Förresten, hur får ni in detta i kursivt
den 08. juli 2005 kl 23:51, knatte skrev:
istället för dom quotarna jag lägger in?

Förresten, hur får ni in detta i kursivt

Quote:
den 08. juli 2005 kl 23:51, knatte skrev:
istället för dom quotarna jag lägger in?
Ingen ???

Chao-Li skrev:
Ingen  ???
Prova med att trycka på "citera" uppe i högra hörnet på det inlägg du vill kommentera.

knatte skrev:
har kollat mot värmepumpens effektkurva och min framledningstemperatur
teoretiskt sätt altså, det brukar sällan stäma med verkligheten

klarar din nuvarende elpatron av att värme hele huset själv vid svinkyla?

CarMan skrev:
teoretiskt sätt altså, det brukar sällan stäma med verkligheten

klarar din nuvarende elpatron av att värme hele huset själv vid svinkyla?
Elpatronen är full "backup" för vedpannan...dvs 9 kW...dvs till minus 28 grader....har kakelugn också om det skulle bli elavbrott :)
Har kollat värmepumpens kapacitet sfa av retur och framtemperatur.....behövs effekttillskott under -6 grader och måste ersättas helt vid -11 grader....besparingen över året ( COP) blir något bättre än 2

knatte skrev:
Panna är så gammal att jag kan inte få tag på nån pellets brännare....... eldstadsvolymen är relativt liten...hitintills har jag betalt ca 450 kr /m3 ved
Nog ska det gå sätta pelletsbrännare på pannan fast den är gammal.. Farbrorn till sambon har pelletsbrännare i sin panna från -58.. ;)
Så liten kan väl inte eldstaden vara då du kan elda med ved..
Jag hade tidigare en oljepanna som va väldig liten eldstad o de funkade med pellets så nog ska det gå på din panna oxå.. Iof så va man tvungen att sota o aska ur pannan varje vecka.. De är klart att de blir ju aldrig lika bra verkningsgrad som en ny pelletspanna..
ser ut som min årsförbrukning kommer att sjunka med nästan 2 ton/år med nya pannan.. ;D

Betalar du 450 kr/m3.. :o Det är samma pris som för pellets.. Det går 4 m3 bra björkved på 1 ton pellets..

roli skrev:
Prova med att trycka på "citera" uppe i högra hörnet på det inlägg du vill kommentera.
Tackar tackar! ;D

2an skrev:
Nog ska det gå sätta pelletsbrännare på pannan fast den är gammal.. Farbrorn till sambon har pelletsbrännare i sin panna från -58.. ;)
Så liten kan väl inte eldstaden vara då du kan elda med ved..
Jag hade tidigare en oljepanna som va väldig liten eldstad o de funkade med pellets så nog ska det gå på din panna oxå.. Iof så va man tvungen att sota o aska ur pannan varje vecka.. De är klart att de blir ju aldrig lika bra verkningsgrad som en ny pelletspanna..
ser ut som min årsförbrukning kommer att sjunka med nästan 2 ton/år med nya pannan.. ;D

Betalar du 450 kr/m3.. :o Det  är samma pris som för pellets.. Det går 4 m3 bra björkved på 1 ton pellets..
Förstår att du förespråkar konvertering till pellets...vedpannan är från 1970.....effekten ligger nog runt 11 kw. Tror pannan håller kanske 5-8 år till om jag vedeldar kontinuerligt..använder jag den som ack och stödeldning går den ett antal år till.
Vad måste jag investera i (och till vilken kostnad) för att göra det något sånär bekvämt för mig

Har du nått tips på någon länk på pelletsinmatare

Vet att 400-450:- är något dyrt..priset är för packad, torkad, kapad hemkörd björkved

knatte skrev:
Förstår att du förespråkar konvertering till pellets...vedpannan är från 1970.....effekten ligger nog runt 11 kw. Tror pannan håller kanske 5-8 år till om jag vedeldar kontinuerligt..använder jag den som ack och stödeldning går den ett antal år till.
Vad måste jag investera i (och till vilken kostnad) för att göra det något sånär bekvämt för mig

Vet att 400-450:- är något dyrt..priset är för packad, torkad, kapad hemkörd björkved
Något dyrt kan man ju vända lite på och säga något bekvämt istället. Att kapa och klyva 3-metare är inte jättekul med m-såg o yxa.. Fast om du ska fortsätta med ved tycker jag du ska komplettera med bokved också. Den är energirik och lättjobbad.

Absolut INTE ek i ditt fall.

knatte skrev:

Det beror på hur stort utrymme du har i pannrumet??
Klart bekvämast är om du bygger ett bulkförråd som ska rymma 6 m3.. Då kommer dom bara o blåser in pellets funkar som då du fyller olja.. ;D
Men du kan ju börja med ett veckoförråd o pelletsbrännare o de kostar ca 15-25000:- beroende på vilken brännare du väljer..

Ett bulkförråd om du bygger ett själv av golvspånskivor har du för ca 3000:- inkl bulkkoppling..

Här kan du läsa om pelletseldning http://pellets.info/
www.lantbruksnet.se finner du alla brännar tillverkare under fliken värme..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.