Håller på att bygga garage och har fram till nu varit helt inne på vattenburen golvvärme, men har nu övervägt att sätta in en luftvärmepump istället.
Bor i Norrbotten och driftkostnaden blir mycket mindre samt att investeringen är billigare än om man skall ha styrningar på golvvärmen. Min fråga är då: Bör jag gjuta in golvvärmeslang bara för att gardera mig(har ej vattenburet i huset) eller är det att kasta pengar i sjön.
Kostnaden blir cirka 3000 kronor.

Om du bor i Norrbotten bör du nog fundera lite på hur du ska fixa uppvärmningen då luftvärmepumpen går i ide (blir för kallt).
Å andra sidan så räcker inte 3000 spänn om du ska ha in golvvärme. Det går väldans mycket extra isolering.
Jag bor i Stockholm. I garaget har jag en fläktkonvektor som har den fördelen att den även cirkulerar luften.
Den drivs av en bergvärmeanläggning från självaste Tornedalen.
Luft/luft är för sydlänningar.

Jag har redan lagt 200 mm cellplast så den kostnaden förändras inte samt att man får ha ett elelement att stödköra dom få gånger det kan bli för kallt.

Jag skulle inte gjuta in golvvärme, om inte fuft/luft värmepumpen fungerar tilfredstälande så skulle jag montera lösa radiatorer eller fläktko0nvektorer på väggen.

kola bara upp vad den luft värmepumpen klarar för lägsta temp & vad den har för COP då. du bor ju inte på det varmaste stälet avd jag förstår

hur varmt har du tänkt att du skall ha?

kör du in/ut bilen varje dag?
en timer och motorvärmare är bättre för bil o plånbok

frysboxen för älgköttet kompletterat med nåt elelement de kallaste månaderna håller grundvärmen (5-10C)

sen kosta på bra isolerad port/dörr
(och släng på en matta innanför porten på vintern)

kan inte se att det går att räkna hem en l/l-pump
inte heller något vattenburet (när du ej har det i huset heller)
tyvärr så myser Vattenfall

när du nu ändå inte spikat fasaden så kan en såndär hemmabyggd solfångare på en vägg (svart eller rostig plåt täckt med glas) som cirkulerar/värmer inneluft (ev med lite påspädning friskluft) när solen lyser vara ett billigt vår/sommar/höst-komplement

En släkting till mig har golvvärme och radiatorer i garaget. Värmekälla är en äldre vedpanna. Lokalen värms bara när den ska användas. Räcker med att elda 2 brasor i pannan för att värma lokalen mer än nödvändigt på vintern.
Man börjar med att köra ut varmvattnet på radiatorerna och när tempen börjar bli dräglig i lokalen öppnas golvslingan och "restvärmen" i pannan leds ner i plattan. När detta görs brukar det ofta vara för varmt redan...
Lokalen är på ca 40-50m2

Fördelen med en vedpanna är att den har en rejält överdimensionerad effekt för garaget vilket är en fördel vid snabb uppvärmning.
En gammal vedpanna och nödvändig kringutrustning kostar antagligen inte mer än en luftvärmepump och ger betydligt lägre driftskostnader.

Den springande punkten är dock om lokalen alltid ska vara uppvärmd eller värms bara vid behov.

Nackdelen med att inte ha lokalen ständigt uppvärmd är problemet med frysrisk på färgburkar & dyl.

ja det är ett sätt
men han får inte ha panna i garage
fick han det så skulle en Ugglan + fläkt vara det billigaste tror jag

men visst en vedpanna + ack
radiatorer i befintligt
tillbyggnad med golvärme
och man höjer lagringskapaciteten i acken med 50 %

men nu skulle han inte elda ;)

Garaget är tänkt att hållas 10-14 grader under okt- mars. Investeringen på golvvärme, elpatron och styrning på den ligger runt 16-18000 om jag förstått rätt. En luftvärmepump av senaste modell för min storlek(70m2) kostar 12-13000 kr. Den skall ge omkring 6kw på 1(om det stämmer är osett). Min beräkning är då att jag borde sänka driftkostnaden med minst nån tusing/år jämfört med golvvärme samt att luftcirkulationen gör att bilarna mår mycket bättre då dom torkar upp snabbare. Tar gärna emot mer förslag/argument då jag ej spikat vad det blir för nåt i slutändan.

En granne köpte en L/L pump i höstas av citcop för 4000:- + moms o installerade själv inga problem..

Garaget är på 65 kvm o de gick 12 kWh/dygn då de va -10-12 grader ute.. Han räknade på att de skulle va in tjänat på 4 år.. De va även bra med avfuktningsfunktionen då man tvättat bilen då den torkade fort..

Har själv varit inne på att värma mitt garage.(c:a 70 kvm)

Men efter att frågat runt bland folk (och grävt i mitt eget minne) hur det löses bäst blir svaret ALLTID att kallgarage är att föredra. Kommer ihåg hur det var för några år sedan, när jag hade varmgarage, hur kondensen som bildades varje natt i garaget gjorde bilen till ett opålitligt monster. Dessutom blir bilen mer rostbenägen när vattnet skall kondenseras varje natt.

Jag har kommit fram till att en ElBjörn är bästa alternativet om man vill skruva, och en liten isolerad bod i garaget med oljeradiator funkar bäst till arbetsbänk och kemikalieförvaring.

Om man förvarar bilen som används varje dag i garaget är kallgarage att föredra. I mitt garage kommer det inte att stå någon bil som ska användas varje dag.
Bruksbilarna får stå under bar himmel eller i carport.

Peet skrev:
Garaget är tänkt att hållas 10-14 grader under okt- mars. Investeringen på golvvärme, elpatron och styrning på den ligger runt 16-18000 om jag förstått rätt. En luftvärmepump av senaste modell för min storlek(70m2) kostar 12-13000 kr. Den skall ge omkring 6kw på 1(om det stämmer är osett). Min beräkning är då att jag borde sänka driftkostnaden med minst nån tusing/år jämfört med golvvärme samt att luftcirkulationen gör att bilarna mår mycket bättre då dom torkar upp snabbare. Tar gärna emot mer förslag/argument då jag ej spikat vad det blir för nåt i slutändan.
Glöm inte att många l/l värmepumpar inte går att ställa lägre än 16*C, t ex Panasonic. 6kw på 1 är nog glädjesiffror, om man över året kommer upp i ett snitt på 2kw på 1 i Norrbotten så kan man vara glad! Kolla Råd & Rön:s test av l/l värmepumpar på nätet.

EDIT: http://www.radron.se/upload/tabeller/2004/nr_10/041203_10_varmepumpar.pdf

Tilt: är du säker på påståendet "många l/l värmepumpar inte går att ställa lägre än 16*C"? Jag ifrågasätter inte utan undrar bara.....

Tack för den länken.
Tur att min VP sitter på garaget brevid huset och inte uppe i Norrland när den fryser ihop i vinter ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.