Hej!

Jag vet att detta har behandlats i flera forum tidigare men jag har inte lyckats hitta vad jag söker.

Vi är nu i full fart påväg att bila upp hela vårat källargolv för att kunna isolera och lägga in vattenburen golvvärme samt bergvärmepump. Dessvärre så stötte vi på berg rätt så snabbt och tyvärr inte så djupt ner som kunde önskas. :o
Att spränga inomhus till en hemskt dyr kostnad känns inte OK.
Vi kommer bara att få plats med 100mm isolering på vissa ställen men vi siktar på att få in 200mm.
Så vad göra? Är det totalfel (och dyrt i längden) att lägga in golvvärme?
Två rum i källaren är tänkta som sovrum, ett som tvättstuga, dessa ligger i souterräng och dom vill vi gärna ha golvvärme i. Övriga delar av källaren är förvaring samt hall, dessa skulle kunna värmas med element.

//Petra

Har ni funderat på att "spränga" med snigeldynamit (Demex)? Jag hittade en stor sten (>1000 kg) under mitt källargolv när jag bilade upp det. För att få bort den borrade jag 7 st 35mm hål i stenen, fyllde på med Demex och sen var det bara att vänta. Nästa dag kunde vi baxa ut stenbitarna med skottkärra. Hur smidigt som helst!

Skall du borra mycket i sten/berg så hyr ni lämpligen en tryckluftsborr.

Vi har faktiskt inte hunnit fundera så mycket eftersom vi upptäckte det här i förrgår. Är inte risken stor att sprickan i berget sprider sig om man spränger? Man vill ju inte att huset, som förmodligen står på delar av berget, "rasar". Vad kostar det förresten att spränga med snigeldynamit?

Men om det är på enstaka ställen som det blir 100 istället för 200, låt det då bli så.

Jag skulle inte jobba ihjäl mig för att få ditt 200 överallt. Isolera så gott ni kan och låt det vara så.

Hej,

Lite tråkigt, men tofflor blir billigare om man ser till grundfrågan...
Speciellt om element redan finns.

Så gjorde vi, men det är ju våran åsikt såklart.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.