vi har samma uppfattning, mattiasp ;)

och generellt gäller att man kan inte i en befintlig installation, genom att dribbla med sekundärflödet, påverka sin energiförbrukning, dvs fakturan, om taxan är "rak", dvs om taxan enbart är en produkt av konstant x flöde x deltaT

ändå kan man, om än marginellt, säga att sänker man temperaturen på sekundärsidan så kommer fakturan att bli lite lägre. Detta pga förslusterna i husets system blir lägre vid lägre temperaturer.
(Ökar flödet ökar pumpenergin, vilket också eg ska in i bilden)

Ett (överdrivet?) exempel: Har vi en enda underdimensionerad radiator i huset så måste vi ha en högre temp på allt framledn.vatten och då vi får högre förluster i alla rör och på de ställen där vi eg inte behöver värme.

Jag vill gärna slå ett slag för att hålla nera temperaturerna, speciellt retur i både hus och därmed i fjvnätet. Det betyder lägre fjvpris i slutändan.
En/några personer har "ingen" inverkan i ett stort nät
men råkar du som startade strängen befinna dig längst ut i någon tarm av fjvnätet då kan du påverka förlusterna i hela den tarmen av nätet och i extrem fall hela nätet. (högre dTm och/eller tryck båda kostar pengar och omvänt)

Eftersom tempnivån är avgörande för kulvertförluster och man samtidigt vill hålla stort deltaT i undercentralen för att hålla upp överförd effekt per flöde (kulvertdimension), så inses att låg returtemp är eftersträvansvärt

För att styr/premiera detta så finns det olika sätt att konstruera och ta hänsyn till bl.a detta ämne i utformningen av fjvtaxan.
Det finns också möjlighet att som enskild gå in och förhandla om lägre pris om man har "något att erbjuda" och då tex dela på vinsten av konsekvensen.

Den som vill kan roa sig med hur tempen (procentuellt här för enkelhet) påverker kulvertförlusten Q
(och detta kan tillämpas på de egna rören i huset, därav tar jag det här)
Q kan räknas som k x dTm
k beror av många olika saker som bl.a lambda mark och isolering, men är rel tempoberoende
dTm är medeltempskillnaden mot omgivningen

Ett ex belyser kanske enklast beräkningen
Tf framledningstemp 85
Tr returtemp 55
Omgivning (marken) 5 C
dTm blir [(85-5)+(55-5)] / 2 = 65 C

och om vi istället har 10 C lägre returtemp fås
dTm = [(85-5)+(45-5)] / 2 = 60 C

förlusten påverkas med (65-60)/65 = 7,7%

en kulvert har tex 300 kWh i förlust per meter och år vid dTm 65C - 7,7% är pengar!
tillkommer att man samtidigt kanske får ut 25% mera gratis effekt ur rökgaskondensorn, vilken normalt höjer uttaget med säg 20% - mycket % på % nu

men hav förströstan Anders, fjv är mest sannolikt det mest ekonomiska alternativet för dig, näst efter vedeldning och ev tilläggsisolering,
övriga alternativ ställa sig i kön ;)
men trimma gärna ditt eget system bl.a gm att sänka varvtalet på pumpen, ej strypa ned flödet, och försöka få låg returtemp (dvs dTm)

och det finns en liten finess till, nää nu ...., uc har en viss kapacitet och den åldras med tiden (bla kalkhaltigt vatten) och kapaciteten sjunker, men om du då, spec om från början ligger rätt i storlek, och lyckas skapa större deltaT nu så inses att man skjuter fram datumet när den inte längre räcker till
eller säg att du bygger ut kåken, då kan du kanske klara dig med samma uc om du har större dT

Tack Yondalar!
Nu blev jag litet klokare  tack vare din inlägg som är värd en stjärna   :D
tycker jag
gaia

Jag tackar också för informationen! :D

Som nybliven husägare med fjärrvärme så är det ju mycket man undrar!

Tack för bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.