2an skrev:Det går att stänga av en tank om man vill..
Jag har på pekat detta med radiator tempen men de skulle inte göra nå sa vp folket.. Så nog verkar det som att huvudsaken är att sälja en pump sen vad resultatet blir skiter dom i.. >![]()
Sen skulle dom inte ta en större pump för att då skulle livslängden på pumpen bli betydligt kortare då det skulle bli många start stopp.. :-/
det där med många start o stopp pratar alla om. trycker man på on & sen lämnar pumpen, vilket nästan varenda instalatör gör så leder det till att man får för många start o stopp!
men vad tror dom alla menyer är till för? det är inga problem att finjustera pumpen så den får färre start o stopp.
själv har jag större pump en dom flästa & har ändå färre start o stopp.
en värmepump ska timmas in mot just den värmeanläggning man kör den mot ! det finns många kilowtt att hämta där + att man kan förlänga livslängden rätt bra.
ett underdimensionerar radiatorsystem kammer aldrig att ge nån bra/billig drift på ett värmepumpsystem, & om man desutom kör med en kraftigare pump så komer man fortare att lösa överhettningsskyddet, specielt om man kör i default läge.
instalera inte en värmepump i det huset om ni inte gör nått åt radiatorsystemet.
radiatorsystemet är ännuviktigare än värmepumpen när det gäller att få låg driftskostnad. För man monterar väll en värmepump för att sänka driftskostnaden?
drar lite siffror.
jag har överdimensionerat mitt radiatorsystem, dett gör att jag kan ha mycket låg framledningstemp & då ökar COP (verkningsgraden)
Jag har desutom överdimensionerat min borra & då ökar också COP
+ att jag överdimensionerat själva värmepumpen vilkar gör att års-COP ökar då jag inte begöver nån tilskots el alls som drar ner medel på års-COP.
Normalt dimensioneras ett radiatorsystem för att ge 55 grader vid DUT (lägsta temp där man bor) Jag har dimensionerat så radiatorsystemet bara behöver ge 43-44 grader vid DUT
Vid normal dimensionering så skulle min anläggning ge ett COP på 3,5 när det är ca -10 grader ute & där nånstans skulle gränsen gå för vad pumpen orkar utan hjälp av lepatronen.
men jag har ju överdimensionerar radiatorsystemet så då får vi COP 3,98
men nu har jag ju också överdimensionerat borrhålet så då blir det ett COP på 4,4
Hur många har COP på 4,4 när det är minus 10 grader?
& den överdimensionerade pumpen gör at jag klarar mig helt utan eltilskott, vilket ökar årscop, men det kan jag inte ge några siffror på.
för att återknyte mot huset jag protestera mot tidigare så har ju detta hur ett högtemp system & om vi skulle ha ett sånt system i mit hur & mad normalt borr djup så får man ett COP på .... (ett hög temp system ska ha en framlednings temp på 65 grader vid DUT, detta skulle ge ca 60 grader i framledningstemp i mitthus & min pump kan bara göra 55 gradit vatten, alltså skulle värmepumpen stängas av på grund utav för hög retur temp & huset skulle värmes med elpatron. cop 1 alltså
jag har överdimensionerat mitt radiatorsystem, dett gör att jag kan ha mycket låg framledningstemp & då ökar COP (verkningsgraden)
Jag har desutom överdimensionerat min borra & då ökar också COP
+ att jag överdimensionerat själva värmepumpen vilkar gör att års-COP ökar då jag inte begöver nån tilskots el alls som drar ner medel på års-COP.
Normalt dimensioneras ett radiatorsystem för att ge 55 grader vid DUT (lägsta temp där man bor) Jag har dimensionerat så radiatorsystemet bara behöver ge 43-44 grader vid DUT
Vid normal dimensionering så skulle min anläggning ge ett COP på 3,5 när det är ca -10 grader ute & där nånstans skulle gränsen gå för vad pumpen orkar utan hjälp av lepatronen.
men jag har ju överdimensionerar radiatorsystemet så då får vi COP 3,98
men nu har jag ju också överdimensionerat borrhålet så då blir det ett COP på 4,4
Hur många har COP på 4,4 när det är minus 10 grader?
& den överdimensionerade pumpen gör at jag klarar mig helt utan eltilskott, vilket ökar årscop, men det kan jag inte ge några siffror på.
för att återknyte mot huset jag protestera mot tidigare så har ju detta hur ett högtemp system & om vi skulle ha ett sånt system i mit hur & mad normalt borr djup så får man ett COP på .... (ett hög temp system ska ha en framlednings temp på 65 grader vid DUT, detta skulle ge ca 60 grader i framledningstemp i mitthus & min pump kan bara göra 55 gradit vatten, alltså skulle värmepumpen stängas av på grund utav för hög retur temp & huset skulle värmes med elpatron. cop 1 alltså
F-1215 har (sedan år 2001) max framledning med kompressor på 60°C (max retur ca 53°), F-1230 har motsvarande 65°/58°. Räcker inte detta till, kan elpatronen stötta framledningen från kompressorn med ytterliggare ca. 5°C, dvs kompressor stannar inte för det.
Men precis som carman säger, hade jag nog också bytt ut radisarna för att få ner framledningstempen vid DUT.
Men precis som carman säger, hade jag nog också bytt ut radisarna för att få ner framledningstempen vid DUT.
Det kanske är därför som (va de 25%) av bergvärme kundera är missnöjda enligt nån undersökning.. :
Men i dom flesta gammla hus krävs nog byte av radiatorer för att du/man ska få bra cop..
Som det ser ut hos dom jag känner så ligger dom flesta på ca cop 2 el halverad elförbrukning mot tidigare o det är ju inte så imponerade siffror när dom betalat 130-170000:- för bergvärmen.. Vad skulle anläggningen då gått på om radiator byte gjorts inkl arbete 160-200000:-
En sådan anläggning kan aldrig gå räkna hem.. ???
Så ser det nog ut i dom flesta fall med bergvärme i gammla hus.. Vet ingen som blivit rekomenderad radiatorbyte när dom installerade vp trots att haft hög temp system.. De enda som nämns det är att denna pump ger si el så mycket mer än inmatad effekt (cop) inte ett ord om hög radiatortemp... :'(
Så va det även hos mej när ja tog in offerter....
Men i dom flesta gammla hus krävs nog byte av radiatorer för att du/man ska få bra cop..
Som det ser ut hos dom jag känner så ligger dom flesta på ca cop 2 el halverad elförbrukning mot tidigare o det är ju inte så imponerade siffror när dom betalat 130-170000:- för bergvärmen.. Vad skulle anläggningen då gått på om radiator byte gjorts inkl arbete 160-200000:-
Så ser det nog ut i dom flesta fall med bergvärme i gammla hus.. Vet ingen som blivit rekomenderad radiatorbyte när dom installerade vp trots att haft hög temp system.. De enda som nämns det är att denna pump ger si el så mycket mer än inmatad effekt (cop) inte ett ord om hög radiatortemp... :'(
Teoretiskt sätt på pappret har du rätt.Jani skrev:F-1215 har (sedan år 2001) max framledning med kompressor på 60°C (max retur ca 53°), F-1230 har motsvarande 65°/58°. Räcker inte detta till, kan elpatronen stötta framledningen från kompressorn med ytterliggare ca. 5°C, dvs kompressor stannar inte för det.
i verkligheten gör radiatorsystemet av med mer effekt än vad pumpen orkar göra, så man når aldrig top temp, så länge man inte tar 2-3 strolekar för stor pump.
jag har så kraftigt radiatorsystem hoss mig att min pump inte orkar upp i mer än 47 graders framlednings temp.
i verkligheten så behöver en normal pump hjälp av elpatronen redan vid 40-45 grader.
2an skrev:Det kanske är därför som (va de 25%) av bergvärme kundera är missnöjda enligt nån undersökning.. :
du räknar fel när du räknar cop, du har räknat in hushålls elen som en uppvärmningskostnad.
Och du har rätt få instalatörer kollar upp husets radiatorsystem, för att se om det är lämpat för värmepumps drift.
Jag gissar också på att dom som är misnöjda har fått en inkompitent instalatör.
många vet inte heller hur man justerar in anläggningen vilkat alltid måste göras & det är enklast för hus ägaren att göra det då han kan vara på plats vid rätt väderomslag.
sen så är det ine alltid så dyrt att fixa radiatorsystemet som man kan tro. man kan tilexempel köpa begagnade radiatorer & samtidigt flytta runt dom radiatorer man har i huset så att alla rum får en något större radiator.
eller så kompliterar man med nån fläcktkonvektor här o där, som samkörs med de övriga radiatorerna
eller bara införskaffar ett par nya radiatorer o kompliterar med på vissa ställen.
att riva ut allt o sen in med nytt är väldigt kostsamt. men om man konverterar från direkt el till vattenburet så kan det vara bra att känna till deta då det inte blir specielt mycke dyrare att lite större radiator än man tänkt från början.
Klicka här för att svara