3 357 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Avlopps placering.
Har nu surfat runt på diverse sidor utan att hitta något bra svar så jag hoppas på eran kompetens. 8)
Håller som bäst på att planera för var jag ska placera golvbrunnar toa avlopp mm i det som så småningom bli badrum.
Nu till frågan finns det någon standar på hur långt från väggen ett toa avlopp ska sitta? Hittat lite på Gustavsbers sidan men kollar jag på ido så verkar det inte vara samma mått. ??? Hur gör en byggare som inte vet vad som ska sättas dit? Även problem med var jag ska sätta brunnen för ett framtida tänkt badkar som vi inte vet storlek på av förklarliga själ.
Håller som bäst på att planera för var jag ska placera golvbrunnar toa avlopp mm i det som så småningom bli badrum.
Nu till frågan finns det någon standar på hur långt från väggen ett toa avlopp ska sitta? Hittat lite på Gustavsbers sidan men kollar jag på ido så verkar det inte vara samma mått. ??? Hur gör en byggare som inte vet vad som ska sättas dit? Även problem med var jag ska sätta brunnen för ett framtida tänkt badkar som vi inte vet storlek på av förklarliga själ.
Låter bra tror det va 150 som Gustavsberg körde med. Hoppas bara att inte frugan sedan ska ha en mugstol som bara behöver 50 för då kommer det se ut som den står mitt på golvet. ;D Då är det bara brunnarnas placering som måste bestämmas. En är ju ganska given då det ska dit duschväggar och där borde det väll vara lämpligt typ 40-50 cm från väggarna? Men den andra som ska vara för förberedande av badkar är det värre med.
Du har ganska fritt att välja var du vill ha dom..Snuttjulle skrev:Låter bra tror det va 150 som Gustavsberg körde med. Hoppas bara att inte frugan sedan ska ha en mugstol som bara behöver 50 för då kommer det se ut som den står mitt på golvet. ;D Då är det bara brunnarnas placering som måste bestämmas. En är ju ganska given då det ska dit duschväggar och där borde det väll vara lämpligt typ 40-50 cm från väggarna? Men den andra som ska vara för förberedande av badkar är det värre med.
Reglerna säger..
http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=124
"I duschplats och under badkar får inga andra genomföringar än golvbrunn förekomma.
Golvbrunnar skall vara fast förankrade, i våg samt i nivå med färdigt undergolv för applicering av tätskikt. Minsta avstånd från vägg skall vara 200 mm (VVS AMA 98/PRB.1).
Golvbrunnar skall uppfylla kraven enligt NKB:s produktregler nr 17, (VVS AMA 98/PRB.1) vilket bl.a. innebär att tätskikt av plastmatta skall kunna anslutas vattentätt.
Beakta placering av golvbrunn vid badkar så att god rensbarhet finns."
Sen beror det väll på om man vill stå på brunnen när man duchar eller inte.. bara man har fall så att vatten rinner till brunnen så...
Klicka här för att svara