värmen bruka gå på i slutet mitten av sept.
Har 1 1/2 plan plankkåk och har en >21° inne utan någon värme. 8)

Kolla över dina fönsterlister/dörrlister mm, det måste dra in mycket oss dig på natten!

Ja, snart tycker jag nog att stengolven blir lite kalla till frukost så då slår jag på värmepumpen...... men i år kan det bli förseningar för i eftermiddag åker jag och hämtar 25 meter kopparrör och en säck med rörkopplingar för att påbörja Den stora ombyggnaden av värmesystemet.....

Brukar slå på under september men det är fortfarande alldeles för varmt för att det ska behövas någon värme. Så långe solen värmer upp kåken på dagarna så. Har i regel 23 grader uppe och 20-21 nere på morgnarna.

Det beror på om det är soligt el mulet..

Vi var borta en helg när de va mulet o då va de knappt 18,5 grader inne så då körde jag lite värme..

Men nu då det är sol så ligger tempen på ca 22-23 på kvällen o 21 på morgonen..

Men de är nog inte så långt bort innan man får skruva på värmen.. Förra veckan va de bara +2 ute på morgonen.. :(

jag har min värme på hela året.
den kår kanski i onöden vissa n'ätter när det är kalt & sen varmt på dan så man skulle klara sig uten, men det kostar kanske 200:- extra på hela året max.

jag kan betala lite extra för att ha hög komfort !
JAg har alltid mellan 21 & 22 inne

greven skrev:
men ca 19-20 grader blir det, absolut inte mer. på övervåningen är det ganska varmt men vi sover på nedervåningen och det är där vi upplever det som utkylt.
När det är mycket fukt i luften så kan man faktisk uppleva 19- 20 grader som kyligt .... vi eldar i kaminen på kvällarna sen länge för att det ska bli behagligt varmt i TV -soffan ;).
Vi slår på värmen så snabbt vår nya panna är inkopplad (nästa vecka?). Sen kommer ju radiatorer att ta bara så mycket som behövs för att hålla huset varmt - en liten tillskott bör inte kosta så mycket när man eldar med ved och det är kallt bara på nätterna :)
gaia

greven skrev:
...som det är nu måste jag slå på värmepumpen i hallen på nätterna annars blir det svinkallt och rått. i källaren har det inte kommit över 16 grader trots riklig vädring när det är varmt ute. bor i västsverige.

Hur varmt har ni det utan värme påslagen?  
Jag har inte börjat elda ännu. Kör med elpatron bara för varmvattnets skull under sommaren.
Jag bor också på västkusten, och det har varit ganska kallt sista tiden.
under 5[sup]o[/sup]C några nätter.
Då sjunker innetempen till c:a 19[sup]o[/sup]C på morgnarna.
Det är för nära smärtgränsen för mig, så det börjar nog bli dags att fyra på i pannan nu. :-/
Finns inte mycket som är jäkligare än att nyvaken och med kroppsförbränningen på lågvarv krypa fram ur duntäcket och möta morgonens isande kyla... :P

Brukar hålla 23[sup]o[/sup]C under eldningssäsongen.

GM forever skrev:
Finns inte mycket som är jäkligare än att nyvaken och med kroppsförbränningen på lågvarv krypa fram ur duntäcket och möta morgonens isande kyla... :P
Brukar hålla 23[sup]o[/sup]C under eldningssäsongen.
Visst finns det värre saker än kyla....... 8)
En normalvintermorgon är det runt 12 grader i köket på morgonen (något varmare i sovrummet). Man vaknar snabbt och luften är frisk :D
In med ved i Husqvarna-spisen på med kaffet. Snart är det varmt i köket och man kan avnjuta ett gott kaffe. Utetemp under -15 så kanske elelementen åker på...........
Annat blir det när "projektet" är klart. Då kan jag hålla hur varmt som helst inne och sova på uteplatsen ::)

SnickarPelle skrev:
Annat blir det när "projektet" är klart. Då kan jag hålla hur varmt som helst inne och sova på uteplatsen  ::)
;D och vad är "projektet"? Har du planterat skog i år ?;)
gaia

SnickarPelle skrev:
...Visst finns det värre saker än kyla.......  8)
En normalvintermorgon är det runt 12 grader i köket på morgonen...
Fy dong! :o

Nä, varmt ska det vara!
Absolut närmare 25 än 20...

Varför snåla när skogen är full av träd ;D

galento
Vi har elementet på toan på hela året annars klarar vi oss långt ut på hösten/förvintern med att elda i köksspisen och en kanalfläkt som cirkulerar runt luften i huset(enplanshus med direktel)Vi tycker också det är en fin komfort att inte behöva elda upp sitt varmvatten utan det finns tillgång till det hela tiden ;D.Vi har köket i söderläge så vid soliga dagar har vi termostaten till kanalfläkten inställd så att luften cirkulerar när köket värms upp av solen när vi jobbar

gaia skrev:
;D och vad är "projektet"? Har du planterat skog i år ?;)
gaia
Klicka http://www.krobykvarn.se så dyker projektet upp ;)

SnickarPelle skrev:
Klicka [länk] så dyker projektet upp   ;)
:) den har jag faktisk tittat på innan :) IMPONERANDE!
Vilken tur att det finns folk som ser möjligheter och löser svårigheter alltefter som dom kommer ....utan att ge upp :)
Varma hälsningar till Er
gaia

Vi har bara bott i norra Dalarna ett år. I fjol satte vi på värmen i början av november. Vi har en braskamin på bottenvåningen och en kamininsats på andra våningen och el-VVB.
I söndags eldade jag en brasa för jag tyckte det var lite rått

Förra hösten satte vi på värmen i slutet av november, då hade temperaturen gått under 17-18 grader inomhus och frugan tyckte det var kallt. Då hade vi monsteroljeslukarpannan Oskar så jag var väl snål. Nu är det en jätteeffektiv pelletspanna och brännare så nu sätter vi på tidigare tror jag. Hon vill gärna ha minst 21 jag tycker om när det är svalare.

Nu har det varit så varmt de senaste veckorna att vi har haft 24-25 grader inomhus, Igår slog jag av värmeväxlaren i FTXen och kör bara ventilationen.

mvh plexi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.