Hej allihopa hittade det här forumet precis nu. Har ett problem min kombipanna har rasat (efter bara 9 år, en ctc regent nånting) och ska nu köpa ett nytt vedsystem.
Huset är på ca 180 kvadrat 2 våningar plus källare. Har kollat lite på värmebaronen vedolux 40 effekt 35-40 kw ,57 vedlängd ,120 liter , 2 st 750 Liters ackumulatortankar en med elpatron och varmvatten beredare.

är det bar kvalitet på dom grejerna så det håller ett tag och funkar bra att elda med?

Mvh Thomas

Majgårdarna
Andreas_Hansson skrev:
Ett tips är att kolla in rådoröns test av vedpannor.
[länk]

Jag rekomenderar en baxi solo innova.
Jag kör med en Solo Innova, och är skitnöjd!
Kanonpanna, helt enkelt.

En grej att anmärka på dock...
Keramiken är ganska dyr.
Det är att betrakta som en förslitningsdetalj, och Baxi´s keramik hör till de absolut dyraste.
Fan vet om de inte t.o.m. är dyrast av alla panntillverkare...

Den slits ut på i runda slängar 150-200 m[sup]3[/sup] ved (Torr! Annars lär det gå fortare.)
Jag bytte förra vintern, och det sved i plånboken.
(Men jag skrattade ändå en smula när jag drog mig till minnes sista elräkningen ;D )

Skulle jag köpa ny panna idag hade det ändå blivit en Innova.

Eller möjligen Calmarpannan.

Det är altså ett bättre alterenativ att köpa en calmarpanna eller en soloinova tycker ni, dom ser rejälare ut på bild men svårt för mej som inte är insatt att bedömma.
Kom gärna med fler tips och anledningar till varför jag ska köpa vad.

Ska bestämma mej på måndag

Mvh Thomas

Majgårdarna
Jag skulle tagit innovan.Kolla vikten.
Den är riktigt rejäl.

Ang keramiken så har jag en granne som köpte sin innova 94 han kör med samma keramik ännu.
Om man gör av med 20kubik om året så räcker keramiken i ca10 år.Det blir 300kr om året...

Bor du i närheten så kan du få komma och se den live :)

Skulle nog lägga mitt råd på calmar v33/v65 beroende på husets energi behov.. Skulle även ta med pellets brännarlucka... ::)
Enligt råd&rön är rek. pris 10500:- lägre än innovan sen gör det inget att keramiken kostar 1000:- mot innovans 3100:-..
Calmar pannan har även mindre vattenvolym som ska värmas/svalna mellan eldningarna=förlust
Sen att det är 185 kg mer plåt är oxå en massa som ska värmas/svalna mellan eldningarna..

Calmar v65 kostar samma som innova 30.. ::)

Jag kör med Calmar V33 och är 100% nöjd.

Bor du runt örebro trakten äre bara o dyka förbi o kolla den live.

nu börjar de bli riktigt svårt nu, känner rörmokarn som säljer värmebaronen han säger att den är bra. Han är oxå riktigt bra att ha att göra med. Men nu börjar jag bli lite orolig det kankse är ett felköp att köpa en värmebaronen :-/
Börjar ju bli lite kyligt oxå så det är dax att bestämma mej hhhhhhhhmmmmmmmmmm de blir nog en lång natt ???.

Är det ingen som har någon erfarenhet av värmebaronens pannor.

Tack för erbjudandet att komma och titta på pannan men jag bor i Ljusdal / Hälsingland är en bit ifrån.

Thomas

Har calmar och är nöjd hitils.har bara haft den installerad i 1½ månad .den är inte så jätte dyr som värmebaronen och bättre verkningsgradgrad och verkar funka som det är menat :)
väntar med nöjje på den riktiga eldnings tider

Isacsson skrev:
Har calmar och är nöjd hitils.har bara  haft den installerad i 1½ månad .den är inte så jätte dyr som värmebaronen och bättre verkningsgradgrad och verkar funka som det är menat :)
väntar med nöjje på den riktiga eldnings tider
Ja, jag tycker också att Calmar verkar schysst!

Men det är väl oftast så att folk är nöjda just med den pannan dom har.
Särskilt om man själv har valt den!
Jag installerade en Atmos åt en granne för ett tag sedan, och han är mycket nöjd med den pannan, medan jag som yttre betraktare har vissa synpunkter ;D

Jag tror inte på nå´t sätt att Värmebaronen är dålig. Tvärtom!
Jag tror knappast att någon av de stora panntillverkarna gör skit.
De har lite olika verkningsgrad, olika lösningar på detaljfrågor, olika storlek på vedmagasin o.s.v., o.s.v.

Sedan är det en smaksak vad man föredrar.
Plånboken kan ju ofta tänkas spela in också...

Thomas!
Det är nog bra kvalité på Värmebaronens grejer, men
jag tycker du verkar ha ett såpass stort hus att du borde satsa på större ackumulatorvolym än 1500l.

nu börjar de bli riktigt svårt nu, känner rörmokarn som säljer värmebaronen han säger att den är bra. Han är oxå riktigt bra att ha att göra med.
Om du tycker att din rörmokare är bra, så tycker jag att du ska gå på hans linje.
Det är värt en hel del att ha en bra rörmokare som stöd och support i framtiden.
jag har ingen egen erfarenhet av värmebaronens panna, men den är säkert helt ok. Den ska väl vara väldigt lättsotad har jag för mig?
(den gick väl att komplettera med en sugande fläkt om det skulle behövas?)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.