2 653 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
vad skulle ni välja
Elpatronen är full "backup" för vedpannan...dvs 9 kW...dvs till minus 28 grader....har kakelugn också om det skulle bli elavbrottCarMan skrev:
Har kollat värmepumpens kapacitet sfa av retur och framtemperatur.....behövs effekttillskott under -6 grader och måste ersättas helt vid -11 grader....besparingen över året ( COP) blir något bättre än 2
Nog ska det gå sätta pelletsbrännare på pannan fast den är gammal.. Farbrorn till sambon har pelletsbrännare i sin panna från -58..knatte skrev:
Så liten kan väl inte eldstaden vara då du kan elda med ved..
Jag hade tidigare en oljepanna som va väldig liten eldstad o de funkade med pellets så nog ska det gå på din panna oxå.. Iof så va man tvungen att sota o aska ur pannan varje vecka.. De är klart att de blir ju aldrig lika bra verkningsgrad som en ny pelletspanna..
ser ut som min årsförbrukning kommer att sjunka med nästan 2 ton/år med nya pannan.. ;D
Betalar du 450 kr/m3..
Förstår att du förespråkar konvertering till pellets...vedpannan är från 1970.....effekten ligger nog runt 11 kw. Tror pannan håller kanske 5-8 år till om jag vedeldar kontinuerligt..använder jag den som ack och stödeldning går den ett antal år till.2an skrev:Nog ska det gå sätta pelletsbrännare på pannan fast den är gammal.. Farbrorn till sambon har pelletsbrännare i sin panna från -58..
Så liten kan väl inte eldstaden vara då du kan elda med ved..
Jag hade tidigare en oljepanna som va väldig liten eldstad o de funkade med pellets så nog ska det gå på din panna oxå.. Iof så va man tvungen att sota o aska ur pannan varje vecka.. De är klart att de blir ju aldrig lika bra verkningsgrad som en ny pelletspanna..
ser ut som min årsförbrukning kommer att sjunka med nästan 2 ton/år med nya pannan.. ;D
Betalar du 450 kr/m3..Det är samma pris som för pellets.. Det går 4 m3 bra björkved på 1 ton pellets..
Vad måste jag investera i (och till vilken kostnad) för att göra det något sånär bekvämt för mig
Har du nått tips på någon länk på pelletsinmatare
Vet att 400-450:- är något dyrt..priset är för packad, torkad, kapad hemkörd björkved
Något dyrt kan man ju vända lite på och säga något bekvämt istället. Att kapa och klyva 3-metare är inte jättekul med m-såg o yxa.. Fast om du ska fortsätta med ved tycker jag du ska komplettera med bokved också. Den är energirik och lättjobbad.knatte skrev:Förstår att du förespråkar konvertering till pellets...vedpannan är från 1970.....effekten ligger nog runt 11 kw. Tror pannan håller kanske 5-8 år till om jag vedeldar kontinuerligt..använder jag den som ack och stödeldning går den ett antal år till.
Vad måste jag investera i (och till vilken kostnad) för att göra det något sånär bekvämt för mig
Har du nått tips på någon länk på pelletsinmatare
Vet att 400-450:- är något dyrt..priset är för packad, torkad, kapad hemkörd björkved
Absolut INTE ek i ditt fall.
Det beror på hur stort utrymme du har i pannrumet??knatte skrev:
Klart bekvämast är om du bygger ett bulkförråd som ska rymma 6 m3.. Då kommer dom bara o blåser in pellets funkar som då du fyller olja.. ;D
Men du kan ju börja med ett veckoförråd o pelletsbrännare o de kostar ca 15-25000:- beroende på vilken brännare du väljer..
Ett bulkförråd om du bygger ett själv av golvspånskivor har du för ca 3000:- inkl bulkkoppling..
Här kan du läsa om pelletseldning http://pellets.info/
På www.lantbruksnet.se finner du alla brännar tillverkare under fliken värme..
Klicka här för att svara