Hej,

Med tanke på vilka leveranstider hantverkare har nu för tiden så har jag kommit fram till att meka själv..

Idag finns kv och vv i källaren, det finns en ny Wirsbo kulvert (25+25+28+22, nr 7070 på Rinkabyrör) till ett gästhus där ett nytt badrum håller på att installeras.

Det saknas nu kopplingar till kulvertröret i källaren, och mellan kulvertrör och wc/vask/dusch i gästhuset. Dessa tänkte jag göra själv.

1) Först tänkte jag köra förkromade kopparrör. Men så är jag ute efter minsta motståndets lag (både pris och tid) så då tittade jag på Prisol-rör. Utseendemässigt stör inte det vita Prisol-röret mig. Men är det svårt att få Prisol-rör "raka" och "snygga" i böjar? Vad skulle ni gjort i mina kläder?

2) Jag är även lite osäker på vilka kopplingar jag behöver mot kulvertröret. Kan ni föreslå lämpliga komponenter (t.ex från Rinkabyrör) får att gå från 15mm kopparrör med klämkoppling till/från 28mm PEX? (Beulco 32x26.2 medförminskning till 32->28 till 25R, eller halvkoppling 7699 28x4 till 25R? Och vilken klämkoppling använder man sen??)

3) Mitt tredje problem rör också PEX, men då är det en övergång från 20mm PEX till 1-tums invändig gänga. Hittar inga nipplar e.d för tum-mått. Kör man med "närmast lämpliga" koppling, och är det isf 34mm? Eller finns det övergång från t.ex 25mm till 1-tum? Hittar inget...

Och inga påhopp tack.. Jag är helt färsk i rörmokar-svängen!

/Peter

J
På dina två första frågor har jag inga bra svar, men på den tredje borde väl detta hjälpa:
http://www.rinkabyror.se/rn.pop.asp?l5Gs37Uii13fn389358om3iO@rnPOsg55798864993584363

Otrevligt lång länk, om det inte funkar kan du ju alltid klicka på länken 'storleksguiden' hos Rinkaby. Ur den kan man utläsa att dagens benämning R25 motsvarar det man förr kallade 1" och att det mycket riktigt motsvara en ytterdiameter på ca 34 mm. Jäkla röra, har själv haft problem med det där...

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.