Andreas_Hansson skrev:
87% medel verkningsgrad med havre..

Men den har väl inte heller automatiskt tänding verkar det som
Jepp 79-87% verkningsgrad med spannmål men de bör blandas 0,5-1% kalk för att minska sintringen.. Det behövs inte på lingpannan..
Sen ser den ut att behöva mer tillsyn oxå tömning av aska o koll av förbränningsrummet varje dag.. Liggande tuber är väl heller ingen höjdare direkt..

Nix ingen automatisk tändning därför avråds eldning enbart för vv..

M.C. skrev:
Finns det överhuvudtaget någon leverantör av spannmålseldning med automatisk tändning i dagsläget?

Men en lösning på detta borde ju dyka upp snart. Så svårt kan det väl ändå inte vara....

/ M.C.
I våras pratade jag med clean burn o ecotec om detta med automatisktändning o då höll dom på att få fram de.. Även plc styrning till Lingpannan..

Klart de måste gå.. Spannmål är ju bännbart iaf.. ::)

Är det någon som eldar med havre i en Baxi Multiheat 1,5

Varför är det inte bra med liggande tuber
2an skrev:
Jepp 79-87% verkningsgrad med spannmål men de bör blandas 0,5-1% kalk för att minska sintringen.. Det behövs inte på lingpannan..
Sen ser den ut att behöva mer tillsyn oxå tömning av aska o koll av förbränningsrummet varje dag.. Liggande tuber är väl heller ingen höjdare direkt..  

Nix ingen automatisk tändning därför avråds eldning enbart för vv..

Majgårdarna
Baxi skrev:

Det undrar jag oxå?
Ska det spela någon roll?

Baxi skrev:
Det är ett h-vete med flygaskan som lägger sej i tuberna som gör att man måste sota ur pannan oftare än med stående tuber...
Tömma askan är det lättaste sota tuberna värsta med bio eldning.. Så länge man inte har en janfire/combifire med spaksotning förstås... ;)

Baxi skriver att pannan/tuberna bör sotas ur ca var 10 dag.. De tycker jag är ofta för att det ska va hyfsat bekvämt..

Nu vet jag inte hur det ser ut med flygaska med spannmål men de blir då rätt mycke med pellets..

Majgårdarna
Men det borde ju vara enklare att sota när man har liggande tuber Alltså att dra ut tubulatorerna framåt än uppåt

Andreas_Hansson skrev:
Men det borde ju vara enklare att sota när man har liggande tuber Alltså att dra ut tubulatorerna framåt än uppåt
mmmm el ha stående tuber o köra 30-60dagar mellan att tuberna sotas.. ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.