpt Elomin III CU 200. Kolla på: http://www.varmebaronen.se/
Sen om det är rätt med elpanna till ert hus är en annan fråga men nu har du fått ett tips på en elpanna iallafall. :)

piloten skrev:
En luft/luft värmepump är jättebra för uppvärmning, men den ger absolut ingen ventilation. Detta eftersom den tar luft från huset värmer och blåser ut igen.

Tack för den rättningen.. du har naturligt vis rätt.. :-X

doris skrev:
Hej.. vi har köpte ett litet hus på 90 kvm ( över o undervåning ) som har en gammal ctc panna från 1961 som vi kör på olja... men vi funderar på att skaffa en elpanna istället.. ( för fjärrvärme har vi inte tillgång än o bergvärme blir för dyrt för detta hus anser vi..
Har ni räknat på att ansluta er till fjärrvärme om några år, och bara vill bli av med oljetanken? Om det bara är ett par år det gäller så skulle jag nog monterat in en elpatron i den pannan som redan står där, det kostar mycket mindre än att köpa en ny panna. Dessutom behöver det inte bli så mycket till driftavbrott, man behöver antagligen tömma ur vattnet för att montera in en elpatron, och återfylla systemet, men allt det borde vara gjort på någon timme, sedan kan man fortsätta att köra på oljan till tanken är tom, och då fortsätta med elpatronen och kunna montera bort oljetanken.

Ett tips i så fall är att plugga igen skorstenen vid pannan med en bit skumgummi eller liknande, jag kör mestadels elpatron i min panna och fick tipset av sotaren att plugga igen med skumgummi, det märks verkligen, även med spjället så stängt det går så drar det annars ur varmluft ur skorstenen när man kör på elpatron, klart oekonomiskt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.