Jag behöver hjälp med att hitta bästa lösningen.

Vi planerar att installera en bergvärmepump i vårt hus. Huset är (efter tilltänkt om/utbyggnad våren -06) ca 135 kvm boyta och ca 40 kvm garage. Huset är från -88.

Nu till den tekniska lösningen:

För att krångla till det lite så har vi inte ett vanligt radiator system som de flesta andra. Vi har istället ett s k luftburet system där vi alltså värmer upp rumsluften i ett centralt fläktaggregat och sedan blåser in i samtliga rum. Idag har vi elburet i fläktsystemet och detta funkar väl hyffsat tycker vi. Nu har jag dock fått tag i ett vattenburet sådant aggregat istället och skall köra vp mot denna. Vp:n har en effekt på 5,8 kW och kommer att ge 99 % i energitäckningsgrad. Vi kommer köra denna mot en 200 l buffert för att jämna ut start/stopp osv. På andra sidan tanken kommer då värmekretspumpen till fläktaggregatet sitta. Så långt allt frid och fröjd. Nu kommer nästa grej att lösa. Vi kommer att köra en fläktkonvektor i garaget för grundvärme (+15) och en slinga golvvärme i groventrèn som är i/på garagets betongsula (ca 5 kvm).
Hur får jag detta system att lira ihop? Vp:n har 2 värmekretsar. 1 för högtemp.system och 1 för shuntad lågtemp. system.
Jag kommer att köra 100 % innegivar styrning på fläktaggregatets värmesystem för att kompensera för övertemperaturer osv från murspis, solinstrålning etc...
På nåt sätt måste då värmekretspumpen till fläktaggregatet stanna när innegivaren är nöjd. Annars kommer den kontinuerligt hämta värme i tanken och skicka ut denna på "rad.systemet" utan att behovet finns!?
Vp:n kommer ju att via värmekrets 2 ha starttillstånd för golvvärmen och garage även fast inget behov finns på huset! Alltså kommer tanken att vara varm.

ELLER: Skall jag skippa konvektorn i garaget och montera 2 takventiler för värme precis som övriga huset? Sen låta garaget och huset gå på samma system (fläktaggregatet) och styras av innegivaren? Visserligen kommer det inte att bli + 15 i garaget men so what! Garaget får bli det som blir så att säga.
Govlslingan i groventrèn kan jag sedan shunta med hjälp av den inbyggda funktionen i vp. Denna kan jag då välja med både ute och innegivarstyrning.

ELLER: Skall jag helt skippa tanken på vattenburen golvsling i groventrèn och köra elslinga istället? Högre driftskostnad som resultat...

Help!!!

ELLER: ska konvektorn (med sin termostat) gå på samma system som fläktaggregatet istället för takventilerna? Konvektorn har högre kapacitet än takventilerna vilket kan vara bra att ha ifall man någon gång vill ha lite värme i garaget under nåt snickeriprojekt, målningsarbete eller dyl...

Värmekretspumpen till detta system måste dock fortfarande stoppa när huset inte har värmebehov för att inte ta tjyvärme från tanken.
Golvvärmen som då endast kommer att bestå av en ingjuten 12 mm slinga kommer att shuntas efter vald värmekurva och kompenseras med innegivare i groventrè :D

Nu får jag ge mig va???

ELLER: Skall fläktaggregatet och konvektorn shuntas istället? När inte huset kallar på värme (via innegivaren) är shunten stängd= Ingen tjyvvärme tas från tanken ;D

Golvvärmeslingan regleras på samma sätt som tidigare fast jag begränsar MAX framledning till 38 grader ???

Då är problemet löst va?

Snälla ni försök ha överseende med mina flummiga utlägg ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.