Jag har köpt murspisen Carl Gustaf från NIBE som jag ska ansluta på bottenvåningen i min villa. Jag ska ansluta den till murstocken på samma plats där det en gång stått en kakelugn. Murstocksanlutningen sitter rakt ovanför kaminen (ett runt hål i taket). Anslutningshålet i murstocken i taket har en diameter på 10 cm. Rökröret som går ut från kaminen har en diameter på 15 cm.

Min fråga är då hur jag gör vid anslutningen från rökröret från kaminen (15 cm) till anslutningen till mustocken (10cm). Finns det någon övergångskoppling från 15 till 10 cm? Godkänner sotarna detta? Tätar man sedan med pannkitt? Eller hur går man tillväga?

Tacksam för svar!

Du skall helst ha samma rökrördiameter hela vägen ut som på kaminen = 15 cm. Den är byggd för just sådan skorsten och du kan få problem med eldningen i den om du stryper rökgaser från 15 till 10cm. Undersök möjlighet att byta den gamla röret till större!
gaia

Som sagt anslutningen till murstocken sitter i taket och själva hålet, ingången till skorstenen är murad med ett hål i mitten på 10 cm. Hålet har en diameter på 10 cm ca. 50 cm upp i den murade skorstenen sedan utvidgas det och hålet blir bredare en bit upp i skorstenen.

Alternativet är alltså att bila upp ett större anslutningshål i takanslutningen på den murade skorstenen. Men då måste jag bila upp hålet 5 cm till i diameter ca 50 cm uppåt i skorstenen tills hålet blir större högre upp, det är rätt arbestkrävande.

I och med att huset har två våningar ansåg sotaren att en diameter på 10 cm bör räcka.

Min undran är om det finns övergångskoppling från 15 cm till 10 cm eller om man måste försöka vidga hålet?

MB1 skrev:
Jag har köpt murspisen Carl Gustaf från NIBE som jag ska ansluta på bottenvåningen i min villa.
Den spisen är en Handölkamin och de brukar rekommendera Premodulskorsten. Det finns anslutningsstosar m fl tillbehör.
Kolla där du köpt kaminen ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.