21 460 läst ·
5 svar
21k läst
5 svar
Nibe värmepanna tappar vattentryck?
Har en Nibe frånluftsvärmepump och en Nibe värmepanna som jobbar ihop, på senare tid har jag haft problem med att värmepannan tappar vattentryck. Det sitter en mätare på frontpanlen som visar panntryck och den skall ligga mellan 1-1,5 kg. Men nu har den på senare tid fallit ända ner till 0 några ggr, och jag har då varit tvungen at manuellt fylla på vatten via en kran som sitter under pannan. Jag hittar inget läckage någonstans och bara jag fyller på vatten så fungerar allt normalt igen, ett tag igen tills plötsligt trycket faller. Finns det någon som har någon ide om vad som kan vara fel??
Utan att på något vis kunna dessa saker eller dina grejer så låter det som att det är något fel med expansionskärlet. Modern anläggning borde innebära trycktank med blåsa. Har blåsan gått sönder eller har fel tryck så borde det bli fel vid expansion så att övertrycksventilen öpnnar och släpper ut vattnet när det blir varmt. Och då när temeraturen sjunker så blir ju trycket noll igen då vattnet inte räcker till.
Förmodligen tryckkärlet/blåsan som är sönder. Bara att byta.
Mvh Rogge
Mvh Rogge
Klicka här för att svara