16 872 läst ·
52 svar
17k läst
52 svar
När slår ni på värmen?
Sida 1 av 4
Ja, snart tycker jag nog att stengolven blir lite kalla till frukost så då slår jag på värmepumpen...... men i år kan det bli förseningar för i eftermiddag åker jag och hämtar 25 meter kopparrör och en säck med rörkopplingar för att påbörja Den stora ombyggnaden av värmesystemet.....
Det beror på om det är soligt el mulet..
Vi var borta en helg när de va mulet o då va de knappt 18,5 grader inne så då körde jag lite värme..
Men nu då det är sol så ligger tempen på ca 22-23 på kvällen o 21 på morgonen..
Men de är nog inte så långt bort innan man får skruva på värmen.. Förra veckan va de bara +2 ute på morgonen..
Vi var borta en helg när de va mulet o då va de knappt 18,5 grader inne så då körde jag lite värme..
Men nu då det är sol så ligger tempen på ca 22-23 på kvällen o 21 på morgonen..
Men de är nog inte så långt bort innan man får skruva på värmen.. Förra veckan va de bara +2 ute på morgonen..
jag har min värme på hela året.
den kår kanski i onöden vissa n'ätter när det är kalt & sen varmt på dan så man skulle klara sig uten, men det kostar kanske 200:- extra på hela året max.
jag kan betala lite extra för att ha hög komfort !
JAg har alltid mellan 21 & 22 inne
den kår kanski i onöden vissa n'ätter när det är kalt & sen varmt på dan så man skulle klara sig uten, men det kostar kanske 200:- extra på hela året max.
jag kan betala lite extra för att ha hög komfort !
JAg har alltid mellan 21 & 22 inne
När det är mycket fukt i luften så kan man faktisk uppleva 19- 20 grader som kyligt .... vi eldar i kaminen på kvällarna sen länge för att det ska bli behagligt varmt i TV -soffangreven skrev:
Vi slår på värmen så snabbt vår nya panna är inkopplad (nästa vecka?). Sen kommer ju radiatorer att ta bara så mycket som behövs för att hålla huset varmt - en liten tillskott bör inte kosta så mycket när man eldar med ved och det är kallt bara på nätterna
gaia
Jag har inte börjat elda ännu. Kör med elpatron bara för varmvattnets skull under sommaren.greven skrev:
Jag bor också på västkusten, och det har varit ganska kallt sista tiden.
under 5[sup]o[/sup]C några nätter.
Då sjunker innetempen till c:a 19[sup]o[/sup]C på morgnarna.
Det är för nära smärtgränsen för mig, så det börjar nog bli dags att fyra på i pannan nu. :-/
Finns inte mycket som är jäkligare än att nyvaken och med kroppsförbränningen på lågvarv krypa fram ur duntäcket och möta morgonens isande kyla...
Brukar hålla 23[sup]o[/sup]C under eldningssäsongen.
Visst finns det värre saker än kyla....... 8)GM forever skrev:
En normalvintermorgon är det runt 12 grader i köket på morgonen (något varmare i sovrummet). Man vaknar snabbt och luften är frisk
In med ved i Husqvarna-spisen på med kaffet. Snart är det varmt i köket och man kan avnjuta ett gott kaffe. Utetemp under -15 så kanske elelementen åker på...........
Annat blir det när "projektet" är klart. Då kan jag hålla hur varmt som helst inne och sova på uteplatsen :
Vi har elementet på toan på hela året annars klarar vi oss långt ut på hösten/förvintern med att elda i köksspisen och en kanalfläkt som cirkulerar runt luften i huset(enplanshus med direktel)Vi tycker också det är en fin komfort att inte behöva elda upp sitt varmvatten utan det finns tillgång till det hela tiden ;D.Vi har köket i söderläge så vid soliga dagar har vi termostaten till kanalfläkten inställd så att luften cirkulerar när köket värms upp av solen när vi jobbar
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Vi har bara bott i norra Dalarna ett år. I fjol satte vi på värmen i början av november. Vi har en braskamin på bottenvåningen och en kamininsats på andra våningen och el-VVB.
I söndags eldade jag en brasa för jag tyckte det var lite rått
I söndags eldade jag en brasa för jag tyckte det var lite rått
Förra hösten satte vi på värmen i slutet av november, då hade temperaturen gått under 17-18 grader inomhus och frugan tyckte det var kallt. Då hade vi monsteroljeslukarpannan Oskar så jag var väl snål. Nu är det en jätteeffektiv pelletspanna och brännare så nu sätter vi på tidigare tror jag. Hon vill gärna ha minst 21 jag tycker om när det är svalare.
Nu har det varit så varmt de senaste veckorna att vi har haft 24-25 grader inomhus, Igår slog jag av värmeväxlaren i FTXen och kör bara ventilationen.
mvh plexi
Nu har det varit så varmt de senaste veckorna att vi har haft 24-25 grader inomhus, Igår slog jag av värmeväxlaren i FTXen och kör bara ventilationen.
mvh plexi