Frågan är Omöjlig att svara på.

El Pannan har väll en vattenvolym som du håller varm?
Den brukar vara på 80 grader. Sen shuntar du ut vattnet till elementen.

Jag gissar att det du vill veta är vilken temp på vattnet till elementen ska jag ha för att värma 12 grader i ett 75 kvm?

Det vattnet styr du med shunten. Det finns manuela shuntar som du får ratta själv beroende på vilket temp det är ute (ju kallare ute ju högre temp till elementet).

Det finns även Automatiska Shuntar (vilket är att föredra) med innegivare eller utegivare eller både och.

Den reglar då själv tempen beroende på ute/inne tempen.

För att svara på din fråga då.. Som är omöjlig att svara på..

Om dina 75 Kvm är en papp kartong i Luleå. Måste du ha välldigt hög temp troligen 80 grader..

Om dina 75Kvm är en grymt väl isolerad hus i skåne så räcker det kanske med 15 grader...

Sen så hänger det även på antal & storlek på dina ellement.. hur mycket Watt ligger dom på? Osv..

det är alltså en massa massa faktorer som spelar in..

summa av det hela.. har du inte automatisk shunt skaffa det ca 2500-3000:- +installation.. sen får du changsa lite (efter som det varejerar från hus till hus.) o kolla tempen ofta så den hänger med i varmt & kallt förhållande..

Per-Erik skrev:
summa av det hela.. har du inte automatisk shunt skaffa det ca 2500-3000:- +installation..  sen får du changsa lite (efter som det varejerar från hus till hus.) o kolla tempen ofta så den hänger med i varmt & kallt förhållande..
Termomatic cbj (motorstyrning till shunt) med innegivare kostar 1985:- hos rinkabyrör.. Väldig lätt att installera själv.. Blev bäst i test hos råd&rön..

2an skrev:
Termomatic cbj (motorstyrning till shunt) med innegivare kostar 1985:- hos rinkabyrör.. Väldig lätt att installera själv.. Blev bäst i test hos råd&rön..
Jag tjuvlånar denna tråd.
Jag har precis köpt och installerat ovan nämnda shuntautomatik. Busenkel installation.

Nu till min fråga...
Pannan håller en temp på ca 80 grader. På automatiken som är "helautomatisk" finns där en justering som man skall reglera framledningstempen med. Varför detta vred och vad borde denna vara på?
Det känns som om man kan låta detta vred stå på max och låta shuntautomatiken sköta resten. Eller?

[quote author=Ranchn link=board=VVS;num=1126638029;start=0#3 date=09/14/05 kl 22:32:12]

På automatiken som är "helautomatisk" finns där en justering som man skall reglera framledningstempen med. Varför detta vred och vad borde denna vara på?
Om du har golvvärme t.ex är det bra om det inte blir 80 grader om fötterna.. ;) Men det är om du sänker tempen t.ex över en helg o sen när du ökar igen så ska det inte bli så varmt.. Jag har den ställd på max 65 grader..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.