Vid vår kommande badrumsrenovering ska det in golvvärme i en liten gästtoa och ett badrum. Har vattenburen värme med radiatorer idag, men vill givetvis ha GV då vi ska ha klinkers. Problemet i den lilla toan ( 2m2) är att jag inte är så pigg på att allt jobb och pengar som det innebär med v-buren GV. Likadant på den stora toan. Efter badkar, inredning, toastol osv blir det en yta av ca 5m2 som ska ha GV. Ett annat problem är att vi har betongbjälklag och v-buret skulle betyda att vi fick höja golvet MINST 4cm pga isolering, pex och flytspackel. Därför funderar jag på att dra elslinga istället. Men hur mycket tror ni man kan räkna i ökad elförbrukning med elvärme på dessa 7m2? I det stora badrummet kommer vi att ha vattenburen handdukstork, så där blir det bara komfortvärme i golvet. I den lilla tänkte jag ha ca 120w slinga för att bli av med den radiatorn som finns där idag.

Tacksam för svar!

Har du källare behöver du väl ingen isolering.... Man kan bila spår i bjälklaget att lägga slangen i. Det betalar sig i längden

Du bör nog räkna med minst 50 W / kvadratmeter. Om du har lite underliggande isolering (typ 10mm frigolit) är förlusten ner i golvet ca 20% av tillförd effekt.

Lägg elslinga !!! Mindre jobb, lättare att ställa in temp och den lyder direkt,den bygger ca 10mm. ;D ;D

knatte skrev:
Du bör nog räkna med minst 50 W / kvadratmeter. Om du har lite underliggande isolering (typ 10mm frigolit) är förlusten ner i golvet ca 20% av tillförd effekt.
Betyder det en kostnad på 50 W/m2 * 7 m2 * 24 timmar * 365 dagar * 1 kr/kWh = 3000 kr per år? Eller har jag fått detta om bakfoten.

Jag grubblar också på om vi ska dra runt fjärrvärmen i golvet eller lägga elslinga i badrummet.

Linnea skrev:
Betyder det en kostnad på 50 W/m2 * 7 m2 * 24 timmar * 365 dagar * 1 kr/kWh = 3000 kr per år? Eller har jag fått detta om bakfoten.

Jag grubblar också på om vi ska dra runt fjärrvärmen i golvet eller lägga elslinga i badrummet.
Nja.....dimensioneringen är nått i den stilen dvs vad som den ska klara av de kalla dagarna för att värma rummet..... värmer man rummet med en radiator och endast håller golvet ljummet räcker säkert 10watt /m2......dvs 600 kr/år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.