Är nyinflyttad i ett hus från -57.
Har vattenburen värme, kombipanna (el, olja, ved).
Huset har 4 r.o.k+källare. Boytan är 85kvm+lika källare.
Nu undrar jag hur mkt panntemperaturen skall står på?
Ingen shuntauotmatik finnes.
Vi bor på västkusten.

så lågt som möjligt, får du kalt höjer du.
man ska alltså¨höja o sänka vart efter utetempen stiger/sjunker för att göra av med så lite energi som möjligt, det är därför man ofta monterar in automatig, som styrs av en utegivare

exakt vad tempraturen ska vara är indvidulet från hus till hus

Om du bereder varmvatten med pannan så är det temperaturen som behövs för att säkert bereda varmvatten som sätter den nedre gränsen.
Då ska panntemperaturen inte understiga 60 gr tycker jag.(vanligtvis 70-80 gr)
Hur lågt man kan gå i panntemperaturen varierar lite beroende på hur effektiv vvberedningen är och hur vvförbrukninen ser ut. Stora störttappningar och liten beredare kan fordra mycket högre panntemperaturer för att uppnå önskade vv temperaturer.

Ok......då vi har 2 elpatroner till pannan så satte jag den ena termostaten på 60 grader å den andra på 65 grader....är detta rätt tänkt?
Shunten har vi ställt så att den pytsar ut ca 35 grader nu......

Poggan skrev:
Ok......då vi har 2 elpatroner till pannan så satte jag den ena termostaten på 60 grader å den andra på 65 grader....är detta rätt tänkt?
Jag har svårt att svara säkert när det gäller inställningen på dina elpatroner. (det beror lite på var dom sitter och hur pannan är konstruerad) Du får testa, det kan fungera bra.
När det gäller shunten och värmen så har carman förklarat bra tycker jag.

Poggan skrev:
Har du bara vv så du klarar dej låter dina inställningar bra..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.